Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Културата е абстракция и това прави комуникацията за нея трудна

Основното за една кампания е  посланията да са ясни още от самото начало и да бъдат комуникирани адекватно. Още при самата подготовка видяхме известни  дискусии и някакъв хаос и това намали  ценността на посланията и  възможността хората по-добре да ги разберат, коментира PR експертът и преподавател в УНСС доц. д-р Александър Христов..

Това, което се случва в Пловдив, е страхотно. В момента обаче то е повече нещо като титла, отколкото съдържание, което не се разбира с какво ще бъде изпълнено. Всички се гордеем, че Пловдив е Европейска столица на културата, но какво следва от това, на публиката не стана съвсем ясно.

Събитието обаче е повод не само да се говори за него, когато се случва, а и много преди това. Това е шанс за България да се позиционира на културната карта на Европа.

По думите на доц. Христов, една от причините за позицията на Центъра за анализи и кризисна комуникация да е  назована „Хроника на едно предизвестено неодобрение“, е защото едно такова събитие е натоварено с огромни очаквания, които невинаги могат да бъдат реализирани в пълния им блясък.

Част от неодобрението е свързано и с това, че разходването на публични средства трябва да става максимално прозрачно.

Обществената реакция показва, че всеки лев, използван за обществени нужди от институциите, трябва да бъде брилянтно оправдан.

Чуждестранните медии общо взето отразяват събитието позитивно. В сравнение с отразяването на италианския град Матера, което  като инфраструктура е по-негативно. Чуждестранните медии говорят по-позитивни неща за Пловдив, отколкото българските. Не бих казал, че преобладават негативните мнения, но има и такъв тон и това не е необичайна. Това координира с огромните ни очаквания  и е обяснимо да имаме по-критичен  тон. Трябваше да се случи нещо наистина феноменално, за да го няма това неодобрение.

Що се отнася до яснотата на посланията, те трябваше да започнат като стройна комуникация още  от избора на Пловдив за Европейска столица на културата.

Според нас организаторите трябваше рано да идентифицират комуникационните емисари – хората, които общността е признала като по-авторитетни по даден въпрос, които са ярки представители на културата в региона и те да се превърнат в посланници на кампанията.

Според доц. Христов, най-важното сега е програмата, която е изключително сериозна, да бъде изпълнена със съдържание.

Културата е абстракция, която много трудно се комуникира. Тя не може да се пипне, да се купи и т.н. Точно това прави този тип комуникация една идея по-трудна от другите. Заявките, че ще бъде хубаво, са много, но към това трябва да се добави и съдържание – хората да дойдат, да видят.

Основа за комуникация може да бъде и това, че и след 2019 г. има много да се говори. А това е възможност България да се изяви, и заедно с това да се заговори повече  за култура в обществото. Това ще доведе  и до промяна в ценностите на хората.

Интервюто чуйте от звуковия файл: 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Пловдивчани по-скоро пазаруват, отколкото да бойкотират

В деня на третия бойкот пловдивчани пазаруват в големите хранителни магазини, показа репортерска проверка на Радио Пловдив. Паркингите на големите вериги също са доволно пълни.  Министър Тахов видя редукция на цените на веригите след бойкотите Някои от купувачите дори бяха забравили, че за днес е обявена трета протестна акция и призив да..

публикувано на 27.02.25 в 11:01

Над 10 млн. и 700 хил. лв ще получи Пловдив за озеленяване

Над 10 млн. и 700 хил. лева ще получи Пловдив за озеленяване на градската среда.   Договор за това по програма „Околна среда“ подписаха днес министърът на околната среда Манол Генов и кметът Костадин Димитров.  Така ще бъдат премахнати калните пeтна в междублоковите пространства като мярка за пречистване на въздуха с намаляването на фините..

обновено на 27.02.25 в 10:49
Димитър Георгиев, финансист

Кампанията за еврото- още преди юни, а валута да се обменя 10 г.

Информационната кампания за влизането в еврозоната е много закъсняла, затова не трябва да чакаме решението на ЕК през юни, а трябва да започнем още сега. Това каза финансистът и анализатор на международните пазари Димитър Георгиев. Добави още, че един месец след приемането на еврото е достатъчен срок за разплащане в магазините паралелно с..

публикувано на 27.02.25 в 10:31
Иван Игов

Време е мълчаливото мнозинство да реагира срещу насилието

Агресията в юношеската възраст може да се приеме в рамките на нормалното, когато става дума за отделни пререкания или сбутвания, особено при момчетата, които понякога не могат да сдържат емоциите си. Неприемливо и ненормално обаче е, когато група деца тормозят един или повече връстници и то в продължение на дълго време. Това е тормозът в..

публикувано на 26.02.25 в 17:29

БНТ и БНР да се финансират от Фонд „Радио и телевизия“

С проектозакон беше предвидено БНТ и БНР да бъдат финансирани от Фонд „Радио и телевизия“ . „ Да заработи фонд „Радио и телевизия“ трябваше да се въведе една такса „Радио и телевизия“, която щеше да се начислява на електромер “ – заяви в интервю за Радио Пловдив бившият депутат Антон Кутев. „ Това, разбира се, не сработи. И..

публикувано на 26.02.25 в 16:55