Звезделина Станчева има висше балетно образование от факултета по “Балетна педагогика” към НМА “Проф. Панчо Владигеров” София, при академик, понастоящем, Калина Богоева. За нея, обаче, значимо място заемат срещите и практическите занимания с педагози и личности, с които съдбата я среща.
Танцовата си кариера започва като любител. Обича да танцува и въпреки музикалното си образование, предпочита да изразява музиката не с гласа, а с тялото си. След низ от обстоятелства и подаръци на съдбата, пътят ѝ я отвежда до вариететата, като танцьор. Започва от най-трудната част – дуетния танц.
Първият ѝ балетмайстор, Димитър Иванов, е хореограф в Музикалния театър във Велико Търново. Срещите ѝ с Маргарита Арнаудова, Хикмет Мехмедов (Хари Бежар, както го наричат в балетните среди) и тяхното професионално отношение към нея, оставят дълбоки следи.
Една от съдбовните ѝ срещи е тази с Желка Табакова – балетмайстор във Варненска опера, която става нейн много близък и скъп човек. По-късно, Желка Табакова преподава на Звезделина Станчева по режисура, във факултета “Балетна педагогика”. Понастоящем тя все още е преподавател там, вече, професор д-р.
Срещата ѝ с Ренато Греко – директор на най-голямата танцова школа в Рим, оставя дълбока следа в професионалния ѝ път. По негова покана заминава за Рим в неговата танцова школа, която по онова време подготвя кадри за “Фантастико”, към италианската телевизия Раи Уно. Там остава 40 дни, работейки с различни преподаватели от САЩ, Италия и Англия.
Още две имена белязват съдбата ѝ на танцьор и професионалист – Бенджамин Феликсдал и Марк Тейлър. С Бенджамин Феликсдал работи няколко години, в летните балетни академии във Варна. По време на тези академии тя работи и с други имена в областта на класическия танц – Тадеуш Матач – директор на Балетното училище в Дюселдорф, Германия; Елизабет Плател – прима балерина на парижката Гранд опера; Наталия Тарасова – по характерен танц, преподавател в Мариинския театър в Петербург.
Марк Тейлър с когото, макар и за кратко, работи в Музикалния театър в София в областта на модерните техники, поставя удивителната в нейния професионален път само с изречението: “Аз съм изследовател на танца.” Той е човекът, който ѝ помага да разбере, че танцът не е само движение, а дълбоко вътрешно преживяване на сетивата, което се постига с много добра техника.
В крайна сметка, тя определя себе си като изпълнител в областта на свободния изразен танц, като до ден днешен поддържа връзка с Бенджамин Феликсдал и Желка Табакова.
„Танцьорът се ражда, а професионалист се създава. Тъй като ние сме божествени същества всичко, което в този свят носим в себе си, то е свързано с природата. Затова казвам, че за да бъдеш танцьор това е привилегия на Бога. В смисъл такъв, че танцът е усещане. Танцът е преживяването и движението на душата, и това е извън изискванията на професионалното, сценично, проявление на един изпълнител. Затова казвам, че танцьорът се ражда, защото едно движение направено професионално и едно движение изразено и изживяно от един човек, който не е минал през професионална подготовка, двете движения биха стояли много различно. Въпросът е следният, кога и защо едно движение може да бъде по-красиво изразено от танцьор, който има чувство към движението или от танцьор, който е поставен професионално и прави това движение? И в това се състои, всъщност, разликата. От моите наблюдения във времето и моето вътрешно усещане като танцьор, защо аз в душата си останах танцьор? Благодаря на съдбата и на моите преподаватели, на срещите ми с тях, които направиха много аз да бъда професионалист, защото нямам хореографско балетно образование. Донякъде дори съм благодарна, че в една по-съзнателна възраст вече аз срещнах моите преподватели, които ме развиха и като личност, и като човек, и като професионалист, но в душата си и в себе си, благодарение на тяхната намеса, аз останах танцьор и до ден днешен“, разказва Звезделина Станчева.
С нея говорим за танца, като комплексно изкуство, за тялото, за енергийните центрове в тялото, за връзката между духа и тялото, за танцова психология и еволюцията на човека.
Звезделина Станчева е гост в неделния „Шейкър“.
Чуйте още, в прикачения файл.
8 февруари 2025 г., събота, 15:00 ч. ПФК Черно море - ПФК ЛОКОМОТИВ ПЛОВДИВ 1926 ГС: Мариян Георгиев Гребенчарски АС1: Тодор Василев Вуков АС2: Петър Велизаров Митрев 4-ТИ: Михаел Петков Павлов ВАР: Венцислав Георгиев Митрев АВАР: Ивайло Красимиров Ненков СН: Ахмед Яшар Ахмед 9 февруари 2025 г., неделя, 14:30 ч. ПФК Ботев АД..
Марица (Пловдив) ще изиграе два мача във Варна тази седмица, след като двубоят с Перун (Варна) беше изместен. Срещата от 14-ия кръг между Марица и Перун ще се играе на 7 февруари (петък), от 16:00 б.в. в залата на Първа езигова гимназия във Варна. На следващия ден – 8 февруари (събота), от 16:00 б.в. е двубоят срещу ДКС Варна (Варна), който ще се..
Междуведомствена комисия провери стадион „Христо Ботев“ по Закона за опазване на обществения ред. Колежа е безопасен и готов за международни срещи, гласи становището на комисията. В нея участваха представители на областната и общинската управа, ДАНС, полиция и пожарна. По време на инспекцията беше направен оглед на цялото съоръжение – трибуните и..
От Дисциплинарната комисия на БФС наказаха Ботев (Пловдив) заради поведението на привържениците си на финала с Лудогорец за Суперкупата. Клубът е глобен общо с 5300 лева заради различни провинения. Ето и решението: "По доклад – окончателни и не подлежащи на обжалване За нерегламентирано използване на факли, на основание чл.37, ал.1, т.22.2, б. А от..
Женският волейболен шампион на България Марица (Пловдив) загуби първата си среща от четвъртфиналите в турнира за Купата на ЦЕВ срещу италианския Игор Горгондзола (Новара) с 0:3 (25:20, 25:!3, 25:19) гейма. Двубоят се игра в зала „Игор Горгондзола“ в Новара. Домакините поведоха с 6:4, но маричанки успяха да изравнят при 11:11. С отлична игра от..