„Гергьовден е един от най-комплексните празници в българския съвременен и традиционен календар. Той е едновременно и личен, и местен, и национален, и военен и семеен. Макар че от гледна точка на християнството, св. Георги не е най-важният светец, от гледна точка на традиционния календар, Гергьовден е централен празник. Заедно с Димитровден те разделят годината на две.“ Това подчерта етнологът д-р Лина Гергова от Института за етнология и фолклористика при БАН.
По думите й, чрез богатата си символика и по линия на личните преживявания, той преминава и като празник на много именници, на много села и градове и като празник на нашата армия и на всеки войник поотделно.
Образите на св. Георги са много.
Убиването на змея представя ритуалното преборване на природните сили, пускането на водата, опитомяването на природата.
Отделно от това, св .Георги е светец-войн и в този си образ е покровител на армията.
По времето на социализма празникът се очертава най-вече като празник на овчаря, на скотовъдеца. Тогава се правят много професионални празници, на база на по-разпространените и традиционните празници, с опитите те да бъдат освободени от религиозното. И досега в съзнанието на много хора представата за празника е свързана най-вече с трапезата и поднесеното агнешко.
Според д-р Гергова, днес не сме се отдалечили много от ритуалността на празника, но тя не е толкова публична. Затова повече внимание се отдава на гражданската страна на празника и това е жест към миналото, тъй като по времето на социализма Гергьовден не е бил празник на храбростта и на Българската армия. Той е възстановен в това си качество в началото на 90-те и постепенно така започва да се изгражда метафората на непобедимата Българска армия от царското време.
„Във всеки един момент е имало такива исторически процеси, които изваждат някакви сегменти от българското и те стават по-видими и по-потребни. Така например Гергьовден като празник на града, се отбелязва в стотина селища в България и това е процес, който върви от последните 30 години“, заяви д-р Гергова.
Наблюдава се развитие, което на пръв поглед изглежда традиционно, връщане към корените, но то е напълно модерно и характерно за нашата българска съвременност.
Гергьовден ни помага да отличим обществото от общността.
Общността е в семейството събрано около трапезата и агнешкото, или в малкия град на събора. А обществото е по-скоро по телевизията, в медиите и на парада в София. Там армията обединява българите и ги кара да се чувстват като нация. А обичаите, ритуалите в които всеки участва лично, изграждат интимността на общността.
В днешните условия на ограничение празникът се осъществява успешно и във виртуалното пространство.Чуйте интервюто от звуковаия файл:
Правителството трябва да се съобрази с исканията на хората, а народът няма да допусне да има ограничаване на дохoдите. Така Александър Загоров, конфедерален секретар на КТ Подкрепа, коментира каква политика по доходите трябва да води кабинетът „Желязков“. Той обясни, че за да се съгласят хората интересите им да бъдат пренебрегнати трябва..
Кои са знаковите думи на 2024-та година? Отговор дава Веселина Седларска , журналистка и писателка, която бе и член на журито за втория етап от проучването на платформата "Как се пише?". Доналд Тръмп е най-често споменаваното име, а Шенген е най-знаковата дума за 2024-та. Сред тях са също дубайски шоколад и санитарен кордон. "Трудно се родиха..
Доналд Тръмп започва днес своя втори мандат като президент на САЩ. Според политическия и икономически анализатор и бивш дипломат Илиян Василев от днес на практика започва периодът на реализъм в президентството на Тръмп. Досега имаше много място за намерения, импровизации, но от днес започва меренето на нетната текуща стойност като намерения и..
Държавата ни се нуждае от правителство, което да има финансова дисциплина и да е готово на реформи. Това заяви бившият министър на икономиката Николай Василев дни след като вече имаме сформирано редовно правителство между ГЕРБ, ИТН и БСП. Той подчерта, че е възможно страната ни да има икономическа и финансова стабилност, тъй като ГЕРБ и ИТН..
Това, което се случва в Близкия Изток, е нещо положително - след 15 месеца кървава война, в която бяха убити над 45 000 палестинци и израелци. Това, което става между Израел и Хамас е низ от радикални промени в този регион - споразумението с Хизбула, избора на нов ливански президент, на ново ливанско правителство. Все пак споразумението е много..