Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Безпристрастният технически преглед спасява животи

30 дни да имат собствениците на автомобили, върнати при годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите се планира от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли насам уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ и така беше елиминиран човешкия фактор при прегледите. Даниела Добрева беше на място в пловдивски автосервиз, където извършват и годишни технически прегледи.

Петър Щерев e бивш автомобилен състезател и е собственик на пловдивски автосервиз, в който има и пункт за годишни технически прегледи. Самият той извършва прегледите на автомобилите. Според него проблемите започнали още, след като данните от техническите прегледи започнали да постъпват директно във фирмата, която обслужва Държавната агенция „Автомобилна администрация“ в София. По думите му всичко става автоматично, по електронен път. 

"Въпросът е, че човешкият фактор се премахна, защото едно се виждаше, друго се пишеше, трето се изпращаше. В момента ние сме едни оператори, които гледаме максимално да сме точни, да работим по правилата и законите, защото по този начин си гарантираме нашето спокойствие и това на децата и внуците ни. Всички ние сме на пътя, а необходимостта за безопасността и здравето на всички останали е наша отговорност, макар че много от колегите ни, като че ли не го разбират, защото не им отърва", коментира специалистът. 

По думите му върнатите автомобили заради техническа неизправност в техния пункт са малко. Причината е, че в сервиза са въвели своя система да не се стига дотам.

"Виждаме предварително какво е състоянието на автомобила - дали ще премине прегледа, или не. И преди да се пуснат официалните документи, се прави тест, ако е отрицателен, клиентът се връща, за да може да отстрани проблемите и тогава идва на преглед", обясни Петър Щерев. 

На практика се оказва, че колите, чийто катализатор е неизправен, не могат да минат техническия преглед. Но автомобилите на бензин с този проблем у нас са много. Според собственика на сервиза при японските автомобили няма проблем, но при европейските се ползват по-евтини варианти, за да са по-конкурентоспособни и не издържат толкова дълго, колкото японските. 

Собственикът на сервиза обяснява, че има много шофьори, които недоволстват, когато ги връщат заради неизправности при техническия преглед. По думите му освен проблемите с вредните емисии, най-често има проблеми с осветлението, защото хората не могат да забележат дали някой фар не свети, но това лесно се отстранява. Често има и проблеми по спирачната система - изхабени накладки и дискове.

 "Ако той не приема препоръките ни и не оправя проблемите, той е опасен за околните. Ако при лекаря може да не изпълниш препоръките, губиш само ти. Но на пътя, губят и другите хора, участници в движениет. Тежките катастрофи илюстрират това", коментира специалистът. 

Според него често клиентите стават агресивни, когато бъдат върнати по време на техническия преглед и се налага да бъде викана полиция. 

Специалистът припомня, че и в Пловдив е имало сервизи, при които може по-лесно да се премине прегледът, та дори и само с документите на колата. 

"При мен не се е случвало, но се опитват. Живеем в страна, в която всички си мислят, че може с някой лев нещата да бъдат регулирани, но отговорността е голяма, семейството ми е на пътя, аз също, а и съм съдебен експерт, виждам за колко глупости могат да бъдат спрени и да бъдат спасени човешки животи, защото ако не ти се плащат пари за спирачки, не можеш да спреш и...ясно", добави Петър Щерев. 

Петър Щерев смята, че новата система, която елиминира човешкия фактор, е по-добра, тъй като това спасява човешки животи. Той препоръча на шофьорите да си поддържат автомобилите, за да минават по-лесно на годишния технически преглед. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Рая Назарян може и да падне от поста председател на НС

В очакване на политически новини и дата за поредните предстоящи парламентарни избори говорим "Точно днес" с политическия психолог проф. Антоанета Христова . "Най-важният въпрос сега е кога ще дойде критичният момент за промяна за голяма част от обществото, за тези, които не гласуваха досега и нямат намерение да гласуват. Нещата са толкова хаотични..

публикувано на 07.08.24 в 10:08

Фармацевти настояват да се въведе концепцията „Едно здраве“

Фармацевтите в цялата страна наблюдават увеличение на броя пациенти, които търсят помощ за здравословни проблеми, предизвикани от горещините, замърсения въздух при пожарите в страната и взривовете край Нови хан, както и ръст на случаите на болни от салмонела, хепатит, дизентерия и ковид. Това отчитат от Инициативният комитет на..

обновено на 07.08.24 в 09:46

С мащабни проекти район "Тракия" отбелязва своя празник

Точно днесе и празник на най-младият район на Пловдив, а именно „Тракия“, който става на 51 години. Първите блокове там са построени през 1973-та година за да се отговори на разрастващият се град и преодоляване на жилищната криза. Днес увеличаващите се жилища в района създават и проблем с паркирането, но поставят и въпросите, свързани с..

обновено на 06.08.24 в 11:23

Време е партиите да разберат, че НС не е кварталният пясъчник

Не е изненада, че отново отиваме на предсрочни избори, защото партиите още от предишните си постлаха толкова късо одеялце, на което не могат да се съберат всичките им амбиции, каза в предаването "Точно днес" политологът Любомир Стефанов. Политическите ни партии не разбират връзката между гражданите и управлението, дупката между обещанията и..

публикувано на 06.08.24 в 10:34

36 училища в Пловдив и областта с нови класни стаи

36 училища от Пловдив и региона получават финансиране за нови класни стаи по хуманитарни науки, география и икономика, технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден. Общият брой на одобрените за страната е 426.  Средствата са осигурени от Министерството на образованието и науката по Национална програма „Осигуряване..

обновено на 05.08.24 в 16:40