"Природният газ от днес за утре може да се замени само с мазут и с въглища. В България газ не се използва за електричество, но топлофикациите ще минат на мазут и ще тръгнат едни пушеци. Големият проблем е в индустрията и тези, които не могат да минат на алтернативно гориво, ще плащат по- висока цена за газа", коментира пред Радио Пловдив енергийният експерт Боян Рашев.
Става дума за производителите на торове, за които газът е суровина, керамичната промишленост, металургични, машиностроителни предприятия, хранителната индустрия. Домакинствата, които са на природен газ, не са застрашени, но икономическата цена ще бъде висока.
Според него недостигът на природен газ е много сериозен. Ако Русия спре газът за цяла Европа, ще има мега драма, защото недостигът не може да бъде компенсиран. Само на 30% може да бъде заменен руският газ от всички останали алтернативни източници, взети заедно, подчерта експертът.
"За разлика от Западна Европа не си затворихме въглищните централи. Те концентрираха индустрията, производството на електричество и отоплението върху газ, който идва от Русия. За тях е гигантски проблем", коментира Рашев.
Той е категоричен, че изходите от кризисната ситуация са два. Първият е премахване на мораториума за проучване на нефт и газ в страната, защото тук има потенциални находища. Вторият е осигуряването на по- голям достъп до газ през терминалите за втечняване в Гърция, трябва да се сключат договори за доставки с американски и канадски компании, стига да имаме пари да плащаме, защото цената ще е по- висока от досегашната.
Трябва да се знае, че цената на международния пазар ще бъде още по- надута, поради липсата на инвестиции през последните години за добив на газ и втечняване на газа. Изискват се гигантски инвестиции за газовата инфраструктура, затова до момента светът се движи от петрола, който най- лесно се транспортира и складира, предупреди експертът.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..