Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Психология на танца със Звезделина Станчева

| обновено на 20.03.23 в 15:57
5
Снимка: Личен архив

Звезделина Станчева има висше балетно образование от факултета по “Балетна педагогика” към НМА “Проф. Панчо Владигеров” София, при академик, понастоящем, Калина Богоева. За нея, обаче, значимо място заемат срещите и практическите занимания с педагози и личности, с които съдбата я среща.

Танцовата си кариера започва като любител. Обича да танцува и въпреки музикалното си образование, предпочита да изразява музиката не с гласа, а с тялото си. След низ от обстоятелства и подаръци на съдбата, пътят ѝ я отвежда до вариететата, като танцьор. Започва от най-трудната част – дуетния танц.

Първият ѝ балетмайстор, Димитър Иванов, е хореограф в Музикалния театър във Велико Търново. Срещите ѝ с Маргарита Арнаудова, Хикмет Мехмедов (Хари Бежар, както го наричат в балетните среди) и тяхното професионално отношение към нея, оставят дълбоки следи.

Една от съдбовните ѝ срещи е тази с Желка Табакова – балетмайстор във Варненска опера, която става нейн много близък и скъп човек. По-късно, Желка Табакова преподава на Звезделина Станчева по режисура, във факултета “Балетна педагогика”. Понастоящем тя все още е преподавател там, вече, професор д-р.

Срещата ѝ с Ренато Греко – директор на най-голямата танцова школа в Рим, оставя дълбока следа в професионалния ѝ път. По негова покана заминава за Рим в неговата танцова школа, която по онова време подготвя кадри за “Фантастико”, към италианската телевизия Раи Уно. Там остава 40 дни, работейки с различни преподаватели от САЩ, Италия и Англия.

Още две имена белязват съдбата ѝ на танцьор и професионалист – Бенджамин Феликсдал и Марк Тейлър. С Бенджамин Феликсдал работи няколко години, в летните балетни академии във Варна. По време на тези академии тя работи и с други имена в областта на класическия танц – Тадеуш Матач – директор на Балетното училище в Дюселдорф, Германия; Елизабет Плател – прима балерина на парижката Гранд опера; Наталия Тарасова – по характерен танц, преподавател в Мариинския театър в Петербург.

Марк Тейлър с когото, макар и за кратко, работи в Музикалния театър в София в областта на модерните техники, поставя удивителната в нейния професионален път само с изречението: “Аз съм изследовател на танца.” Той е човекът, който ѝ помага да разбере, че танцът не е само движение, а дълбоко вътрешно преживяване на сетивата, което се постига с много добра техника.

В крайна сметка, тя определя себе си като изпълнител в областта на свободния изразен танц, като до ден днешен поддържа връзка с Бенджамин Феликсдал и Желка Табакова.

Танцьорът се ражда, а професионалист се създава. Тъй като ние сме божествени същества всичко, което в този свят носим в себе си, то е свързано с природата. Затова казвам, че за да бъдеш танцьор това е привилегия на Бога. В смисъл такъв, че танцът е усещане. Танцът е преживяването и движението на душата, и това е извън изискванията на професионалното, сценично,  проявление на един изпълнител. Затова казвам, че танцьорът се ражда, защото едно движение направено професионално и едно движение изразено и изживяно от един човек, който не е минал през професионална подготовка, двете движения биха стояли много различно. Въпросът е следният, кога и защо едно движение може да бъде по-красиво изразено от танцьор, който има чувство към движението или от танцьор, който е поставен професионално и прави това движение? И в това се състои, всъщност, разликата. От моите наблюдения във времето и моето вътрешно усещане като танцьор, защо аз в душата си останах танцьор? Благодаря на съдбата и на моите преподаватели, на срещите ми с тях, които направиха много аз да бъда професионалист, защото нямам хореографско балетно образование. Донякъде дори съм благодарна, че в една по-съзнателна възраст вече аз срещнах моите преподватели, които ме развиха и като личност, и като човек, и като професионалист, но в душата си и в себе си, благодарение на тяхната намеса, аз останах танцьор и до ден днешен“, разказва Звезделина Станчева.

С нея говорим за танца, като комплексно изкуство, за тялото, за енергийните центрове в тялото, за връзката между духа и тялото, за танцова психология и еволюцията на човека.

Звезделина Станчева е гост в неделния „Шейкър“.

Чуйте още, в прикачения файл.


По публикацията работи: Дора Башакова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Съдийски назначения за мачовете от 20 кръг в Първа лига

8 февруари 2025 г., събота, 15:00 ч. ПФК Черно море - ПФК ЛОКОМОТИВ ПЛОВДИВ 1926 ГС: Мариян Георгиев Гребенчарски АС1: Тодор Василев Вуков АС2: Петър Велизаров Митрев 4-ТИ: Михаел Петков Павлов ВАР: Венцислав Георгиев Митрев АВАР: Ивайло Красимиров Ненков СН: Ахмед Яшар Ахмед 9 февруари 2025 г., неделя, 14:30 ч. ПФК Ботев АД..

публикувано на 06.02.25 в 18:03

Марица играе два мача във Варна

Марица (Пловдив) ще изиграе два мача във Варна тази седмица, след като двубоят с Перун (Варна) беше изместен. Срещата от 14-ия кръг между Марица и Перун ще се играе на 7 февруари (петък), от 16:00 б.в. в залата на Първа езигова гимназия във Варна. На следващия ден – 8 февруари (събота), от 16:00 б.в. е двубоят срещу ДКС Варна (Варна), който ще се..

публикувано на 06.02.25 в 17:57

Провериха „Колежа“, безопасен е и готов за международни срещи

Междуведомствена комисия провери стадион  „Христо Ботев“ по Закона за опазване на обществения ред. Колежа е безопасен и готов за международни срещи, гласи становището на комисията.  В нея участваха представители на областната и общинската управа, ДАНС, полиция и пожарна.  По време на инспекцията беше направен оглед на цялото съоръжение – трибуните и..

публикувано на 06.02.25 в 16:22
Ботев (Пловдив) отнесе глоба от 5300 лева

"Жълто-черните" с глоба от 5300 лева след мача за Суперкупата

От Дисциплинарната комисия на БФС наказаха Ботев (Пловдив) заради поведението на привържениците си на финала с Лудогорец за Суперкупата. Клубът е глобен общо с 5300 лева заради различни провинения. Ето и решението: "По доклад – окончателни и не подлежащи на обжалване За нерегламентирано използване на факли, на основание чл.37, ал.1, т.22.2, б. А от..

публикувано на 05.02.25 в 17:26
Новара - Марица 3:0 в първи четвъртфинал за Купата на ЦЕВ

ВК Марица загуби с 0:3 като гост на Новара

Женският волейболен шампион на България Марица (Пловдив) загуби първата си среща от четвъртфиналите в турнира за Купата на ЦЕВ срещу италианския Игор Горгондзола (Новара) с 0:3 (25:20, 25:!3, 25:19) гейма. Двубоят се игра в зала „Игор Горгондзола“ в Новара. Домакините поведоха с 6:4, но маричанки успяха да изравнят при 11:11. С отлична игра от..

публикувано на 05.02.25 в 09:32