Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Победата се измерва не по броя жертви, а по съдбата на живите

ЕС е създаден, за да направи войната невъзможна и немисилима, припомни идеите на основоположницитедепуатът в ЕП Александър Йорданов. 9- ти май ражда една позитивна визия за повече от половин мириард европейски граждани.

Докато една част от Европа от 1950- та насам изграждаше своето бъдеще, ние българите бяхме затворени в лагер, в социалистическия лагер, казва в инервюто Александър Йорданов. 

Той коментира и дилемата за 9- ти май като Ден на Европа или Ден на победата. По думите му да се твърди, че без Деня на победата нямаше да ими и Ден на Европа е фалшива московска опорка и сериозна манипулация.

Измерител на победите в човешкия живот не са жертвите във войните , а съдбата на останалите живи хора след войната. И, ако хората след една война, живеят по- добре, по- мирно, по- благоденствено и по- спокойно - това е победата. 

А когато на 9- ти май 1945 година на Червения площад правят парад на победата, ние на този ден още не сме погребали жертвите от комунистическия терор. Нашата победа идва много по- късно, след разпада на СССР и още по- късно след като станахме член на Европейския съюз, каза още Александър Йорданов.

Той коментира съвременното разделение в оценката на историческите факти като продукт на партийния прочит на събитията, в това число и сред партиите в ЕП, където впечатление прави, че крайно десните и крайно левите имат едни и същи позиции по войната в Украйна.

Русия извърши престъпление срещу Европа, срещу Украйна и срещу собствения си народ, защото режимът на Путин поставя и руския народ в същото тежко положение, в какъвото е бил след края на Втората световна война. Когато народите празнуват победата за обикновения човек там няма никакма победа, а тъмен сталинизъм, посочи Йорданов.

Не можем да говорим срещу нацизма, а да мълчим за комунизма.

До мира се стига само след победа във войнтата и в този смисъл дълг на Ес е да постигнем победа във войната срещу Русия. Санкциите са "мирните оръжия" за победата над агресора.

Цялото интервю с Александър Йорданов чуйте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

България с нейната древна история ще пребъде и занапред

В програма "Точно днес" на Радио Пловдив историкът  доц. д-р Тодор Радев от Пловдивския университет припомня факти, история и подвиг - за Освобождението ни. Спират ли гласовете да сменим датата 3 март и да си изберем друга за Национален празник? Доц. Радев счита, че винаги трябва да се връщаме в нашата памет към великите дела на нашите предци...

публикувано на 03.03.25 в 10:58

Училище "Родна реч" в Ница живее с българските традиции

От Ница до Пловдив, за обучението на българчетата зад граница – включване на  Соня Щилова , която посвети десетилетие на българското неделно училище в Ница, Франция и учениците й, които проговарят и пишат на български език. Българското училище в Ница се казва "Родна реч" , то е създадено преди близо 10 години и обучава десетки малки ученици,..

обновено на 03.03.25 в 10:08

С Паметника на освободителите пловдивчани дават пример

Паметникът на освободителите на Бунраджика е открит през 1881 година. Проектът е дело на архитект Вокар. Днес до него ще се изкачат с шествие на свободата стотици пловдивчани, които почитат паметта на загиналите за свободата на България. „Строителството на паметника на освободителите започва през 1880 година и е открит през 1881 година...

обновено на 03.03.25 в 10:05

"Добро утро, ден!" с Лана Петкова

В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..

обновено на 01.03.25 в 08:21

Учители адаптират помагалата на брайловата азбука, а не държавата

Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в  училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..

публикувано на 28.02.25 в 15:40