Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Ото фон Бисмарк, втора част

От дете Ото фон Бисмарк обича най-едрите възможни кучета – немски дог, италиански мастиф и други зверове. При среща с нов човек, той настройва собствената си реакция според тази на дога Султан. Догът Тирас пък за малко да предизвика международен скандал, след като атакува руския външен министър княз Горчаков. Князът ръкомаха твърде много твърде близо до домакина, за да защити стопанина си, кучето събаря Горчаков и Бисмарк, който изобщо не харесва руския министър, дълго се извинява, за да замаже нещата. Подобни инциденти има и в ранните години. В училище, заради поредния гаф, викат Ото за поредното мъмрене при директора, а той отива с дога си. Директорът се скрива зад един стол и трепери, докато чудовището не е изведено от стаята. На 17 Ото учи право в Гьотинген, където анекдотите приемат наистина епичен размер. Гьотинген е пълен с либерален дух, който не допада на Бисмарк. Той държи състудентите му да не пропускат „фон“ в името му, но те, запалени по равенството, отказват. И следват дуели. За три семестъра, Ото се дуелира около 25 пъти – макар че още в първия получава мечтания белег на бузата. Той се облича в предизвикателни жълти костюми и, макар да чете литература и история, няма интерес към правото, предпочита кръчмите, хазарта и бардаците. Казва, че който работи много, трябва да се награди, а когато здравето му се влошава, лекарят му налага тежко ограничение – да замени силните вина с по-леки. 

Ото има големи дългове на хазарт, дотам, че баща му е твърде недоволен, когато се налага да ги плати. Подвизите на Бисмарк са оценени по достойнство и студентите го наричат „Бисмарк велики“. После той се мести в Берлинския университет,  но не променя стила си на живот. Джон Мотли,  американски историк и дипломат, с когото са приятели, го описва така: „Безразсъден и нахален ексцентрик, но изключително надарен и очарователен младеж“. Той все пак се дипломира и отива на стаж в Аахен. В съда му е тясно, мести се в администрацията, но там му е още по-тясно, защото трудно понася да има началници. На всичкото отгоре е силно влюбчив и харчи усърдието си по жените, не за работата. Първо е Лаура Ръсел, благородна англичанка, след раздялата се утешава с по-възрастна французойка, а после се връща към англичанките с пасторската щерка Изабела Лорейн-Смит. Те прекарват няколко страстни седмици в провинцията, но, обратно в Аахен се оказва, че Бисмарк не си е пуснал отпуска и е уволнен. И без това иска да се махне, така че не се трогва особено, а изкарва година военна служба, за която също установява, че не е неговото поприще. Остава му само да се върне към битието на юнкер, да управлява бащините имения и да живее без началник. И го прави успешно. Той бързо схваща принципите на земеделието, скоро възстановява именията, плаща дълговете си и пътува из Франция, Англия и Швейцария. А и има достатъчно време не само да чете доста, но и да не загърби добрите стари лоши навици. Има компания за лов и екстравагантни партита, преследва всичко женско наоколо, а пиенето му достига нови висоти. Печели огромен авторитет, защото, както сам разказва,  „надпивам гостите си и ги вкарвам под масата с приятелско хладнокръвшие“. Всички тези активности вече му носят прякора „Бесният Бисмарк“. 

Вече на около 30, Бисмарк още не е сигурен какво да прави. Той се залюбва с Мари, която обаче е сгодена и се жени за негов приятел. На сватбата се запознава с 20-годишната Йохана, чиято ръка скоро иска и получава, въпреки репутацията си, просто е много настоятелен и убедителен. Йохана е точно човекът, който му трябва – тя му осигурява житейска опора, като поема изцяло домашните дела и изцяло се съобразява с неговите нужди и желания. Около сватбата, Бисмарк за първи път попада и в света на политиката, който, буквално, става негов завинаги. През 1845 е избран в провинциалния парламент на Померания, а после и в ландтага на Саксония. Той е свързан с консервативното крило – противопоставя се на либералните реформи, работи срещу ограничаване правомощията на юнкерското съсловие, обявява се против политическото равенство на евреите и има много врагове. Но това няма значение, той най-после намира полето си на дейност и пише: „Въпросите на политиката ме засягат много повече, отколкото мислех“. През 1848 в Берлин избухва либерална революция, която Бисмарк не приема. Той дори въоръжава контра-революционен отряд от селяни и смята да ги поведе към Берлин, но от това не излиза нищо, защото междувременно крал Фридрих-Вилхелм IV прави компромиси – отказва да смаже революцията със сила, обещава някои либерални реформи. Бисмарк не е избран в новото Национално събрание на Прусия и не получава министерски пост, както очаква, но следващата година е избран в долната камара на Пруския държавен парламент и се мести със семейството в Берлин. Той води кампания срещу идеите за „разтваряне“ на Прусия в доминираната от Австрия Германска конфедерация и заради балансираните му и гъвкави аргументи, всички го гледат с нови очи.  Бисмарк се доказва като човек, който се интересува от реалните проблеми на държавата и демонстрира готовност за политически прагматизъм, който го поставя в особена, самостоятелна позиция, извън консерваторите. 

През 1851 е изпратен от краля като представител на Прусия в Бундестага във Франкфурт, центъра на Германската конфедерация. По навик, Бисмарк не си държи устата затворена и друг прусак – Георг фон Винке го обвинява в недискретност по деликатни дипломатически въпроси. Разменят се остри реплики и е насрочен дуел с пистолети, но жертви няма. През 1857 кралят е парализиран и брат му, Вилхелм, става регент. Той скоро се сблъсква с консерваторите, но Бисмарк вече е променил позицията си - говори за „националната мисия на Прусия“ и необходимостта от съюз с национално-либералното движение. Регентът харесва Бисмарк и неговите идеи, но още не вижда как да го използва във вътрешната политика, затова го изтегля от Франкфурт и го праща посланик първо в Санкт Петербург, а после в Париж. Така Ото фон Бисмарк поема по пътя на голямата европейска политика, за да застане скоро на самия неин връх.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Яна Букова изследва живота с "Черно хайку"

"Черно хайку" се казва новата стихосбирка на Яна Букова и макар че звучи оксиморонно, това всъщност е една не толкова кратка поема за живота, която изследва "терора на тленността". По-внимателният читател, или по-скоро почитател на творчеството на Букова ще каже, че това всъщност е продължение на пътеката, по която ни води предишната й стихосбирка..

публикувано на 19.12.24 в 07:09

Епископската базилика с „Коледен блясък“ на хор „Евмолпея“

Девически хор „Евмолпея“ ще изнесе концерт под надслов „Коледен блясък“ на сцената на Епископската базилика на Филипопол с диригент Алия Хансе. Той е част от Коледно-новогодишната програма на Община Пловдив в рамките на дванайстото издание на празниците „Светлина и надежда в Стария град“, организиран от Общински институт „Старинен Пловдив“...

обновено на 19.12.24 в 06:24

„Венецианска загадка“ в Камерна зала Пловдив

Премиера на пиесата „Венецианска загадка“ от Джузепе Берто представя Драматичен театър Пловдив в Камерна зала. Режисьор на спектакъла е проф. Здравко Митков, сценография и костюми – Петър Митев.  Участват актьорите Калин Врачански, Мария Сотирова, Павел Сапунджиев и Мина Каукова. Мъж и жена - бивши съпрузи, търсят път един към друг след..

публикувано на 19.12.24 в 06:23

Недялко Славов представя "Илюзионистът"

Новата книга „Илюзионистът” на един от най-успешните съвременни български автори Недялко Славов ще бъде представена тази вечер в Пловдив. Премиерата ще се състои в Литературния салон на читалище "Алеко Константинов". Литературната критика определя романа като многопластов, увличащ и  завладяващ.  Писателят и блогър Иван Стамболов казва за книгата:..

публикувано на 18.12.24 в 08:09

Изложба "Малък формат" откриват в галерията на ДПХ

Тази вечер от 18 часа е откриването на изложба "Малък формат", в галерия "ДПХ", на бул. "Цар Борис III Обединител" 153.  Изложбата е организирана около концептуалната рамка, работите да бъдат с размер до 30/30/30 см. Малкият формат може да бъде обхванат с поглед изцяло от близка дистанция. Той предполага приближаване, вглеждане. Въздейства..

публикувано на 17.12.24 в 16:37