Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Взимане на шофьорска книжка на 17 години у нас не е възможно

Взимане на шофьорска книжка на 17 години в България, каквото е едно от предложенията на ЕК за изменения на директивата за шофиране, не е приложимо. Това коментира Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.

Той се аргументира с факта, че юристите у нас изтъквали като довод това, че при нарушение човек попада под ударите на закона на 18 години.

„Тези юристи явно не знаят, че на 16 години можеше да управляваш мотоциклет със скорост 90 км/ч“, каза Иванов.

Според него другата слабост е свързана с прилагането на единна европейска шофьорска книжка.

„Проблемът е, че когато вие минавате през Сърбия за да стигнете до Унгария тази книжка няма да ви бъде валидна, защото в Сърбия няма изисквания за тази книжка да бъде валидна и да е уеднаквена с европейските правила“, обясни Иванов.

По думите му целта за перода 2021 – 2050 г. смъртността по пътищата да бъде намалена почти до 0 ще се провали също както и намаляването на катастрофите с 50% до 2020 г.

За идеята за обучение с придружител той припомни, че Съюзът по авто-мото подготовка още през 2005 г. е предложил този метод да бъде въведен експериментално. Иванов обясни, че това не означава обучението да започне тепърва на 17 г., а по-рано и даде пример с държави като Франция, Швеция, Нидерландия, Англия.

„Там е въведен моделът от 0 до 100. Това означава, че обучението минава през семейството, детската градина, училището и най-важният период при пубертета, като през тези периоди се обхваща и културата за останалите участници в движението - велосипедисти, пешеходци, тези, които карат тротинетки. Целият този обхват трябва да мине в училищата и тогава се дава възможността на по-ранна възраст родителят да бъде придружителя в този модел“, обясни Иванов.

Той допълни още, че в автомобилите има зелена кутия, на която се записва дебата между ученика и придружителя. На всеки 3 месеца автоекипът отива в автоучилището и се прави разбор.

„Трябва да има изминати километри - в Германия например е 3000 километра за 3 месеца. Как си представяте в България с този скъп бензин да се изминат толкова километри, та ние за година не изминаваме толкова“, каза Иванов, но подчерта, че моделът би бил полезен.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Иван Игов

Време е мълчаливото мнозинство да реагира срещу насилието

Агресията в юношеската възраст може да се приеме в рамките на нормалното, когато става дума за отделни пререкания или сбутвания, особено при момчетата, които понякога не могат да сдържат емоциите си. Неприемливо и ненормално обаче е, когато група деца тормозят един или повече връстници и то в продължение на дълго време. Това е тормозът в..

публикувано на 26.02.25 в 17:29

БНТ и БНР да се финансират от Фонд „Радио и телевизия“

С проектозакон беше предвидено БНТ и БНР да бъдат финансирани от Фонд „Радио и телевизия“ . „ Да заработи фонд „Радио и телевизия“ трябваше да се въведе една такса „Радио и телевизия“, която щеше да се начислява на електромер “ – заяви в интервю за Радио Пловдив бившият депутат Антон Кутев. „ Това, разбира се, не сработи. И..

публикувано на 26.02.25 в 16:55

Протестите на „Възраждане“ няма да имат голяма подкрепа

Протестът на „Възраждане“ в столицата днес не успя да стане водеща новина, въпреки анонсите на представители на партията и призивите за всенародно недоволство пред сградата на парламента. Какви са възможните продължения на тази активност и ефектите от нея? Не вярвам да имат голяма подкрепа в бъдещи протести срещу приемането на еврото...

публикувано на 26.02.25 в 15:53

Болниците на протест, ако намалят цените на клиничните пътеки

Предложението при установен преразход на бюджета на Здравната каса за болничната помощ в средата на годината, да бъдат намалени цените на всички клинични пътеки е скандално и дискриминационно и ще се отрази както на лечебните заведения, така и на пациентите. Това мнение изрази в програма "Ден след ден" Красимир Грудев,  председател на..

публикувано на 26.02.25 в 14:45

Трябва ясно да се разпише за какво ще се харчи бюджетът

Щаб, който работи по роблемите със замърсяването на въздуха в Пловдив е създаден на последната градска среща на партия "Продължаваме промяната", съобщи пловдивският депутат Стою Стоев в програма "Точно днес". Той обясни, че причината е абсолютното безхаберие на властимащите, които не обръщат внимание на този проблем.  "Замърсеният въздух, който се..

публикувано на 26.02.25 в 11:25