Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Валтер Гропиус

Валтер Гропиус е немски архитект, основател на школата „Баухаус“. Звучи като титла и наистина е. „Баухаус“ означава „домостроителство“, но е повече от идеята да се обучават архитекти и дизайнери, той е сред най-значимите интелектуални европейски проекти на 20 век. А Гропиус е неговият пророк.
 

Философията на Валтер Гропиус, от която се ражда „Баухаус“ е, че формата трябва да следва функцията. Ако строите къща, отвън да е хармонична с околната среда, а отвътре - светла, просторна и комуникативна, „лесна за живеене“. Материалите за строежа да са естествени, евтини, красиви и да се комбинират лесно – например стъкло, метал и бетон. Но всичко продължава вътре. Мебелите да са удобни, леки, ефирни и цветни. Форми и тъкани, тапети и картини, скулптурни фигури, релефи и бои – всичко да е в хармония и да подпомага живота. 

А да пуснеш природата в къщата е така важно изискване на школата „Баухаус“, колкото да впишеш къщата в природата. Това е „тотална архитектура“. Тя не е по силите на един човек, трябва да работят заедно архитекти, дизайнери, художници, занаятчии, озеленители. Умно е да събереш подобни хора заедно, за да се обучават, да разменят идеи и влияния. Пък и сам Гропиус всъщност не рисува много добре, той винаги работи в екип и казват, че е най-добър като диригент на събитията и идеите. Неслучайно той кани за преподаватели хора като Паул Клее и Василий Кандински, Ханес Майер и Лудвиг Мис ван дер Рое, Ласло Наги и Херберт Байер – всички те оставили имената си сред най-великите архитекти, художници, дизайнери и учители на 20 век. Не знам дали от казаното е ясно, че аз лично не харесвам особено „Баухаус“, но е така.

Да, някои неща на Гропиус и другите великани са страхотни - абстрактната живопис на Кандински, фантастични  визии на Клее. Сред изумителните творения е и нещо уж утилитарно като фабриката за обувки „Фагус“, дело на Валтер Гропиус и Адолф Майер. По замисъл и поръчка, „Фагус“ е ориентирана към безопасност и опазване здравето на работниците. Но тя е толкова красива с фасадата от метал и стъкло, толкова функционална и едновременно елегантна с отворените вътрешни пространства и светлината, която те залива отвсякъде, че създава усещането за духовен център, не за център на тежък труд. Подобен ефект има и сградата, проектирана от Гропиус за самия „Баухаус“ в Десау. Отвъд океана пък стилът „Баухаус“ се развихря във впечатляващи небостъргачи в Ню Йорк, Бостън, Монреал, Торонто. Върхови са и някои дизайнерски предмети – столове, лампи, бюра. Но пак е въпрос на лично майсторство. 

В края на краищата, единен стил „Баухаус“ няма, има хора, които се ръководят от философията на школата. Затова и не всеки стол, направен от тръби и кожа, е „Баухаус“. А най-крайната форма на упадък на идеята се случи отсам Желязната завеса. Да, школата изначално е свързана с левичарски идеи, но при комунистите тук вместо майстори, работеха чираци и вместо стил, се създаде кошмар. Социалистическият „Баухаус“ е в безумните панелни комплекси и партийни сгради от стъкло, метал и бетон, с потресаваща нефункционалност и грозота. Точно това ме прави предпазлив към тази иначе така важна за 20 век школа.

Самият Валтер Гропиус обаче е наистина голям майстор, а и не е точно стегнатият немски бастун, за когото мнозина го смятат. Гропиус е роден през 1883 в Берлин, в богато и артистично семейство. Учи архитектура в Мюнхен и Берлин, но зарязва университета, щом получава наследство от своя леля. Чиракува в архитектурната школа на Беренс и се сближава с Льо Корбюзие и Лудвиг Мис ван дер Рое, а после отваря собствено бюро за архитектура и дизайн. 

През ПСВ Гропиус е на фронта и е ранен сериозно. През 1919 става директор на Училището по приложни изкуства във Ваймар и го слива с тамошната Висша школа по изобразително изкуство. Това е началото на школата „Баухаус“, преподаватели и студенти там създават дух на свобода, човешка близост и учене чрез удоволствие. Хората в школата, повечето с радикални леви идеи, прескачат границите на търпимост дори на тогавашното немско общество – момчетата ходят с дълги коси, момичетата с къси поли, сексуалните отношения са твърде разпуснати, практикуват се и крайности, свързани с мистични и окултни практики. Но се смята, че именно тази разкрепостена атмосфера ражда и поддържа духа на модерното мислене и творчество, с които „Баухаус“ се свързва. 

Самият Гропиус участва във всичко, има връзки със студентки и преподавателки, нищо, че е женен и дава вид на сериозен, затворен и консервативен човек. Да, както казва съпругата му Изе, той, освен суетата да е най-добрият архитект, има само още една – папийонките, на които никога не изневерява. Но иначе е контактен човек, умее да обединява, много е умен и неустоим за жените. Неслучайно дълго време върти любов, а после се жени и изкарва няколко години с Алма Малер, чаровница и умница, композитор и писател, една от фаталните жени на епохата, интелигентна вещица, чиито сексуален апетит се влияе пряко от гениалността на партньора. Свързват я с художниците Климт и Кокошка, с композиторите Землински и Малер, за когото е женена, а  на Гропиус изневерява пък с писателя Верфел. Гропиус е разбит, но се утешава с изключително красивата и умна Илзе, тя му помага за организацията и рекламата на школата и е до него завинаги. 

През 1933 нацистите затварят „Баухаус“, а семейството отива в САЩ. Там Гропиус преподава в Хавардския институт по дизайн и Техническия университет на Масачузетс, основава школа и реализира проекти, които правят „Баухаус“ едно от най-влиятелните течения в американската архитектура. Валтер Гропиус умира през 1969 след операция на жлезите. Въпреки че сам си вика „жилава стара птица“ и се надява, че ще се оправи, организмът му не издържа и той се преселва да обучава архитектите във високите небесни селения.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Деца гостуваха на Бачковския манастир в Деня на християнското семейство

Бачковската света обител посрещна деца от последните групи на детските градини в селата Белащица и Марково. Поводът за посещението бе Деня на християнското семейство и на православната християнска младеж, който се чества днес. Малчуганите бяха посрещнати в манастирската църква „Успение Богородично“ от отец Евтимий. Той се обърна към децата с „добре..

публикувано на 21.11.24 в 15:27

Веселка Кунчева гостува в Пловдив във формата "Успешните"

Изтъкнатият български режисьор Веселка Кунчева гостува в четвъртата среща от формата "Успешните" в Club Fargo.  Автор е на редица спектакли, сред които  "Нос" по Гогол, "Аз, Сизиф", "Последният човек" по Оруел, "Дама Пика". През 2014 г. Веселка Кунчева  основава "Пъпетс Лаб" заедно със сценографа Мариета Голомехова, с която разработва..

публикувано на 21.11.24 в 07:10

Художникът Тодор Маринов показва "Мистични светове"

Самостоятелна изложба „Мистични светове“ на художника Тодор Маринов представя галерия „Ромфея“. Експозицията включва емблематичните за известния живописец наивистични композиции, създадени специално за предстоящия коледен сезон, както и изящни снежни и топли пейзажи, с които е известен авторът. Картините пренасят зрителите в свят на..

публикувано на 21.11.24 в 07:03

Звезди на българската музика с "Концерти с кауза" в Пловдив

Национално турне „Концерти с кауза“ 2024: Звезди на българската поп и рок музика  излизат на сцената в Комплекс „С.И.Л.А.“  Името на концерта е избрано специално, тъй като подкрепя две каузи с изключителна важност за България. Първата е свързана с информационната кампания в подкрепа на хора с репродуктивни проблеми под надслов „Да сверим..

публикувано на 20.11.24 в 05:48

Изложба „Книгата – от камъка до пиксела II“ гостува на 3 места в Пловдив

Интерактивна изложба „Книгата – от камъка до пиксела II“ представя Фондация ПРОЛИБРИС на три знакови места в Пловдив в рамките на три поредни дни.  Пловдивчани имат възможността да се запознаят с интересни факти, свързани с развитието на изкуството на книгата през различните исторически периоди.  Ще бъдат показани уникални модели, образци и..

публикувано на 20.11.24 в 05:45