Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дискриминирането на България за Шенген е неоснователно

"Последната оценка за съответствието на България с правото на Шенген е от 2022 г. и тя потвърждава, че ние сме изпълнили в цялост всички изисквания, за да бъдем приети в Шенгенското пространство. Въпреки това остава необяснимо  защо Съветът не ни допуска все още, след като аргументите, с които България и Румъния не бяха допуснати, бяха меко казано спорни". Това заяви юристът  Ангел Бузалов  преди днешната дискусия в ЕП на внесената от българския  Констервативен институт  петиция за приемането на България в Шенген.

По думите му, наред с всички юридически аспекти по изпълнението на критериите за Шенген, са посочени и аргументи за икономически, социални  и политически вреди, които държавата търпи от недопускането й до зоната. Те засягат вредите за българските професионални шофьори и значително по-лошите условия, в които те работят, загубите на транспортния бранш от 120 до 150 млн евро годишно, нанасянето на огромни щети върху пограничната инфраструктура на България от колоните чакащи камиони на граничните пунктове.

"Съвкупно европейските органи говорят за "зелена" политика, а подобни огромни задръствания от колони нанасят огромни щети с отделяните емисии въглероден диоксит. Нанася се щета на туризма и се възпрепятства дори създаването на общите туристически продукти между България, Румъния и Гърция".

Бузалов бе категоричен, че всичко това нанася и репутационни щети на страната ни.

Той подчерта, че България и Румъния са изпълнили всички предпоставки за допускане до Шенгенската зона още преди повече от 12 години, по оценка на ЕК. Дискриминирането на тези държави е абсолютно неоснователно, още повече, че само четири държави в ЕС са все още извън Шенген.

Бузалов нарече юридически необоснована тезата, че пречка за влизането на България в Шенген досега  е било управлението чрез служебни кабинети и че тя е политическа.

"Спекулира се с аргументите на Австрия и Нидерландия, които единствени застанаха срещу решението за приемане. Холандия има чисто икономически аргументи, свързани с националните пристанища, за да не иска да бъдем допуснати, доколкото тук се осъществява една безпрепятствена връзка с пристанищата с излаз на  Егейско море в Гърция.  Надяваме се, както досега бе упражняван многократно натиск върху България за едно или друго решение да се присъедини към една или друга кауза на ЕС, вкл. и да отстъпи от позицията си по отношение на РСМ, така се надяваме, че с оглед на защитаване на ЕС пред гражданите му, ще бъде оказан натиск и за приемането на България и Румъния в Шенген.

В условията на война, която се води по външните граници на ЕС, за самия него е добре да има много по-голяма степен на интеграция и много по-голямо доверие към всички граждани, особено към тези, които живеят в близост до конфликта. Вярвам, че в много близко бъдеще ще успеем да се договорим за това".

Интервю - звуковия файл:  



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

АПИ обяви дългоочакваната поръчка за моста на р. Марица в Пазарджик

Агенция пътна инфраструктура обяви дълго чаканата обществена поръчка за проектиране и ремонт  на моста над река „Марица“ в Пазарджик, който е важна градска артерия и част от пътя за Пловдив. Мостът, с дължина 181 метра е в лошо състояние, не е ремонтиран от 60 години и е опасен за преминаване. Паолина Комсалова допълва информацията: В..

обновено на 21.06.24 в 17:13

54 басейна работят в Пловдивска област това лято

Лятото е време за море. За тези, които не могат да отидат, има друг вариант, а именно – басейните. „Общо 69 са басейните, регистрираните в цялата Пловдивска област. Тази година обаче от тях работят 54“, това заяви в интервю за Радио Пловдив Милена Шикова, началник на отдел „Държавен здравен контрол“ към РЗИ-Пловдив. Най-много..

публикувано на 21.06.24 в 16:28

Почти всички междуселищни линии са губещи

"Дори когато се налага определянето на превозвач чрез пряко възлагане при кризисна ситуация, това не освобождава общините от задължението да обявят обществена поръчка за избор на титулярен изпълнител на услугата". Това каза за Радио Пловдив областният управител Илия Зюмбилев, след като тази седмица след оттеглянето на „Хеброс бус“ други превозвачи..

публикувано на 21.06.24 в 16:09

От 1 юли в Смолян влизат в сила новите зони за платено паркиране

От 1 юли влизат в сила новите зони за платено паркиране на територията на Смолян. Те са само в административни райони, където много хора идват по работа, като сме се съобразили да не са в жилищни райони, подчерта пред Радио Пловдив ресорният заместник-кмет Марин Захариев. От днес е в сила платеното паркиране в Смолян Той припомни, че..

публикувано на 21.06.24 в 14:18

За патриарха да разсъждаваме църковно, а не - геополитически

По-малко от десет дни до избора на следващия български Патриарх и след като Светия Синод избра трима претенденти за Патриарх - митрополит Григорий Врачански, митрополит Гавриил Ловчански и митрополит Даниил Видински, какво означава направеният избор и как ще бъде избран  патриархът - събеседник -  проф. д-р Павел Павлов - преподавател в..

публикувано на 21.06.24 в 10:56