Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Извън времето" - картини, рисувани от огъня върху глина

16
София Христозова - "Извън времето"
Снимка: Екатерина Костова, Радио Пловдив

Изложбата

Чаши, които се целуват, чинии и други съдове в причудливи форми, пана, декоративни маски и скулптурни фигури – всичко това от глина. Гледката в Галерия „Лабиринт“ е истинска провокация за ценителите на керамиката. 14-те автори на художествените произведения за първи път у нас предлагат на публиката да съпреживее и техния първи опит да ги изработят с техниката РАКУ. София Христозова, в чийто дом буквално се раждат творбите за изложбата "Извън времето", разказва:

“Произходът на РАКУ идва от древна Япония.Тогавашните майстори на съдове за чаена церемония са използвали тази интересна техника, като идеята им е била да свържат - защото какво е керамиката –земя, въздух, вода и огън - и да преплетат това нещо в процеса на изпичане. Знаете, тяхната философия е  пряко свързана с природата, с естествеността на нещата.

Техниката РАКУ

Как се осъществява идеята на древната японска техника?  Разбира се с глина, цветни керамични глазури и най-различни органични запалими материали като дървесни трици, хартия, слама, сухи листа. И с пещ от специални огнеупорни тухли и вата. 3 и половина годишният син на София Мартин е неизменният зрител на процеса по сътворяване на РАКУ-произведенията. Признава, че най-интересно му е да гледа огъня.

Огънят е съвсем истински. Той избухва след като глинените предмети се извадят от горещата пещ и се поставят в метални съдове, като се затрупват с  триците, хартията, сламата или сухите листа. Възпламенени, те се затварят с капак, за да се получи характерното за РАКУ безкислородно горене.

РАКУ означва щастие

„И там става магията на цвета. Доколко е успяла да се случи редукцията и например един метален елемент - медният окис - смесен с гларузата в различни пропрции, дава различни нюанси: от тюркоазено синьо, червено, зелено, просто... метален лустерен блясък. И това е само един елемент. А ние сме използвали още. Реално не се знае какво точно ще есе случи.“

Това е и елементът на изненадата, който предизвиква истинско вълнение у твореца. И той разбира буквалния смисъл на РАКУ. "Раку означава в превод щастие, радост, удоволствие. Именно това още повече ни привлече към този спектакъл. Самият процес е много вълнуващ – да извадиш нещата от пепелта, от огъня, да видиш как огънят е нарисувал картина върху повърхността“.

Тези картини в наши дни се получават бързо, докато в 16 век, когато се е родила техниката, традиционно използвана за чаената церемония, тя е била съпътствана от ритуали с различна символика. В годините на запад методът се комерисализира, но продължава да е с посланието за радост и връзка с природата, казва София. 

Извън времето е времето, прекарано в творчество

А заглавието на изложбата „Извън времето“ обяснява така: „Всеки, който се знаимава с творческа работа, знае, че в ателието не съществува време. То изчезва и това точно е вдъхновението, да преживяваш, да експериментираш. Това е "извън времето" - времето, прекарано в творческа среда“.

Проектът за изработване на керамичните творби с техниката РАКУ и представянето им в изложба, част от официалната програма на Пловдив – Европейска столица на културата за 2021-ва, ще продължи да търси нови публики. Защото художниците, участващи в него вярват, че керамиката сама по себе си излиза извън времето и така остава завинаги в него.

Чуйте репортажа в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Китайският "Театър на фенерите" гостува в Пловдив

Танцьори и певци от „Театър на фенерите“ от китайската провинция Гуейджоу ще гостуват в Пловдив с атрактивно представление. Събитието е посветено на началото на Китайската нова година и е с вход свободен. Тази събота, Регионалният исторически музей в Пловдив ще бъде домакин на атрактивно и любопитно музикално събитие от далечен Китай, което..

публикувано на 11.01.25 в 08:14

Проф. Александър Шурбанов в "Срещи" тази събота

Цивилизацията - можем ли я?! Това питане поставя проф. Александър Шурбанов и разсъждава в "Срещи"- те Защо? Нали този термин Цивилизацията е от 1756 г.  Поставен е от граф Оноре Мирабо, а тя, цивилизацията е съществувала и преди да получи това име. Какво става с нас-хората от 21 век?  На ход е Проф. Александър Шурбанов. Радио Пловдив,..

публикувано на 10.01.25 в 13:37

"Диви треви" на Станка Александрова в ДПХ

Изложба изследва устойчивостта на природата, нейната способност да надмогва ограниченията, наложени от човека и въпреки тях да продължава да съществува.  Това е втората самостоятелна изложба на художничката Станка Александрова, която е израстнала в Белозем. Мотото на експозицията е "Диви треви".  Композициите на творбите и цветовете им изследват..

обновено на 09.01.25 в 07:18

Спасяват Панагюрското съкровище от огнения ад в Лос Анджелис

Предприети са всички необходими мерки за защита на експонатите от изложбата "Древна Тракия и античният свят: Съкровища от България, Румъния и Гърция" в Лос Анджелис от бушуващите в района пожари, съобщи Министерството на културата.  Служебният министър Найден Тодоров е написал писмо до ръководството на музея с искане експонатите от България, сред които..

обновено на 08.01.25 в 17:27

"Писмо до баща ми" и до себе си с Вилиян Гешев

Актьорът Вилиян Гешев представя в Пловдив моноспектакъла „Писмо до баща ми“ по Франц Кафка и авторски текстове. Представлението е тази вечер в театър „Хенд“. Режисьор е Ованес Торосян. Проектът е подкрепен от Чешкия културен център. Това е една изповед, която писах дълго време в съзнанието си, а после за кратко написах и на ръка, за да я..

публикувано на 08.01.25 в 10:02