Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

До 150 лв. за глас на изборите

Ваня Нушева
Снимка: БГНЕС

Когато говорим за купуването на гласове и контролираният вот, става въпрос за един много специфичен социален феномен, при който не можем да измерваме нещата само с пряко купуване и получаване на някакви парични знаци, но и с мобилизиране на зависимости от социални и административни услуги, от протекции на местно ниво. Това коментира в предаването „Ден след ден“ на Радио Пловдив програмният директор на Асоциация „Прозрачност без граници“ Ваня Нушева.

По думите ѝ диапазонът на прякото предлагане на суми за купуване на един избирателен глас в последните години варира от порядъка от 30 до 100-150 лева, в зависимост от населеното място, от това какви икономически интереси и политическите апетити има.

„Нямам конкретни сигнали към този момент, получени в Асоциация „Прозрачност без граници“ за купуване на гласове, затова би било спекулативно да посоча въз основа на данните до този момент за тези избори. Това, което обаче въз основа на предходни избори е устойчиво наблюдавано, е на практика  в населени места, където има компактно население, живеещо под границата на социалния минимум“, каза още тя. И допълни, че подобни случаи има и в черноморските общини, в които не само можем да говорим за купуване и продаване на гласове, а за мобилизиране на зависимости на бизнес ниво, които оказват влияние върху готовността на избирателите.

Тя посочи, че схемите за купуване на гласове на местно ниво са разнообразни – от пряко предлагане на пари и услуги, до предоставяне на други материални блага във вид на дърва за огрев и т.н.

„Енергийните и социални помощи, улесненият достъп до тях, са единият от инструментите например. Опрощаването на дълговете на хора, които получават своите социални помощи по дебитните карти, но възниква въпросът дали дебитните карти са на разположение на хората, които са номинално техни притежатели или тартори на различни населени места или общности  държат тези карти и преценяват кога да възстановят част от сумите. Насочване на избирателите за кого да гласуват, като начин за опрощаване на дълговете при купуване на различни стоки от магазините, това е също една от най-широко разпространените схеми, но отново искам да подчертая не е само прякото предлагане на финансови средства инструментът за въздействие върху избирателите. Тук трябва да разгледаме също и корпоративния вот. Използват се зависимостта на работника от работодателя. Виждали сме неколокократно по изборите политическите амбиции на хора, които притежават различни фирми, да достигнат до национално представителство в парламента или пък до местни власти, до управлението на местно ниво, като например в районите на Бобов дол, Перник, Кюстендил, Гълъбово, Стара Загора. Както виждате през последните две седмици много интензивно работници от тези райони участваха в протестни акции във връзка с техни социални, икономически права“, подчерта Нушева.

Според нея през последните три години има няколко условни присъди на хора, участвали в организирането на купен вот, но няма нито един случай, при който е посочен  поръчителят, т.е. политическата партия или кандидатът, които са възложили това купуване на гласове. Това е работата на прокуратурата, която има правомощията да ръководи разследването и доказването на подобни сложни казуси.

„Прави впечатление фактът, че в три от случаите, в които има осъдителни присъди лишаване от свобода, при два от три случая, за които говорим, става въпрос за наказани организатори, работещи в полза на несистемни играчи.  Т.е. по-скоро възникват въпроси дали с по-голяма строгост не се наказват играчи, които са извънсистемни“, допълни Ваня Нушева. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Драганов

Пловдив е изключително впечатляващ за чуждите туристи

Какъв летен туристически сезон изпращаме и колко гости от България и чужбина посрещнахме? Питаме в програма "Ден след ден" - проф.  Румен Драганов  от Института за анализи и оценки в туризма.  В Световния ден на туризма, 27 септември,  Драганов подчерта, че изпращаме много добър сезон, може би най-добрият сезон за последните няколко години...

публикувано на 27.09.24 в 14:48

България трябва активно да влияе на общественото съзнание в РСМ

Скопие създаваше псевдопроблеми негативен отенък, които да отвличат вниманието от истинските проблеми пред членството в ЕС. Тъкъв беше и измисленият проблем с непоставянето на знамето им при неофициалната среща на президентните на двете страни. Целта на този маньовър беше да се покаже, че България е страната, която саботира диалога и пречи на..

публикувано на 27.09.24 в 10:42

20 на сто по-малка и по-скъпа гроздова реколта в Пловдивско

"Това беше изключителна от гледна точка на предизвикателствата година. В нашия край, слава на Бога, нямаше градушки и други природни бедствия, но пък за сметка на това горещините бяха страшни".  Такава равносметка прави Георги Джингаров, лозар и винопроизводител от Брестовица. По думите му, ако нашите предци са наричали част от дните през юли..

публикувано на 27.09.24 в 10:19

Костадин Димитров не отговори дали ще остане кмет след 27.10.

Костадин Димитров не отговори дали ще остане кмет на Пловдив след парламентарните избори на 27 октомври. Той е включен на второ място в листата на ГЕРБ - СДС за Пловдив град след лидера Бойко Борисов. В интервю за Радио Пловдив Костадин Димитров обясни решението си така: "Нямах колебания дали да се включа в листата, защото за 10 месеца имах много..

публикувано на 26.09.24 в 15:39
Георги Георгиев

ГЕРБ ще води кампания с адекватни послания

Предизборната кампания трябва да бъде по същество. Ние нямаме предизборна програма, а програма за управление,  която представяме по време на предизборната кампания, заяви в програма "Точно днес" третият в листата на ГЕРБ-СДС за предстоящия парламентарен вот и депутат в 50-то Народно събрание Георги Георгиев.  По думите му още на предишните..

публикувано на 26.09.24 в 11:33