В месеца, в който честваме народните будители, и във време на непрекъснати образователни реформи – срещаме ви с две млади учителки, които работят с ученици от ромски произход.
Трудното начало
И двете признават, че първоначално са изпаднали в шок.
Това беше първото предложено ми училище по програмата "Заедно в час", съгласих се. В началото беше шок, защото не знаех какво е училището и с какви трудности ще се сблъскам. Две години по-късно съм тук. И ми харесва, обяснява Хулия Стоянова, която е възпитател в занималнята на второкласниците. Тя е само на 27 години, завършила е английска филология, има следдипломна квалификация по начална педагогика, сега учи магистратура.
Най-голямото предизвикателство за Хулия се оказва факта, че децата не са знаели български език в началото. Много трудна беше комуникацията с тях. Имаше само едно дете, което ме разбираше и то ми беше преводач. Наложи се да започнем от изучаването на съвсем прости изрази и фрази. Но те много бързо свикнаха, много бързо започнахме да си общуваме. Децата идваха с желание. Видяха, че на някой им пука за тях. Те са като всички останали деца – искат внимание и грижа. И нямам проблем с присъствието им в часовете, коментира Хулия Стоянова.
Трудни са и първите дни за Христина Танева, класен ръководител на трети клас. Разговорът ни започва с усмивка, с доверие и с нещо повече – с абсолютната вяра, че ромските деца имат бъдеще и то е в училище. Христина Танева е завършила философия, не си е представяла, че ще попадне в основно училище, но това се случва чрез програмата „Заедно в час“. За мен беше шок. Но не от факта, че ще бъда в това училище, а от факта, че от философ - се превърнах в начален учител. Оказа се, че ще бъда класен ръководител на едни дечица от втори клас, които не знаят нищо за мен, а и аз не знам нищо за тях. Това е голяма отговорност. Защото началните учители градят основите на любовта към ученето, но и също така е и пример за учениците, разказа Христина.
Въпреки това – младата учителка приема предизвикателството. И го използва за да развива качествата си, да преодолява слабостите си и да направи обучението интересен процес.
Успехите на учениците - най-важната мисия
Днес Хулия и Христина не съжаляват, че са започнали работа в Основно училище „Пенчо Славейков“. И двете остават там. Нищо, че двугодишните договори по програма „Заедно в час“ изтичат след няколко месеца. Мечтите им не са свързани с намиране на място в така наречените елитни гимназии. Смятат, че в „Пенчо Славейков“ са на своето място. И се радват на всеки успех на своите ученици.
Защо да го правя? Нямам достатъчно добър мотив да искам да се преместя в елитна гимназия. Тук виждам, че децата имат нужда от мен. Виждам, че успявам да им помогна да стават по-добри, успявам да запаля техния интерес към учебния процес. И ги обичам..., признава Христина.
А успехите на двете млади учителки следват един след друг – децата вече не само четат и пишат на български, но го правят и с желание. Нещо повече - надпреварват се да четат приказките, които любимите учителки им дават. А основната мечта на момичетата е да станат учителки.
Победите се случват малко бавно, но децата от самото начало до този момент имат такова развитие, такъв напредък, че на 90 % четат и пишат. Децата започнаха да мечтаят. Сега те знаят каква професия искат да имат, какво трябва да направят, искат да отидат на различни места. И любовта в очите им – те са признателни, те ми се доверяват, вярват ми. И това, че съм тук, а не в някое елитно училище - по никакъв начин не ме кара да се чувствам по-малко ценна като учител. Напротив. Мисля, че съм нужна тук и сега на тези деца, коментира Хулия Стоянова.
Ако имам възможност да кажа нещо на образователния министър, то е следното - да хванем една група деца и да се опитаме да ги интегрираме към нашите разбирания, към нашите стандарти - не би било толкова полезно. Но можем да се опитаме да приобщим образованието към техните нужди, тоест - този процес да не е едностранен, а всъщност да е и в двете посоки. Да вземем най-полезното и доброто от природата и възгледите на този етнос - и да видим какво можем да направи, което да е по-добро за тях, коментира Христина Танева.
Интервютата с Хулия Стоянова, Христина Танева и анкетата с учениците им можете да чуете в звуковия файл.Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..
Няма да има компромис със социалните плащания, няма да се увеличават данъците и ще бъде гарантирано изплащането на увеличените пенсии, както прие НС, това заяви в Пловдив министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов, който участва в националното съвещание на Агенцията по заетостта. „Лично моята цел е да обърнем повече внимание..
Търсим резерви и предстои да уточним кои точно разходи ще бъдат орязани в бюджет 2025, това каза в Пловдив вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев. Той посочи, че до две седмици ще има представен бюджет, като няма да се увеличават данъци. Един от акцентите е войната със сивата икономика, защото 1/ 3 от икономиката ни е в..
Напълно завършен околовъстен път на Пловдив с две платна за движение може да има не по-рано от 7 години, смята заместник-областният управител на Пловдив Атанас Ташков. За работата по Югоизточния обходен път, който е част от Околовръстното шосе, Ташков каза: „Вече има изготвен План за устройствено планиране (ПУП), обявен е от община Пловдив и..
Клиниката по пулмология към Университитетска болница „Свети Георги“ в Пловдив е пълна с пациенти с пневмонии. Това заяви в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив доцент Владимир Ходжев, началник на клиниката и заместник-председател на Дружеството по белодробни болести. „Има ръст на пневмониите, които са два типа – усложнения с..