Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пълнометражното кино се представи достойно на фестивала „Златната роза”

БНР Новини
Голямата награда „Златна роза” за пълнометражен филм получи филмът „Каръци” на режисьора Ивайло Христов.
Снимка: zlatnaroza.bg

В годината на своя едновековен юбилей новото българско игрално кино се представи достойно на фестивала „Златната роза”. 13 бяха новите пълнометражни заглавия в него. Какви тенденции се открояват в тази подборка – търсим отговора от кинокритика Антония Ковачева, директор на Българската национална филмотека и член на журито за пълнометражни ленти:

Това беше много силен фестивал. Аз винаги се пазя като критик от излишни въодушевления по повод новите български филми, както и от излишен песимизъм. Истината е, че имаше едно много широко ветрило от различни жанрове и форми. От тези 13 пълнометражни филма осем са дебюти. Това потвърждава тенденцията от последните години, че в българското кино навлиза ново поколение, а това е изключително важно за актуалността не само на темите, които се разглеждат, но и за начина, по който те се интерпретират и представят на публиката. Общо взето, програмата от пълнометражни филми беше доста интересна, а това затрудни журито, защото при силни заглавия, при демонстрирането на сериозно професионално майсторство, градацията и разпределението на наградите се оказа доста сложна работа.

Колкото до дебютите, те се разделят на два основни потока. Единият е на млади творци, които снимат първите си ленти. А другата част от дебютантите са всъщност опитни кинематографисти, работили преди това в документалното кино или в късите игрални форми.

Те пък задълбават основно във важни проблеми на българското общество. Дебютът на Майя Виткова например е с много сериозен, рисков и провокативен филм – „Виктория”. Той е доста дълъг и сложен като конструкция. Впечатляващ е и дебютът с „Досието Петров” на един утвърден документалист – изключително талантливия наш колега Георги Балабанов. Тези филми продължават, макар и от различна гледна точка, да разглеждат проблемите с комунистическото наследство, прехода между състоянието на вътрешна несвобода в тоталитарното общество и трансформациите, които преживяваме в годините на прехода.  Много интересен е подходът и в двата филма.

Антония Ковачева е била впечатлена и от лентата „Жената на моя живот” на режисьора Антоний Дончев, която разказва историята на двама млади кюрди, сгодени още от деца. Развитието на световните конфликти обаче ги откъсва един от друг. И двамата се търсят между граници и промени в геополитиката.

При всички случаи има много голямо старание филмите да бъдат разбираеми за широката публика, без да се правят отстъпки по отношение на качеството – отбелязва Антония Ковачева. – Затова, когато ние обсъждахме филмите, имахме сериозни спорове с аргументи за това кой да получи „Златната роза”. Двата филма, които бяха конкуренти за нея, поне в журито, бяха „Семейни реликви” на Иван Черкелов и „Каръци” на Ивайло Христов. И двата заслужават „Златната роза” по различни причини.

Голямата награда „Златна роза”  за пълнометражен филм получи лентата „Каръци” – заради достоверния разказ за духовната самота и житейска безизходица на младия човек в България, за силно актьорско присъствие и визуални решения. Специалната награда на Варна грабна филмът „Семейни реликви” – за всеотдайността, таланта и кинематографичния перфекционизъм на екипа. Отличени бяха и филмите „Бартер”, „С лице надолу”, „Събирач на трупове”, „Жажда”, „Докато Ая спеше”.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!