Според него Австрия, която на последната среща наложи вето и на София и на Букурещ за Шенген, е притеснена от наплива на мигранти и затова страната трябва е много фокусирана в обясненията какво прави за охраната на европейската граница. "Защото е имало 80 хиляди опита за нелегално влизане в нашата страна и те са спрени през последните 8-9 месеца. Това е нашият опит, който трябва да подчертаваме. Основното притеснение е, че България не охранява добре европейската граница. Това притеснение беше насадено заради вътрешно-политическа дискусия, но се намираме в такова положение, в което независимо колко тежат аргументите, те са в публичното пространство", коментира евродепутатът.
В Нидерландия аргументите ни трябва да са свързани с това, че България е изпълнила всички критерии за Шенген, води дебат по конституционните промени и въпреки че върховенството на правото никога не е било обвързващ критерий, Нидерлания винаги е била по- скептична към влизането ни в Шенген по този пункт, обясни той.
"Ако в Нидерлания моята сила е през дипломацията и политическите контакти на ДПС в либералното семейство, то със същата сила нашите аргументи бяха подкрепени от Румънката федерална партия и от австрийските либерали, които са много силен глас за членството на двете страни в Шенген", добави Кючюк.
На въпрос дали вижда сигнали в полза на София и Букурещ от Виена и Амстердам той отговори, че качествена промяна се постига с количествени натрупвания. "Еднопосочни и конкретни действия са необходими за забележителна промяна. Много е важно до края на годината да мобилизираме целия си ресурс и да говорим и работим за влизането в Шенген", каза съпрезидентът на АЛДЕ.
Илхан Кючюк изключва варианта за разделянето на двете страни от пакетно влизане в Шенген, защото това не се е случвало досега. Освен това нито една държава няма да спечели от разделянето, защото на границата с Гюргево пак ще се чака между 12 и 14 часа. Щетите за икономиката и конкурентноспособността в ЕС ще са огромни, а в геополитически смисъл щетите ще са още по- големи, защото това ще ни остави в периферията на ЕС, смята евродепутатът.
Той смята, че е много е важно да влезем напълно в Шенгенското пространство, а евентуално решение за поетапно влизане трябва да бъде изключително добре прецезирано от МВнР и да се вземе след задълбочен анализ. Частичното приемане означава първо по въздух и после по суша. За да не се поставят нови условия към двете страни, ако се стигне до частично присъединяване, трябва да се поискат конкретни срокове за пълноправно членство, е позицията на Илхан Кючюк.
По повод на кандидатурата на Марк Рюте за Генерален секретар на НАТО евродепутатът заяви, че София не трябва да бърза с подкрепата си за нея, защото тази позиция е много важна. "Не трябва да се бърза и тези които смятат, че страната ни трябва да покаже твърдост мислят като мен", заяви Кючюк.
Извънредните срещи не са изключение за Европейските институции, по- скоро са правило.
"Не виждам пречка ЕС да бъде свикан до края на годината и да бъде постигнат консенсус и добрата новина да дойде в началото на 2024-та година", заключи съпредседателят на АЛДЕ.
Интервюто можете да чуете в прикачения звуков файл.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..