В месеца, в който честваме народните будители, и във време на непрекъснати образователни реформи – срещаме ви с две млади учителки, които работят с ученици от ромски произход.
Трудното начало
И двете признават, че първоначално са изпаднали в шок.
Това беше първото предложено ми училище по програмата "Заедно в час", съгласих се. В началото беше шок, защото не знаех какво е училището и с какви трудности ще се сблъскам. Две години по-късно съм тук. И ми харесва, обяснява Хулия Стоянова, която е възпитател в занималнята на второкласниците. Тя е само на 27 години, завършила е английска филология, има следдипломна квалификация по начална педагогика, сега учи магистратура.
Най-голямото предизвикателство за Хулия се оказва факта, че децата не са знаели български език в началото. Много трудна беше комуникацията с тях. Имаше само едно дете, което ме разбираше и то ми беше преводач. Наложи се да започнем от изучаването на съвсем прости изрази и фрази. Но те много бързо свикнаха, много бързо започнахме да си общуваме. Децата идваха с желание. Видяха, че на някой им пука за тях. Те са като всички останали деца – искат внимание и грижа. И нямам проблем с присъствието им в часовете, коментира Хулия Стоянова.
Трудни са и първите дни за Христина Танева, класен ръководител на трети клас. Разговорът ни започва с усмивка, с доверие и с нещо повече – с абсолютната вяра, че ромските деца имат бъдеще и то е в училище. Христина Танева е завършила философия, не си е представяла, че ще попадне в основно училище, но това се случва чрез програмата „Заедно в час“. За мен беше шок. Но не от факта, че ще бъда в това училище, а от факта, че от философ - се превърнах в начален учител. Оказа се, че ще бъда класен ръководител на едни дечица от втори клас, които не знаят нищо за мен, а и аз не знам нищо за тях. Това е голяма отговорност. Защото началните учители градят основите на любовта към ученето, но и също така е и пример за учениците, разказа Христина.
Въпреки това – младата учителка приема предизвикателството. И го използва за да развива качествата си, да преодолява слабостите си и да направи обучението интересен процес.
Успехите на учениците - най-важната мисия
Днес Хулия и Христина не съжаляват, че са започнали работа в Основно училище „Пенчо Славейков“. И двете остават там. Нищо, че двугодишните договори по програма „Заедно в час“ изтичат след няколко месеца. Мечтите им не са свързани с намиране на място в така наречените елитни гимназии. Смятат, че в „Пенчо Славейков“ са на своето място. И се радват на всеки успех на своите ученици.
Защо да го правя? Нямам достатъчно добър мотив да искам да се преместя в елитна гимназия. Тук виждам, че децата имат нужда от мен. Виждам, че успявам да им помогна да стават по-добри, успявам да запаля техния интерес към учебния процес. И ги обичам..., признава Христина.
А успехите на двете млади учителки следват един след друг – децата вече не само четат и пишат на български, но го правят и с желание. Нещо повече - надпреварват се да четат приказките, които любимите учителки им дават. А основната мечта на момичетата е да станат учителки.
Победите се случват малко бавно, но децата от самото начало до този момент имат такова развитие, такъв напредък, че на 90 % четат и пишат. Децата започнаха да мечтаят. Сега те знаят каква професия искат да имат, какво трябва да направят, искат да отидат на различни места. И любовта в очите им – те са признателни, те ми се доверяват, вярват ми. И това, че съм тук, а не в някое елитно училище - по никакъв начин не ме кара да се чувствам по-малко ценна като учител. Напротив. Мисля, че съм нужна тук и сега на тези деца, коментира Хулия Стоянова.
Ако имам възможност да кажа нещо на образователния министър, то е следното - да хванем една група деца и да се опитаме да ги интегрираме към нашите разбирания, към нашите стандарти - не би било толкова полезно. Но можем да се опитаме да приобщим образованието към техните нужди, тоест - този процес да не е едностранен, а всъщност да е и в двете посоки. Да вземем най-полезното и доброто от природата и възгледите на този етнос - и да видим какво можем да направи, което да е по-добро за тях, коментира Христина Танева.
Интервютата с Хулия Стоянова, Христина Танева и анкетата с учениците им можете да чуете в звуковия файл.„ В радиото ти не можеш да остарееш, не можеш да бъдеш възрастен. Ти не можеш да изведеш на показ годините си. Никога не съм била суетна за възрастта си. Имам пълното съзнание какво означават за мен годините – те са моето богатство. Благословена съм с тази работа, с тази професия, която съм имала, и с тези възможности, които ми е давала тя. Но..
На 20 декември за шеста поредна година компанията отличи със специални грамоти работниците, изпълнили през 2024 година благотворителни инициативи по програмата КЦМ Благодетел, в направления "Социална интеграция и приобщаване на деца и възрастни хора в тежко социално положение/настанени в институции", "Подкрепа на обществено значими каузи в..
Агенция "Алфа рисърч" публикува последното си за годината проучване, о заглавено "2024 и 2025 – равносметка и очаквания". То е проведено от 1 до 10 декември и предсатвително за страната, финансирано е със собствени средства на агенцията. Анкетирани по домовете им с пряко стандартизирано интервю с таблети са 1000 пълнолетни българи...
В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма "Точно днес" коментира темата за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..
Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..