Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Светлина, композиция и чист обектив - най-важни за добра снимка със смартфон

| обновено на 29.03.18 в 20:56
5
Любомир Бенковски в студиото
Снимка: Радио Варна, М.Димитрова

Тънкости как да направим хубави кадри със смартфон от ваканции и лични празници разкри в предаванет "Новият ден" фоторепортерът Любомир Бенковски-Бенджи. Той самият също е подбрал телефона си с характеристики, отговарящи на професионалните му критерии и често снима репортажи и с него. Любомир Бенковски има опит като телевизионен оператор и фоторепортер към вестници и телевизии в родния си град Плевен и като кореспондент на БТА. От 2000 година живее и работи във Варна. Като фоторепортер е снимал близо 7 години за вестниците "24 часа" и Труд". В момента е регионален мениджър за Североизточна България на Агенция "Булфото". Бенджи посъветва всички увлечени да снимат:

СнимкаПърво е много важно да се забърше обектива на камерата на смартфона. За разлика от фотоапаратите, при които предната леща се предпазва от капачка, при смартфона нямаме капачка, държим по джобовете си, пипаме го с пръсти и много често предната леща е замърсена. Това разваля снимката. Получават се едни размазани снимки. Хубаво е, да се придобие навик преди да се включи камерата на смартфона, да се забърше с мека памучна кърпичка предната леща. Дали това ще е микрофибърна кърпичка за очила или ако нямаме дори дреха, но да бъде почистена.

Как да композираме по-добре снимките си?

Композицията е цяла голяма тема, но е хубаво хората поне да се запознаят от интернет с правилата за златното сечение. Бих могъл да кажа следното - в повечето телефони има т.нар.мрежа, която може да бъде включена, Това са две хоризонтални и две вертикални линии. Те не се появяват после на сниката, а са само за гледане. И когато човек гледа снимката е добре да постави сюжетно важните обекти в пресечните точки на тези линии. Това са т.нар. силни точки в композицията.

Тоест не центрираме, а гледаме силните точки.

Точно така.

Да кажем за светлината. Обикновено снимаме при различни условия, но по време на почивка избираме хубаво време, силна слънчева светлина.

Да, хубаво е да се знае, че смартфона няма обектив и сенник, както фотоапарат. Добре е да гледаме слънцето да не е срещу нас, когато снимаме със смартфон. Може да е някъде встрани или зад нас. Освен, яко не търсим ефекта на дефекти, които да ги превърнем в ефекти. Още повече, че автоматиката се лъже, когато е насрещна светлината,  и е много вероятно обекта да излезе тъмен.

СнимкаА как да правим добри снимки на сняг?

Снегът е прекалено бял, там автоматиката се лъже и снимката става малко тъмна. Снегът не става бял на снимката, а мръсно сив. Можем да използваме т.нар. заключване на автофокуса и експонацията. Това става в чукване на екрана и задържане на пръста. Так, където сме чукнали и задържали, там измерва експонацията приоритетно. Подбираме обекта, който ни интересува, да кажем човека, чукваме на лицето, задържаме пръста, за да заключим експонацията  и тогава ще имаме едно по-коректно мерене - човекът ще бъде нормален, снегът ще бъде бял и снимката няма да е мръсно-кална.

В кои часове от денонощието е най-хубава светлината за фотография?

В така наречения "златен час", сутрин след изгрев и вечер преди залез слънце. Тогава сенките са дълги, светлината е мека, топла и снимките стават по-ефектни, особено ако искаме да снимаме архитектура или пейзажи. Професионалните фотографи избират ранното ставане или малко преди залез, това е доброто време.

Кога една снимка разказва, има история? Какво й е необходимо, за да се получи тази магия?  

Когато е уловен т.нар. решаващ миг. Този термин е измислен от великия Анри Картие-Бресон. Той винаги говори за снимките си в този аспект, че в тях винаги е уловен решаващия миг, тоест най-важното което е от дадената ситуация или от дадената сцена. Тогава снимката е жива, истинска и ефектна.

Тоест, когато сме с компания някъде и искаме да запазим спомен от личния си празник, да не правим прекалено режисирани снимки от типа "стройте се-усмивка", а да има по-раздвижена ситуация?

Да, да не се карат хората да позират за снимка, а да използваме тези непринудени моменти и да снимаме, когато хората са по отпуснати и по-непринудени, тогава стават и по-ефектните кадри.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Биляна Раева: И магьосник да стане управител на Градски транспорт няма да обърне тенденцията дружеството да е на загуба

Общинската фирма „Градски транспорт“ продължава да е на загуба, при тези обстоятелства и магьосник да стане управител няма да обърне тенденцията. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите и, общинският съвет продължава да е принципал на дружество „Градски транспорт“, но..

обновено на 14.07.24 в 10:40

Арх. Михий ван Дрийш: Крайбрежната алея във Варна не трябва да изглежда като автомобилна улица

Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..

публикувано на 13.07.24 в 16:15
Петра Димитрова

Изложбата на Петра Димитрова - протест срещу консуматорството в съвременното общество

Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна,  продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова.  Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване. Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към..

публикувано на 12.07.24 в 08:10
Симеон Димов и Хенри Ескелинен

Симеон и Хенри - новите лица на Варненския театър

Две нови лица ще виждат любителите на театралното изкуство във Варна. Част от трупата на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" от това лято са Симеон Димов и Хенри Ескелинен. Във визитката на 26-годишния Симеон е записано, че е роден в Бургас, където през 2016 завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство "проф. Панчо Владигеров" със..

публикувано на 11.07.24 в 08:00

Писателката Ина Иванова: Изкуството има силата да ни връща базовите човешки настройки

„Не тръгва ли понякога времето срещу търсача, не му ли показва на ъгъла част от лицето си, не разкрива ли в дребна ежедневна случайност забулените следи на предстоящото?  А не е ли любовта единственият възможен начин да прекосиш живота?" Новата книга с разкази на Ина Иванова "И винаги любовта" бе представена пред четящата публика във Варна...

публикувано на 10.07.24 в 08:05
Елина Райнова, Сдружение ЗА ТЕБ - Варна

Сдружение ЗА ТЕБ: Да влезем в обувките на другия и да решаваме проблемите заедно

На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания.  В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..

публикувано на 09.07.24 в 07:00
Атанас Хранов

Художникът Атанас Хранов: ... И да лети дирижабълът по-нагоре към по-светли места

Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна.  Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл". Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е..

публикувано на 08.07.24 в 08:00