Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Вилем Ейнтховен

Човешкото сърце е не само сложен любовен инструмент, но и проста хидравлична помпа с тръби, клапи, камери. Те обаче са безполезни, без био-електрическия импулс, който поддържа системата в движение. Щом съществува, значи може да се измери, предполагат учените, но все се провалят - импулсът е слаб и средство за измерването му се появява чак в началото на 20 век. Създава го Вилем Ейнтховен, нидерландски лекар и физиолог, изобретател и механик. Той прави машина, от едната страна на която се закача пациент, а от другата излиза фотохартия с графични проекции на сърдечния му ток – ражда се първата електрокардиограма. ЕКГ апаратът, спасил толкова животи, с право е сред най-великите открития на човечеството. А Нобеловата награда, която Ейнтховен получава през 1924, е само дребен израз на признанието, което му дължим. Изобретението му обаче не се ражда на гола поляна. През 18 век италианецът Луиджи Галвани, лекар и физик, прави опити с жаби и през 1791 открива нещо, което нарича „животинско електричество”. През 1820 датският физик и химик Ханс Орстед открива, че електрическият ток създава магнитни полета. След 50 години физикът Габриел Липман, французин от Люксембург, създава първото устройство, което отчита био-електрически вълни и го нарича „капилярен електрометър”. Британецът Огъст Уолър записва с него сърдечните електрически вълни и през 1878 го демонстрира в Лондон. Ражда се терминът „кардиограф”, но до истинския такъв апарат има още път – капилярният електрометър не е достатъчно чувствителен и записите му не стават за диагностика. Въпреки това, устройството предизвиква интерес у Вилем Ейнтховен. Той опитва да го подобри, измисля и понятието „електрокардиограма”. За да стане тя полезна медицинска реалност обаче, Ейнтховен трябва да сътвори своя, нова машина. 

Предците на Вилем Ейнтховен са сефарадски евреи, преселили се през 15 век от Испания в толерантната Нидерландия. В началото на 19 век ниските земи са завладени от Наполеон, а съгласно неговия Граждански кодекс, всички в империята трябва да имат фамилно име. Тогава прадядо Соломон приема фамилията Ейнтховен, по името на родния му Айндховен. Соломон е хирург, първородният му Яков също става лекар, учи медицина с държавна стипендия, и трябва после да работи в колониите. Той отива в Холандска Източна Индия, днешна Индонезия, там се жени за Луиза де Фогел, чиито род е с холандско швейцарски корени. През 1860 се ражда Вилем, но Яков скоро умира, а Луиза си взима шестте деца и се връща в Нидерландия. Вилем учи в медицинския отдел на Утрехтския университет. И той има договор за колониите срещу стипендия, но не стига до там. Освобождава го фактът, че е назначен за професор и шеф на катедрата по физиология в Лайден, още преди да получи докторската степен по медицина и философия. Ейнтховен е не само умен и талантлив, но и със спортен дух. Той е президент на студентския съюз по гимнастика и фехтовка, основател на дружеството по гребане. Бакалавърската му тема е за лакътната става, защото на гимнастика чупи ръка и, докато се лекува, проучва какво има вътре. За докторантурата се връща към първата любов, офталмологията, с изследване, свързано не само с медицината, а и с физиката, път, по който продължава и занапред. През 1886, на 25 години, Ейнтховен е вече професор в Лайден и талантът му се отприщва. При това той пише и издава изследванията си на холандски, немски френски или английски, в зависимост от това коя научна аудитория смята за най-подходяща в конкретния случай. Не знам как и дали научното творчество му помага и в личния живот, но през 1886 Ейнтховен се жени за братовчедка си Фредерика де Фогел, имат 4 деца и живеят щастливо.

През 1889 Ейнтховен е в Базел на конгрес по физиология и вижда кардиографския запис на Огъст Уолър. Запалва се по идеята и се мъчи да подобри чувствителността на капилярния електрометър, но като цяло той не става за диагностика, затова Ейнтховен разработва струнния си галванометър. Устройството се състои от два електромагнитни полюса, между които е опъната тънка посребрена струна. Тя трепти според силата на заряда, а трептенията се записват с чувствително устройство. Струнният галванометър записва пет електрически потенциала във всяка вълна, които Ейнтховен обозначава с буквите P, Q, R, S, и T. Те се ползват и днес. Той измисля и тъй наречения Триъгълник на Ейнтховен, системата за поставяне на електроди в три точки от тялото, което по-добре улавя слабия електрически импулс. Изобретението е представено през 1901, но не се налага веднага. Смята се, че електрокардиографията едва ли изобщо ще намери широко приложение в болниците и, поне отначало изглежда, че скептиците имат основание. Магнитите са големи, прегряват, нужно е много вода за охлаждането им, така че първият кардиограф е огромна машина - тежи 270 килограма и се обслужва от пет души. Това я прави трудна за практическо приложение, защото пациентът трябва да бъде отнесен до нея – нещо, което при сърдечно болните не винаги е възможно. Но Ейнтховен не се предава, а измисля „теле-кардиограмата”. При нея връзката между машината и пациента се прави чрез телефон. В следващите години Ейнтховен напредва значително, публикува много кардиограми, които представят различни сърдечни дефекти. В същото време намалява размера и подобрява качествата на устройството, като разработва много по-чувствителния вакуумен модел. После други учени имат принос да се стигне до днешната компактна и мобилна кутия, която спасява милиони животи. Самият Ейнтховен обаче добре знае за какво става дума. Той умира през 1927 от проблеми с белия дроб и – по ирония – със сърцето, но още в Нобеловата си реч три години по-рано, заявява: „Новата глава в нашето разбиране за сърдечните болести е постигната не чрез труда на един човек, а на много талантливи личности, в своите изследвания те не бяха повлияни от политическите граници…..но се посветиха на идеализма на науката и това, в крайна сметка, облагодетелства човечеството”.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Покажи ми Луната" и "Ексорсизмът" в кино "Орфей"

Две прожекции включва днешната програма от фестивала "Филмови нощи във Филипополис". В Лятно кино "Орфей" от 21.10 ч. ще бъде показана лентата "Покажи ми Луната" . Тя представя вълнуващо пътешествие на фона на историческото кацане на НАСА на Луната с мисията на „Аполо 11“. С участието на колоритното дуо Скарлет Йохансон и Чанинг Тейтъм..

публикувано на 13.07.24 в 09:24

Христо Нанев за новата си книга в "Срещи" тази събота

Какво е Атлантида, загадка, реалност...  Защо повече от 2000 години я търсят? Какви са били аталантите?  Разказва Христо Нанев, чиято втора книга за Атлантида скоро ще е на книжния пазар.  Бъдете с радио Пловдив и предаването "Срещи" в събота, след новините в 9 часа.

обновено на 13.07.24 в 08:13

"Централна емисия" - новата стихосбирка на Йорданка Белева

„Централна емисия“ се казва новата стихосбирка на Йорданка Белева , с която авторката отново се завръща към поезията.  Изданието е с печата на „Жанет 45“, а художественото оформление е на Иво Рафаилов. Според поета Йордан Велчев това е една книга, в която смъртта и отсъствията не отнемат, а добавят в живота ни.

публикувано на 12.07.24 в 08:31

Премиера на "Ромео и Жулиета" на Античния театър

Премиера на балета „ Ромео и Жулиета “ от Прокофиев представят Балетът и Оркестърът на Опера Пловдив  в програмата на OPERA OPEN на Античния театър в Пловдив. Постановката е на изтъкнатия световен хореограф  Валентина Турку – ръководител на Балета на театър Марибор, Словения. Тя е автор на хореографията на над 130 балета, оперни и..

публикувано на 12.07.24 в 07:27

Фрагмент от античен надпис откриха археолозите в Пловдив

При провеждане на археологическо наблюдение на строителни дейности в рамките на града, археолозите на РАМ - Пловдив откриха фрагмент от античен надпис.   Макар надписът да е само частично запазен, той допълва с нова и интересна информация историята на Пловдив.  Обектът е на ул. "Митрополит Панарет" 17, в близост до Понеделник пазара, където..

публикувано на 11.07.24 в 13:31