Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сдружение “BG Бъди активен” за един по-добър град

| обновено на 27.05.22 в 16:39
Снимка: Личен архив

В рамките на кампанията „Лесно на чисто“, сдружение “BG Бъди активен” ще събира и споделя добрия пример на активисти за по-чиста и по-здравословна околна среда. Кампанията се организира ежегодно в градове от цялата страна, като част от дейностите на програмата _Място България, чиято цел е да промени дългосрочно поведението и отношението на гражданите към околната среда, да стимулира повече хора да почистват, не да замърсяват чрез позитивни стимули (креативни предупредителни табели, инсталации с висок обществен интерес, групови и тематични почиствания и други). Станете посланици на каузата #БезОтпадъци. Бъдете част от добрия пример и го споделете.

Проучване на сдружение “BG Бъди активен”, относно нагласите на граждани от 6 български града, към опазването на чистотата показа, че голяма част от хората са запознати с проблемите на опазване на околната среда, но малко от тях правят нещо по въпроса. Изследването регистрира интересен парадокс – една четвърт от гражданите смятат, че личните усилия имат значение за опазването на града, което застава срещу друга една четвърт, които са крайни песимисти и смятат, че техните действия нямат значение за състоянието на околната среда. Базирана на този феномен, се ражда и идеята през тази година, „Лесно на чисто“ да търси и да сподели силата на добрият пример, който носи всеки един посланик на чистотата.

Оказва се, че грaждaнитe  cмятaт зa нaй-oпacни плacтмacoвитe oтпaдъци, a зa cрaвнитeлнo бeзoпacни, cтъклoтo и cтрoитeлнитe oтпaдъци. Извадката дава още данни за това, че оползотворяването на пластмасовите отпадъци за създаването на нови полезни изделия е важен стимул, който подтиква населението на изследваните градове за разделното им събиране. За 82,9% от анкетираните това пряко ще повлияе на разделното събиране у дома, а 75,3% ще бъдат мотивирани и да събират изхвърлените в околната среда отпадъци.

Продължава и кампанията, „Искам да съм полезен…Рециклирай ме!“, в която шишеяди похапват пластмасови бутилки, в различни градове на страната. През 2021-ва година, кампанията събра над 50 000 килограма разделно събрани отпадъци - пластмаса, метал и стъкло.

Кампанията обединява градове от цялата страна, за каузата #БезОтпадъци. Целта на инициативата е да привлече внимание към нуждата от разделно събиране на опаковките по атрактивен начин, както и да повдигне въпроса за създаване на достъпни условия за разделно събиране на пластмасови бутилки, с цел да се повишат нивата на рециклиране и да се намали замърсяването на околната среда. Като част от кампанията в над 20 населени места са поставени арт инсталациите, наречени „Шишеяди“, които събират пластмасови бутилки и ги връщат за рециклиране. Кампанията ще продължи до края на 2022-ра, като организаторите очакват събраното количество пластмаса да е над 20 тона.

„Шишеяд“ е голяма и атрактивна арт инсталация за събиране на пластмасови РЕТ бутилки, изработена по проект ”Партньорство за красива и чиста България”. Такива инсталации са поставени в Пловдив, Тутракан, Свищов, Момчилград, Варна, Смолян, Враца, Марково, Дончево, Езерец, Горна Оряховица и друг. Голямата бутилка събира 20-25 килограма пластмасови бутилки или около 1000 смачкани такива. В цялата страна, до момента, има разположени над 20 шишеяда на различни места. В градски зони, като площади, училища, детски градини и други. Няколко от инсталациите са „пътуващи“ или иначе казано, гостуващи на различни събития, които са под шапката на събития #БезОтпадъци, които от няколко години се случват благодарение на дългосрочната програма _Място България.

Със събития #БезОтпадъци, искаме да ангажираме посетителите на мероприятия от различен характер- спортни, културни и други, да се замислят какво оставят след себе си. Идеята е да покажем, че забавлението не означава замърсяване. Културата означава, преди всичко, отношение към средата”, казват от Сдружението.

През тази година, в Пловдив, Варна, Силистра, Смолян, Враца и много други населени места си партнираме с организатори на големи събития, като Маратон Варна, Opera Open, ФестивалЗдравей, Здраве“, MOVE Week - седмица на физическата активност и спорт, които ще подсигурим с подкрепа за осъществяване на чисто събитие. Това включва наръчник за провеждане на такъв тип събитие, инсталацията Шишеяд, като атракционен елемент, кошове за разделно събиране и доброволци”, допълват от “BG Бъди активен”.

По време на събитията ще се провеждат  информационни кампании, по време на които доброволци ще обясняват ползите от разделното събиране и рециклиране, как то трябва да се случва правилно на гостите на събитията и участниците в тях.

Румяна Киризиева от Сдружение “BG Бъди активен”, разказва в предаването „Вход свободен“. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Финалът за Суперкупата ще е на стадион "Христо Ботев" на 3 юли

Финалът за Суперкупата на България между шампиона Лудогорец и носителя на купата Ботев Пд  ще се проведе на 3 юли, сряда на стадиона на канарчетата в Пловдив. Двата отбора са дали принципно съгласие пред Спортно-техническата комисия към БФС сблъсъкът за трофея да се изиграе седмица преди старта на участието им в евротурнирите. От Разград пък са приели и..

публикувано на 17.05.24 в 18:02

Първа аула не побра желаещите да видят Стефка и Глушков

Легендарната ни лекоатлетка и президент на БОК Стефка Костадинова и служебният министър на спорта и легенда на баскетбола Георги Глушков станаха важна част от честването на Деня на спорта в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Първа аула в новата сграда се оказа твърде малка за тълпящите се студденти, които искаха да видят и да чуят..

публикувано на 17.05.24 в 15:09

MOVE WEEK 2024 предстои в края на май

В периода 27 май - 2 юни в Пловдив и на територията на цялата страна ще се проведе 13-о издание на Европейската седмица на движението и спорта, разпознаваемо като MOVE Wеек. Активната седмица е ежегодно събитие и част от кампанията NowWeMOVE, която има цел да промотира ползите от физическата активност и да повиши информираността относно опасностите,..

публикувано на 17.05.24 в 13:43

Шествие с Купата от стадион "Христо Ботев" до общината

Пред многохилядна публика тимът на футболен клуб „Ботев“ показа четвъртата Купа на България от балкона на Община Пловдив. Точно в 19,12 часа – годината на създаване на отбора, многобройните привърженици, събрани на площад „Стефан Стамболов“ аплодираха бурно традиционното вдигане на трофея от победителите. Пищна заря, на моменти заглушавана..

обновено на 16.05.24 в 22:22

Габриела Петрова спечели тройния скок на "Самарско знаме"

Габриела Петрова постигна най-добрия си резултат в тройния скок на открито от 3 години насам. Лекоатлетката на Локомотив  (Пловдив) победи на турнира "Самарско знаме" с 14.19 м, въпреки студеното време в Стара Загора. Възпитаничката на Атанас Атанасов регистрира четири успешни опита, всички над 14 м. Това бе своеобразно завръщане за Петрова, която е..

публикувано на 16.05.24 в 18:10