Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доверието в журналистиката е приравнено към това в политиката

Илия Вълков, журналист и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и УНСС, член на Асоциацията на българските журналисти коментира доклада на американския Държавен департамент за доверието в медиите и ролята на журналистиката днес в България.

Тези констатации нито са първите, нито ще бъдат последните. През годините ние като че ли претръпнахме и вече не ни прави това впечатление. Поне преди имахме някакъв свян за оценка, която дават други държави или центрове на влияние, съобразявахме се с едни оценки от страна на Брюксел, но вече като че ли  всичко си тече. Тези проблеми, може би трябва да се каже, че не са характерни единствено и само за България, а като цяло медийната свобода и проблемите на демократичните общества са глобални и ние не сме някакво специално изключение, заради което трябва да се кахърим и да казваме, ето, пак попаднахме в някаква черна статистика.

Но докладът така или иначе наистина констатира проблеми, които от години си виреят в България – и концентрацията на медийната собственост, и недостатъчност, и това, че държавата се превърна в огромен рекламодател заради европейските фондове, и заради това, че медии се използват като щит и бухалка за техните издатели, медийните войни, които се водят заради скрити бизнес интереси. Всичко това е маркирано, а на места е дори по-задълбочено разгледано в доклада, но подобни доклади по една или друга линия не дават решение на проблемите.

Дори и този доклад на Държавния департамент не казва, че в България няма свобода на словото. Имаме свобода на словото, но имаме проблеми с медийния шлейф, с атмосферата. Вие си спомняте, един народен представител, който е един от големите собственици на медии в България предложи законопроект уж за прозрачното финансиране на медиите, и уж за прозрачното финансиране на медиите. Той на практика по този начин се опита да удари свой колега. Но всъщност проблемът с финансирането, не е дали една или друга медия получава пари от неправителствения сектор или фондации, а това, че има много скрити зависимости на медийния пазар. При положение, че медийния пазар в България е толкова малък има медии, които работят на загуба, но в същото време демонстрират огромна активност в публичния и обществения живот на хората и става въпрос дори за големи печатни издания, които са с неясно финансиране, теглят огромни заеми от банки, рекламодателите са свързани с издателя и това създава едни скрити зависимости и на практика какво да очакваме, че е толкова ниско доверието в медиите. Тази инициатива на този законопроект след това прерасна и се видя, че Министерският съвет направи една работна група, която също се зае да разглежда медийния пазар, финансирането и скритите зависимости. Преди месец, ако не се лъжа, Комисията за защита  от конкуренцията беше сигнализирана от финансовия министър и министъра на икономиката, защото явно подобни външни доклади правят впечатление и тук трябва да се демонстрира някаква активност и дейност.

Асоциацията на европейските журналисти на няколко пъти бяхме едни от организаторите на среща с представители на изпълнителната власт, умолявахме поне на медии, които ги раздават и ги смятат, че имат висок рейтинг, защото тези пари не се дават просто ей така, има изискване от страна на Брюксел и на Европейската комисия, как да се определя, кой да има европейско финансиране. Ние поне настоявахме тези медии да спазват професионалните стандарти на Етичния кодекс от 2004 г., който тогава беше приет от всички медии на българския медиен пазар, но в последствие  заради крамолите сред издателите, издателският съюз се разцепи.

Между другото много участници в публичния живот смятат, че издателите и българите са глупави и наивни, но вече се виждат ефектите на тези действия, защото хората са обезверени в това, което става в публичния дневен ред, нямат никакво доверие в медиите, доверието в журналистиката е приравнено към доверието в политиката. Ние журналистите сами сме си виновни  затова, че толкова много обезверихме хората. Вече няма мотив и стимули  от страна на нашите читатели, слушатели и зрители да участват в правенето на журналистика, защото журналистиката е и създаване на общности и хората спряха вече да дават пари за истинска и качествена информация, която да е полезна за тях самите. 

Интервюто с журналиста Илия Вълков е в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Утайките в Катуница са цъкаща бомба, но трябват проект и пари

Рекултивацията на старото депо за утайки край Катуница бе дискутирана на заседание на Общинския съвет на Садово днес.  Проблемът с хвостохранилището стана отново актуален след големия пожар в края на октомври, чието потушаване отне десетина дни.  Според председателя на местния парламент Атанас Телчаров потушаването на пожара решава проблемът на..

публикувано на 25.11.24 в 16:06

Управлението на водите у нас трябва да се оптимизира

В България вода има. Средно годишно страната ни разполага с 20 млрд. м. куб. вода, а този ресурс е четири пъти повече, отколкото ни е необходимо. Въпреки това, страната ни страда от безводие и проблемът все повече се задълбочава.  Има населени места с ВиК системи, които губят над 90% от водата. Може ли да бъде спряно „изчезването на водата по пътя“?..

публикувано на 25.11.24 в 15:12

ОУ "Кочо Честеменски" с коледен базар за деца на загинали полицаи

Пловдивското ОУ „Кочо Честеменски“ ще подкрепи децата на загинали полицейски служители със специална благотворителна кампания. Учениците са подготвили коледни предмети, с които организират благотворителен базар в най-близкия супермаркет, като средствата от продадените изделия ще отидат за закупуване на подаръци за децата, загубили свой родител..

публикувано на 25.11.24 в 15:05

Парламентът няма друг вариант, освен да избере председател

"Не вярвам тази седмица да бъде избран председател на Народното събрание". Това заяви в програма "Точно днес" политологът Тончо Краевски, в коментар за  зациклилата политическа криза у нас. Той добави, че е умерен песимист за този парламент и прогнозира, че дори да бъде избран председател, той върви към своя край.  "Защото така, както  в..

публикувано на 25.11.24 в 11:18

Формулата на растежа

Kак да насърчим повече оптимизъм в нашите деца? Или, по-реалистично, как да ги предпазим от песимизма? Започнахме тази тема още в сезон 2 в  разговор с психолога Донка Дойчева-Попова . Сега ви представям една изпробвана икономическа техника, която ще ви покаже, че има фактори за успех, които са изцяло във ваша власт. За да я използваме, се налага..

публикувано на 25.11.24 в 08:46