"Бъдещето на коалицията е много трудно е да бъде прогнозирано, по силата на два системни фактора. Първият е сложната конструкция на властта, която предполага винаги някакви напрежения. Те могат да бъдат туширани, само при наличието на обща позитивна стратегическа рамка, посока на управление и минимално равнище на консенсус по общите политически задачи. Това досега не успяхме да го видим през тези повече от три месеца. А вторият фактор е, че - много трудно може да се говори за същински партии. Защото нито ПП все още е партия, нито ИТН, нито БСП са във вида на смислена политическа партия, а по-скоро, концентрирани около персоналните представи за политиката на лидера". Това подчерта политологът Страхил Делийски.
По думите му, зададената свръхцел "на всяка цена да има коалиция, за съставяне на кабинет след ГЕРБ", се е оказала недостатъчна като цел на едно управление.
Логиката, по която действат политическите лидери, трудно може да бъде мислена в едно рационално политическо поле и това създава проблеми. "Решава лидер, че ще каже нещо и няма кой да му потърси сметка отдолу. Това не са партии."
Балансите между партньорите са толкова крехки, че всеки може да влезе в ролята да поставя ултиматуми, ако политическото управление се мисли през ултиматумите.
По темата за избора на гуверньор на БНБ, се налага впечатлението, че има различен залог от този, Централната банка на България да има ефективно управление. Ключовият ресурс на управителя е свързан с консенсусно доверие, което е задължително условие за ефективното й управление. Това, на което сме свидетели, няма как да доведе до този резултат и се налага изводът, че идеята не е толкова да има силен управител, колкото да се реализират определени интереси.
"Налага се въпросът какво правят партиите във властта и дали те са инструменти за властване или за реализиране на определени групови социални интереси. Склонен съм да вляза в хипотезата на това, че с партиите, като легитимна представителност, има проблем и това няма как да не се отрази като цяло на политическия процес".
Делийски бе категоричен, че политическият процес не е толкова политологически обясним, колкото - психологически, поради факта, че се движи от организации, които не са партии.
"Тогава политологията става безсилна и ние трябва да правим задълбочени интервюта от психологически тип с политическите лидери - какво искат те. Защото те много често искат не онова, което искат избирателите, тъй като връзките между политиците и избирателите са прекъснати и затова все по-малко хора отиват да гласуват".
Интервюто - звуковия файл:
Ще доведе ли плащането на 20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи. По думите му ще има голямо преместване..
Шансът правителството, което ще предложи Росен Желязков, да се превърне в устойчиво не е малък. Това коментира политологът Христо Панчугов часове преди връчването на първия мандат на ГЕРБ-СДС, за който стана ясно вчера, че ще получи подкрепа от групата около Ахмед Доган. Според Христо Панчугов е възможно кабинетът да бъде устойчив, тъй..
Жители на пловдивския квартал „Прослав“ са недоволни от извършените строително-ремонтни дейности на пет улици, продължили повече от половин година. Според тях на места инфраструктурата не е напълно възстановена, а там, където ремонтите са приключили, са извършени некачествено. Хората искат районната администрация да им обърне внимание, в..
БСП ликвидира възможността за собствената си алтернативност за управление на България. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Петър Мутафчиев, член на НС на БСП и бивш лидер на Областен съвет на БСП в Пловдив, който коментира решението на БСП да влезе в кабинета „Желязков“. „Едно такова решение е противоуставно, защото НС е длъжен да..
По всичко изглежда, че договорките за съставяне на правителство вече са направени. Разпределението на „порциите“ удовлетворява участниците. Този кабинет ще бъде правителство на малцинството, защото всички партии – участници в него са много слаби като електорална подкрепа, а мнозинството е на избиратели, които не гласуват и не подкрепят..