Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В СУ "Никола Вапцаров" обучават бижутери по ОП НОИР

6
Директорът на СУ "Никола Вапцаров" - Пловдив Стоян Стратиев, преподавателят Владимир Буров и ученичката Арлет Харкас
Снимка: Радио Пловдив, Даниела Добрева

В Средно училище „Никола Йонков Вапцаров“ в Пловдив успешно се изпълнява проект „Ученически практики-2“, който се финансира по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж“. В училището има практика по професия "Бижутер". 

Ювелирната паралелка в училището е единствена в страната. През последната година в нея са приети 26 деца, а желаещи да се обучават има от цялата страна, каза директорът Стоян Стратиев.

"Проектът „Ученически практики“ е много хубав за нашето училище, защото учениците имат възможността в реална работна среда да се запознаят с това, как се изработва самото бижу, през какви етапи минава. На работното място те разбират цялата същност на производството", посочи директорът.

По думите му в училище има възможност да им се покаже цялата процедура на изработката на едно бижу, но да го видят в реална работна среда за учениците е по-добре.

„Голяма част от учениците, посещавайки предприятията, на по-късен етап могат да останат и да работят там. Тези от тях, които участват в проекта, получават и стипендия. Това е допълнителен стимул и те от една страна се учат, а от друга, с получаването на стипендия, са удовлетворени“, подчерта Стратиев. И допълни: „Най-голямото за мен предимство на самия проект е, че учениците, преди да преминат към следващия етап на живота, а именно работата с бижута, виждат самата работа в работна среда.“

Дванайсетокласничката Арлет Харкас се насочила към бижутерството заради таланта си за рисуване. Счита, че стажът в бижутерска фирма по време на проекта „Ученически практики“ ще й бъде много полезен.

„След учебните занятия ходех във фирмата, обучаваха ме на всички инструменти и машини, на последователния ред на работа. Бях обучена благодарение на екипа и хората там“, обясни момичето.

Арлет харесва и ръчната изработка, и промишлената бижутерия.

„Работата е различна, но си има специфики, които е хубаво да се усъвършенстват и овладеят. Възнамерявам да се реализирам в професията, защото е нещо, което дава много бъдеще и определено дава реализация“, смята тя.

Преподавателят по бижутерство Владимир Буров е един от създателите на ювелирната паралелка. Той посочи, че проектът дава много шансове на възпитаниците на училище „Никола Вапцаров“.

"Пловдив се установи като център на ювелирството. Благодарение на това всички ученици могат да си намерят работа и ги канят. В този проект участваха най-добрите ми ученици и те бяха в най-добрите фирми в града. Там те имаха възможност да се запознаят с процеса на производство и много от тях бяха поканени да си останат на работа. Това е най-добрата реализация и най-голямото удовлетворение за нас, като преподаватели, когато нашите ученици се реализират в професията", обясни учителят.  

Според него проектът много помага да бъде по-безболезнен преходът между училището  и трудовата реализация. 

"Естествено, че помага. При нас имаме инструментариум само за ръчна изработка, докато във фирмите процесът вече е машинен. Благодарение на машини, които няма как да ги имаме в училището, във фирмата те се запознават с промишленото производство на ювелирни изделия – нещо, което е необходимо и им дава самочувствието и знанието какво ги очаква", изтъкна Буров.

В проекта участват 14 ученици от 11 и 12 клас. След завършването им те се реализират успешно в получената от тях професия, подчерта директорът на училището.

"Във фирмата, в която се провежда обучението по „Ученически практики“, много голяма част от персонала са възпитаници на СУ „Никола Вапцаров“. При нас сега има ученици, които продължават да работят в тази фирма, така че има резултат от тази работа", заяви Стоян Стратиев.

Проектът „Ученически практики-2“ има за цел да се повиши ефективността от  партньорството между училището и работодателите за подобряване на практическите умения на учениците в професията. Чрез него се осигуряват  допълнителни възможности за достъп на учениците до работа в реална работна среда.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Споделеното родителство ще спре семейните войни

В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма  "Точно днес" коментира темата  за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..

публикувано на 26.12.24 в 10:56

Иконографията на Рождество Христово

Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..

обновено на 25.12.24 в 09:49

Коледа е миризма на горящ пън и щастието, че сме заедно

"Коледа за мен е съчетание между духовното и земното. Съчетание между самото Рождество, което е един от основните камъни в християнството и земното, защото е имения ми ден. Преди всичко обаче Коледа за мен е миризма на горящ пън, студ навън и щастието, че сме всички заедно". Така описа своите усещания на 25 декември именика Христо Коликов,..

публикувано на 25.12.24 в 08:25

Кметът поздрави пловдивчани за Рождественските празници

Кметът на Пловдив Костадин Димитров поздрави пловдивчани с настъпването на светлия християнски празник Рождество Христово. В обръщението си той пожелава на всички здраве, благоденствие и мир. "Коледните празници са време на топлина, споделени мигове и добрина. Време, в което се обръщаме към семейството и приятелите си, споделяме надежда и търсим..

публикувано на 23.12.24 в 14:59

Планове с неизвестен край (част 1)

Училището насърчава децата да са винаги прави, на всяка цена. Но ще им се налага да взимат решения в несигурна среда. В този епизод опитваме да дадем някои насоки за запълване на тази празнота в образованието и възпитанието на децата. В два последователни епизода гостува Весислав Илиев, който споделя опит като ментор от образователната програма за..

публикувано на 23.12.24 в 12:50