Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да летиш с балон с Радост... Касабова

3
Снимка: клуб "Адреналин"
Варненката Радостина Касабова е най-младият лицензиран пилот на балон у нас

Днес, на 9 януари се навършват 225 години от първия полет /1793/ с балон над територията на Америка, осъществен от френския изобретател и пионер на авиацията Жан-Пиер Бланшар. Той поема от Филаделфия, Пенсилвания, и се приземява в Дептфорд, Ню Джърси. Полетът му е наблюдаван лично от първия президент на САЩ Джордж Вашингтон, а тогава за пръв път по въздуха е пренесена поща. След полета в Америка той се връща в Европа и осъществява първите полети с балон над Германия, Белгия, Холандия и Полша.

Аеростат Ривелиън" е първият издигнат над земята балон с горещ въздух. Френският учен Пилатр де Розие „изстрелва" летателното устройство на 19 септември 1783 г. с трима пасажери на борда – патица, петел и овца. Полетът продължава 15 минути, а изминатото разстояние е 2 мили, след което животните благополучно са приземени.

Първият пилотиран опит е осъществен 2 месеца по-късно, на 21 ноември1783 г, с балон, направен от двамата братя французи Жозеф и Етиен Монголфие. На борда на летателното средство се качват Пилатр де Розие и известният по онова време аристократ Франсоа Лаурен д'Арланд.

Много интересни истории са свързани с полетите с балон, а страстта на хората към това едновременно екстремно и романтично преживяване не стихва. Най-младият лицензиран пилот на балон у нас е 19-годишната варненка Радостина Касабова от клуб „Адреналин”. Тя получава своя сертификат, когато е едва на 17.

Светлана Вълкова разговаря с нея:





Трябва да се знае всичко за балона. Учихме за ветровете, небето, пориви, термики и оттам-нататък започнахме физически работа с балона. Ние сме хората, които го караме да лети – това  е отговорност и тръпка. Мен, честно казано, ме е страх малко всеки път, обаче заради това летя, заради страха, защото ако го няма страхът, няма да я има и тръпката.

Имала ли си особено екстремни преживявания по време на полет?

Не, аз не съм имала, само съм слушала от баща ми. Рискът се поема на момента. Когато се случи нещо, трябва да действаш.

Какво точно прави пилотът по време на полета? Стана дума за това, че не можеш да завиеш, движението е нагоре и надолу...

Пилотът през цялото време трябва да наблюдава поривите на вятъра. Също така на каква височина се намираме в момента и с каква скорост се издигаме или снижаваме. Това ни ориентира колко газ да подадем на горелките. Това е контролът над балона, много зависимости са, всичко е преценка.

За мен всъщност най-интересно е самото кацане, защото е непредвидимо. Понякога не кацаме на най-благоприятните места, случвало се е доста пъти да ни измъкват трактори в някое село или дори каруца...Винаги е много забавно, случват се интересни запознанства, нови приятелства, случвали са се и предложения за брак с шампанско – да, много е романтично, чудесна идея според мен.

Къде е най-красиво в България да се лети с балон?

Навсякъде. Навсякъде е различно красиво и несравнимо с останалите места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..

публикувано на 20.04.24 в 15:03