Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пловдивчани склониха глави пред Ботев


Десетки пловдивчани се събраха пред паметника на Христо Ботев в Цар Симеоновата градина, за да склонят глава в минута мълчание и да почетат паметта на поета-революционер и загиналите за свободата и независимостта на България. 

Нестабилното време не попречи на пловдивчани да отдадат почит към поета-революционер.  

Слово за Ботев и границите на национализма произнесе Антон Баев,  носител на наградата „Пловдив“ в раздел „Художествена литература“.

Пълен текст на словото на Антон Баев

Ботев и границите на национализма

Има ли и кои са границите на българския национализъм днес?

Ще ми се в Деня на Ботев да поговорим за това, тъй като много лесни герои се кичат с венците на национализма сега - в пълно неведение за отговорностите му.И най-вече – за чистите му извори.

А те са назовани от Ботев – българския национален гений, стига да можем да го разчетем и да го разчитаме непрекъснато.Правим ли го – Ботев ще ни помага.Не го ли правим – Ботев да ни съди.

Тотем за днешните националисти е Родината. Но коя родина, пита Ботев. Откъде започва родината? И какво е родина? Нека прочетем отново Ботев.

Майце си:

Освен теб, мале, никого нямам,

ти си за мене любов и вяра;

но тука вече не се надявам

тебе да любя: сърце догаря!

Отварящото стихотворение на Ботев – Майце си, задава и първата граница на т.нар. родина: майката. Дори когато никого нямаш – тя остава. Дори когато нея я няма – тя е пак Любов и Вяра.

Ето как първата граничност на Родината отхвръква от земната майка към небесните Любов и Вяра, за да възвести с глас на Пророк отгоре: Но тука вече не се надявам...

Кое е това Тук в поезията на Ботев?

Това Тук родината ли е или случващото се в родината?

Ботев бележи високата стойност на Родината в Майката, Вярата и Любовта, и категорично ги отграничава от случващото се сега и тук. Ще прибавя – няма значение дали това е казано преди 143 години или днес, защото при Ботев границите на Родината не зависят от времето. Тъкмо времето е истинският субект/герой на тази, а и на всяка трагически велика поезия. Не уподобяването, не описването на природи и херои, а битката с времето.

Така първата маска на днешния национализъм е свалена от Ботев: национализмът не е защита на видимото, а на родовата връзка, на кръвта, на първоначалието. Гневът на Ботев се стоварва върху главите на онези патриоти, които си лягат и стават с родината, за да я превърнат в държанка на собственото си благополучие.

Свързването на Вярата и Любовта с майката при Ботев е категорично и, забележете, отграничено от живеенето Тук и Сега. Национализмът на Ботев се противопоставя на статуквото чрез Майката, Вярата и Любовта: това е етически национализъм, национализъм на нравствената жертва. Ботев е единственият ни национален поет, понеже застава срещу времето си и печели битката с него. Нищо от думите му не звучи нито вехто, нито незащитено включително от биографичния му път.

Майце си завършва със сетна надежда:

Баща и сестра и братя мили

аз да прегърна искам без злоба...

Ето ви втората граница на Ботевия национализъм: това е неагресивен – един, бих казал, смиряващ стихиите национализъм.

Второто стихотворение у Ботев е Към брата си. Там дилемата е подобна:

Отечество мило любя,

....................................

Но себе си, брате, губя

тия глупци като мразя.

Отечеството е завладяно от глупци и, уви, тези глупци са българи.

Странно, нали? Или пък не е чак толкова странно, щом Ботев нарича мечтите си „мрачни“ в същото това стихотворение?

Впрочем историята не дава ясен отговор защо Ботевата чета се насочва към Врачанския край – там, където е имало най-малко турци. Срещу кого да въстава населението там?

Ботевите глупци, уви, са именно българи, националният гений е най-жесток към своите, не към чуждите. Понеже своите не виждат по-далеч от собствения си двор, а свободата – в Ботевия всеобемащ смисъл, не вирее из дворове.

Това е поредната граница, която Ботевият национализъм ни задава – безкомпромисност първо към себе си, към глупците в нас и наоколо.

Но вижте и Елегия-та на Ботев, обръщението му към народа: тук диспозицията е именно народ и племе.

Кажи ми, кажи, бедний народе,

кой те в таз робска люлка люлее?

И отговорът на финала:

... и с вяра в туй скотско племе

чакаме и ний ред за свобода!

Народ и племе: отново високото и ниското е сблъскано у Ботев и, уви или пък за щастие – изборът продължава. Народ и племе ще бъдат във вечна диспозиция, докато онези от племето се кланят на думи и вождове, а народът – на буквите и Първоучителите.

Наскоро беше големият само български празник – 24 май. Имах възможността да кажа тогава: Народът ни е единственият, който чества Празника на буквите. Забележете – не на думите, а на буквите.

Думата, дори да е топла и добра, може в същото време да е фалшива.

С думите може да се излъже, да се измами, с буквите – не.

Буквичката е чистата ни истина, затова народът ни се прекланя пред буквите, а племето, тълпата – пред думите.

Докато племето вярва на думи, народът ще е в окови.

Ние трябва да имаме слух и очи за народа си, а не за племето. Това ни казва национализмът на Ботев.

Национализмът на племето е фетишизъм; крачката му до фашизма е овластяването. Ботевият национализъм е народен - не племенен, етнически, какъвто е национализмът на лъжепатриотите.

И когато няма надежда, Ботев ни казва  – има вяра. Вярата у Ботев е отвъд надеждата. Да се надява може племето, народът вярва.

Когато племето изгуби надежда, спасява се, емигрира, изчезва. Това може племето. Това може тълпата. Да се разпръсне, да се изгуби, да забрави границите на родината, защото оправдания за отстъпление винаги ще се намерят.

Овчи глави – колкото щеш. Но Вола е един.

И от всеки един зависи дали сега коленичи пред Ботев или пред вождове. Дали избира народа или племето. Вярата или надеждата. Любовта или злобата.

Дами и господа, скъпи деца,

Всеки един от нас може да разчита и говори за Ботев със свои думи, различни – често противоположни, а най-искрени, без съмнение, са думите на децата. Вероятно затова децата говорят с малко думи, защото думите минават през сърцата им, все още.

А през сърцата на възрастните най-искрено минава мълчанието.

Общото ни замлъкване пред величието на героите може да ни обедини поне в минутите на тържество. Защото:

Пораженията си приличат,

но всеки подвиг е различен.

И величието на думите на Ботев, и величието на подвига му заслужават нашето общо мълчание. Поклон пред Ботев!





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Падащи камъни челен сблъсък в Смолянско

Челен сблъсък между два автомобила по пътя Смолян - Пампорово, в района на Св. Пантелеймон, вдигна на крак два екипа на пожарната, полицията и Спешна помощ този следобед. По първоначални данни е имало затиснати пътници. Впоследствие обаче всички успели да излязат от автомобилите. На този етап няма данни за сериозно пострадали, информира..

публикувано на 25.12.24 в 17:19

Тази вечер е благотворителният спектакъл "Българската Коледа"

Тази вечер е традиционният благотворителен спектакъл "Българската Коледа" под патронажа на президента и неговата съпруга. Благотворителната инициатива се провежда за 22-ра поредна година. Концертът започва в 20 часа в Народния театър "Иван Вазов" и ще бъде излъчен пряко в ефира на Българското национално радио, bTV и bTV радио. Целта и на тазгодишното..

обновено на 25.12.24 в 16:09

Десетки миряни посетиха храмовете на Рождество Христово

Десетки пловдивчани се стичат в храмовете в Пловдив на Рождество Христово. Още от рано сутринта митрополският храм „Света Марина“ беше изпълнен с хора. Дъждовното време не спря миряните да присъстват на службата в църквата, да запалят свещички и да се помолят. „Вижте в този храм божествена светлина ни озарява, дори когато вали. Молим се..

обновено на 25.12.24 в 14:39

Биг Бенд Пловдив и Керана радват пловдивчани днес на открито

Два концерта са включени в празничната програма на Община Пловдив за днес (25.12.2024) на пл. „Стефан Стамболов“. 12:00 ч.  - Концерт на Биг Бенд Пловдив с диригент Николай Гешев 18:00 ч.  – Концерт на Керана и Космонавтите В състава на бандата са: Юлия Йорданова - Керана – вокал, Павел Видов – китара, Димитър Пенчев – барабани, Николай..

обновено на 25.12.24 в 14:39

Стотици почетоха Рождество Христово в Пазарджик

Всички храмове в Пазарджик отбелязаха Рождество Христово с празнична рождественска света литургия.  Жители на града се поздравиха със светлия християнски празник и се помолиха за здраве и благоденствие, а коледари изненадаха децата , които в момента се лекуват в детското отделение на многопрофилната болница. В историческия храм „Света Богородица“..

публикувано на 25.12.24 в 14:38