"Сред основните макроикономически параметри заложени в бюджет 2024 г., е ръстът на БВП на българската икономика с 3,2%. Това е нещо, което е дискусионно, защото и Световната банка, и ЕК, и МВФ, а и БНБ дават по-ниски нива като прогнозни за следващата година. Вероятно ръстът ни ще бъде около 2,5% и това е по-реалистично на фона на задаващи се предрецесионни състояния, а за някои страни от еврозоната, които са наши основни външнотърговски партньори, и рецесионни, така че е логично българската икономика да се позабави и да се поохлади през следващата година". Това заяви икономистът Румен Гълъбинов.
Като друг основен показател, около който се е осъществявал дебатът, Гълъбинов посочи 3%-ния бюджетен дефицит от БВП.
"Ако ние се успеем да направим този заложен ръст на БВП, трябва да преразгледаме и прогнозата си за дефицита, но и да се вместим в 3-те процента, защото те ни трябват като показател за членство в еврозоната през 2025 г. Важно е и как ще си послужим с парите от Националния план за възстановяване и устойчивост, от които все още чакаме транш до края на годината".
Инвестициите за капиталови разходи над 12 млрд лева, макар и намалени, е доста дискусионно дали ще успеем да ги усвоим като капитални вложения в българската икономика под формата на големи проекти.
Покрай тях ще могат да се налепят и други инвестиции, като публично-частно партньорство, доставчици, поддоставчици, изпълнители от частния сектор, от реалната икономика, които да допринесат да се представим добре", подчерта Гълъбинов.
По думите му, по Плана за възстановяване и устойчивост, от който остават още три години, България има да усвоява още над 10 млрд лв, като е усвоена много малка част. За сравнение, Гърция и Румъния са успели да усвоят вече над 50% от парите.
Гълъбинов бе категоричен, че страната ни трябва да държи сметка за нивото на инфлацията, което е важен показател за членството ни в еврозоната. "Сега сме на ниво 4,8, което е два пъти повече, отколкото е изискването за членство в еврозоната и трябва да демонстрираме през следващата година поне в първото тримесечие ускорено намаление на инфлацията. Това означава, че трябва да внимаваме с паричното предлагане, защото, ако то остане сравнително високо, поради различни фактори, трябва да направим добър баланс, така че това да не подейства проинфлационно и нашата инфлация пак да остане два пъти по-висока и членството ни еврозоната да бъде отложено с още една година".
С увеличението на МРЗ и на пенсиите ръстът на доходите ще изпреварва ръста на инфлацията. Това е планирано и за следващите три години.
За нивото на дълга Гълъбинов подчерта, че все още имаме ниско съотношение на дълг към БВП - под 25%. С ускорено увеличение нивото на дълга обаче ще доближим 30% и трябва да държим сметка за това как можем да го обслужваме реално и като главници, и като лихви. Лимитът на дълга трябва да бъде съобразен с реалните ни възможности да го изпълним и затова гласуването на този лимит е ключово".
Гълъбинов бе категоричен, че структурни реформи в бюджета не се забелязват, от гледна точка на това да се преструктурира българската икономика, да се насочи към по-високотехнологични бизнеси, услуги и производства с по-висока добавена стойност и доходи като заплати и сътветно да има повече постъпления в осигурителните ни системи.
С административното решение за увеличаване на МРЗ се увеличава и минималният праг за осигуряване. Отделно се увеличава и максималният праг за осигуряване, който през следващите три години ще продължи да се увеличава, т.е.ще има източник допълнителни приходи в осигурителната система.
Открити обаче в бюджет 2024 г. остават въпросите за осигурителните вноски като процент - за пенсия и за здраве, остават и въпросите за измененията в данъчната система, за данъка печалба за фирмите и т.н.
Интервюто - звуковия файл:
Управляващата коалиция изглежда стабилна, поне досега не е имало някакъв по-сериозен трус, каза в предаването "Точно днес" политологът доц. Иво Инджов . "Създаде се усещането, че такъв е възможен, заради постановката в бюджета за пенсиите, че няма да растат с швейцарското правило. След силна критика от страна на БСП и на опозицията това бе..
„Съдейки по проекта на бюджет за 2025 година и прогнозата, която е дадена до 2028 година, очевидно е, че икономиката, демографската система, участието ни в ЕС, са с големи проблеми. Тоест – България е в хиперкриза. И проблемите не са толкова в бюджета, колкото в икономиката, в нашите връзки с други европейски страни. Тъй като..
Съвместната кампания е между МБАЛ - Пазарджик и общината, а инициатор е д-р Димитър Бакалов, заместник-началник на Спешното отделение. " Тази кампания се роди от идеята да успеем да предоставим медицинска помощ в малките населени места, особено за хората, които са трудно подвижни. Получих пълна подкрепа от директора на болницата д-р Красимир..
Спешни законови реформи, по-голям контрол от страна на държавата и право на коопериране на малките производители. За това настояват членовете на Българската аграрна камара, която пое ангажимент да опише нелоялните търговски практики по цялата верига на доставки. "Като Аграрна камара този проблем го поставяме от миналата година и тогава, по..
Според предложения проектобюджет за 2025 година и финансовия план за следващите три години България влиза в дългова спирала, смята преподавателят по икономика и финанси проф. Красимир Петров. Дълговете ще достигнат през тази година 60 млрд. лева, догодина 70 млрд. лв, следват 80 млрд и след това 87 млрд. лева. България затъва в бясна скорост в..