На 7 ноември 1957 година в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германска демократична република се ражда Трабант (Sachsenring Trabant). Гордостта на социалистическото автомобилостроенесе произвежда до 1991 година.
Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с.
Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага сдвигател с мощност 19 kW (26 к.с.) и развива максимална скорост от 100 km/h.
Купето е направено от композитния материал дуропласт - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 kg.
През 1990 започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.
За феновете на колата Трабант е просто любов. Срещам Ви с двама от нейните варненски почитатели – Ангел Пеев и Веселин Павлов.
Ангел Пеев е председател на Националния клуб „Трабант” и работи за обединението на всички съмишленици и фенове на Трабант.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове:
Много ли са феновете в страната?
Много са. Особено във Велико Търново – там са около 40 – 50. Най-голямата концентрация обаче е в Русе. Колите все още се виждат по улиците, възрастни хора ги карат, млади почитатели на марката също...
Много от колекционерите в България реставрират Трабант 600 и 601 за колекциите си, защото вече стана атрактивен с годините.
60 години Трабант, 100 години Октомврийска революция – всичко това в един ден. Трабант-ът е символ на социализма...
Да, символ на ГДР, на младата социалистическа индустрия на Германия...
Защо Ви е толкова любим?
Това е първата кола, която си закупих от „Мототехника” през 1989 година. С такова желание съм си я карал! Никъде не ме е оставяла, лесна е за поддръжка.
А сега как изглежда Вашият Трабант?
Аз имам няколко трабанта. Единият го направих преди 9 години – за абитуриентския бал на сина ми. Реставрирах го изцяло, художник изрисува капаците и вратите с мотиви от филма „Ледена епоха”. Добавих неони, музика..
Имам още една ежедневна кола и една спортна – за състезания.
Ежедневната карате ли я?
Да, всеки ден си я карам във Варна.
Безопасна ли е?
Трабантът, въпреки че му се подиграват, че е от картон, той е от дуропласт, направен е от цялостно шаси с много дебела ламарина. При удар може външно да изглежда, че калниците са пукат, но самото купе пази пътниците в автомобила.
В клуба имаме много хубави реставрирани трабанти 600 и 600 комби – много рядък модел. Има и направени джип Трабант 4Х4, кабрио, както и лимузина.
Дълга любов е трабантът и за варненеца Веселин Павлов:
Интересно е името „трабант”, буквално преведено от немски означава „спътник”. Още едно значение има тази дума – „пехотинец”, а пехотинците са спътници на основните действия на всяка армия. В този смисъл тази кола е спътник в живота на тогавашните хора, както и на нас.
Спътника в моя живот го имам от ноември 1985 година. Управлявах го и се грижих за него 10 години. След това го продадох и 20 години по-късно го открих отново по отличителни белези, които не се бяха променили. Около 3 години го реставрирах и от миналото лято той е в действие. В перфектно състояние е, на равнището на един автомобил, излязъл от завод.
Една дълга любовна история май?
Да.
На 11 ноември членовете на Националния клуб „Трабант” се събират в Павел баня, за да отпразнуват с ретро парад шейсетия рожден ден на любимата кола – с музика, торта и шампанско.
Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..
Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна, продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова. Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване. Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към..
Две нови лица ще виждат любителите на театралното изкуство във Варна. Част от трупата на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" от това лято са Симеон Димов и Хенри Ескелинен. Във визитката на 26-годишния Симеон е записано, че е роден в Бургас, където през 2016 завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство "проф. Панчо Владигеров" със..
„Не тръгва ли понякога времето срещу търсача, не му ли показва на ъгъла част от лицето си, не разкрива ли в дребна ежедневна случайност забулените следи на предстоящото? А не е ли любовта единственият възможен начин да прекосиш живота?" Новата книга с разкази на Ина Иванова "И винаги любовта" бе представена пред четящата публика във Варна...
На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания. В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..
Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна. Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл". Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е..
България чрез творците си, които я прославят по света, отдавна е прекрачила "културния" Шенген " и е известна с постиженията си в тази сфера. Българските политици трябва да се обърнат към нас, често повтарям това. Заяви във Варна звездното сопрано Красимира Стоянова след репетиция на "Бохеми", премиерата на операта в рамките на фестивала "Опера в..