Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Няма зла умисъл, но такава изложба в Лувъра е неуместна


 След възражения от Светия синод на БПЦ, БАН и силна обществена реакция, от Министерството на културата, официално съобщиха , че изложбата с работно заглавие „Изкуство и култури в България (XVI–XVIII век)“ в парижкия музей „Лувър“ в отдела за ислямско изкуство е отменена. Пламен Сивов от сайта Православие БГ с коментар : 

Всъщност, ние получихме много малко и много фрагментиран информация за това, какво точно се е случило, какви преговори са текли, и се опитваме  да я сглобим. Най-вероятно с най-добри намерения е била първоначалната стъпка да се осъществи такава изложба, но поставнето на българско християнско изкуство от този период в мазето на Лувър, както разбрахме, и със заглавие  ислямско изкуство за целия отдел, съвсем естествено разбуни духовете и както винаги се разделихме на две и отново се разделихме и започнахме да мятаме буци едни срещу други. 

Във фейсбук още преди решението за спиране на тази изложба  се появиха хора с либерално мислене, които побързаха да обявят,  колко е хубаво  това,  как съжителството на ятагани и икони  трябва да бъде приветствано в името на  съвременен мултикултурализъм, разбиран от съвременна гледна точка, и с пълно неглижиране на драматичния контекст, в който се изживява българската нация в този пероид. Беше поставен този драматичен контекст като нещо, което трябва да забравим и преодолеем в името на светлия мултикултурализъм.  И това е разбираемо за хора с прогресивно мислене. 

От другата страна са хората с консервативно мислене, които казваха, че това е недоустимо и неуместно, и че български икони са се правели в този османски период, но  в рамките на една потисната култура, каквато  е била нашата - мачкана, унижавана и на практика унищожавана кулутра.

Появиха се различни хрумки като тази, че то е като да се представи Едит Пиаф в рамките на нацистка Германия, или културата на  Европа в ози перод, и как биха се почувстнали французите. Много хора зададоха уместни въпроси в тази посока. 

Няма зла умисъл от страна на хората от музея, това е  тип мислене, един особен синдром на ориентализъм в  мисленето на европейските културни институции и въобще на европейския човек, когато става въпрос за източно християнство. Това не е от сега, това е дълъг период, в който източното християнство се е възприемало със силно ориенталско влияние, защото не се вписва с католическата и протестантска традиция. 

Това за съжаление е основната , дълбока, културна причина в мисленето на  организаторите от музей като Лувър да поставят източно християнско изкуство в отдел за ислямско изкуство. Това не е направено със зла умисъл, нека не се заблуждаваме, това е тип мислене, което се възприема като проблемно от сериозните изкуствоведи. Всеки, който се е занимал с византийска естетика, история на Византия,  на източната християнска култура знае, че такива пришивания са неуместни в по-широк културологичен план. Но за съжаление, такъв рецидив се случи.

  И някои реакциите сега,  които са в  посока, след като е Лувъра, на всяка цена трябва да сме там и това  може да се тълкува като  дълбок провинциален комплекс. Кои сме ние, кой е Светия синод, че да отказва покана на Лувъра, ние трябва на всяка цена да сме там. Това според мен е неправилно,  и когато става въпрос за сериозни аргументи, независимо дали е Лувъра, института Гети, или Ню Йорк, или където и да е, ние би трябвало да имаме някакво национално самочувствие, което в  случая беше подплатено с аргументи. 

От културологична гледна точка всички култури си взаимодействат и съжителстват, но когато изведено  в една изложба, която  показва един травматичен за нас, българите, период, добре е да имаме някаква базистна чувствителност. Иначе се превръщаме наистина в дълбоко провинциализира в реакциите си общност.

Цялото интервю с Пламен Сивов е в звуковия файл. 



Още от категорията

Ковид промени и афиша на Plovdiv Jazz Fest 2020

В програмата на Plovdiv Jazz Fest 2020 се налага сериозна реорганизация, заради пандемията и намаления брой на местата за концертите от 50% на 30%.   Двата концерта от откриващата вечер (05 ноември) на  пианиста Живко Петров и китаристите Веселин Койчев и Цветан Недялков, заедно с квартета  The Teachers , ще бъдат отложени  за пролетните месеци...

публикувано на 29.10.20 в 14:24

Издават "История на България" от 1761 година

"История на България", написана през 1761 година от Блазиус Клайнер, излиза за първи път от 1977 година насам, съобщиха издателите от "Българска история".   Малцина са се посветили на идеята да опишат българската история в мрачните години на османското иго. "История славянобългарска" на Паисий Хилендарски е позната на всеки българин, но не..

публикувано на 29.10.20 в 11:50

"Северни брегове" на Светослава Георгиева в галерия "Лабиринт"

 В различните краища на света светлината е различна и това се отразява и върху човешките взаимоотношения. Времето тече също по различен начин, а шотландците са много слънчеви и топли хора. Това убеждение сподели изучаващата в продължение на една година живопис в Глазгоу с утвърдени в художествените среди преподаватели – майстори на четката,..

публикувано на 29.10.20 в 11:10

Фотоизложба "150 години Българска екзархия"

Документална фотоизложба  „ Нашите Будители. 150 години Българска Екзархия“ ще се открие в Културен център Тракарт. Тя е посветена на участието на  пловдивчани в борбата за независима българска църква и е по повод  1 ноември – Ден на народните будители.   Учредяването на Българската екзархия през 1870 г. в Цариград е акт на признаване на..

публикувано на 29.10.20 в 06:45

Ковид затвори и Археологическия музей в Пловдив

Археологическият музей в Пловдив затваря врати за посетители до 10 ноември.  Причината са 4 случая на коронавирус в екипа му. Това съобщи за Радио Пловдив директорът на музея доц. д-р Костадин Кисьов.  По негови данни, са заразени екскурзоводът и щандистите или почти цялото звено, което обслужва експозицията. „Хората са на домашно лечение, като..

обновено на 28.10.20 в 14:54