Тънкости как да направим хубави кадри със смартфон от ваканции и лични празници разкри в предаванет "Новият ден" фоторепортерът Любомир Бенковски-Бенджи. Той самият също е подбрал телефона си с характеристики, отговарящи на професионалните му критерии и често снима репортажи и с него. Любомир Бенковски има опит като телевизионен оператор и фоторепортер към вестници и телевизии в родния си град Плевен и като кореспондент на БТА. От 2000 година живее и работи във Варна. Като фоторепортер е снимал близо 7 години за вестниците "24 часа" и Труд". В момента е регионален мениджър за Североизточна България на Агенция "Булфото". Бенджи посъветва всички увлечени да снимат:
Първо е много важно да се забърше обектива на камерата на смартфона. За разлика от фотоапаратите, при които предната леща се предпазва от капачка, при смартфона нямаме капачка, държим по джобовете си, пипаме го с пръсти и много често предната леща е замърсена. Това разваля снимката. Получават се едни размазани снимки. Хубаво е, да се придобие навик преди да се включи камерата на смартфона, да се забърше с мека памучна кърпичка предната леща. Дали това ще е микрофибърна кърпичка за очила или ако нямаме дори дреха, но да бъде почистена.
Как да композираме по-добре снимките си?
Композицията е цяла голяма тема, но е хубаво хората поне да се запознаят от интернет с правилата за златното сечение. Бих могъл да кажа следното - в повечето телефони има т.нар.мрежа, която може да бъде включена, Това са две хоризонтални и две вертикални линии. Те не се появяват после на сниката, а са само за гледане. И когато човек гледа снимката е добре да постави сюжетно важните обекти в пресечните точки на тези линии. Това са т.нар. силни точки в композицията.
Тоест не центрираме, а гледаме силните точки.
Точно така.
Да кажем за светлината. Обикновено снимаме при различни условия, но по време на почивка избираме хубаво време, силна слънчева светлина.
Да, хубаво е да се знае, че смартфона няма обектив и сенник, както фотоапарат. Добре е да гледаме слънцето да не е срещу нас, когато снимаме със смартфон. Може да е някъде встрани или зад нас. Освен, яко не търсим ефекта на дефекти, които да ги превърнем в ефекти. Още повече, че автоматиката се лъже, когато е насрещна светлината, и е много вероятно обекта да излезе тъмен.
А как да правим добри снимки на сняг?
Снегът е прекалено бял, там автоматиката се лъже и снимката става малко тъмна. Снегът не става бял на снимката, а мръсно сив. Можем да използваме т.нар. заключване на автофокуса и експонацията. Това става в чукване на екрана и задържане на пръста. Так, където сме чукнали и задържали, там измерва експонацията приоритетно. Подбираме обекта, който ни интересува, да кажем човека, чукваме на лицето, задържаме пръста, за да заключим експонацията и тогава ще имаме едно по-коректно мерене - човекът ще бъде нормален, снегът ще бъде бял и снимката няма да е мръсно-кална.
В кои часове от денонощието е най-хубава светлината за фотография?
В така наречения "златен час", сутрин след изгрев и вечер преди залез слънце. Тогава сенките са дълги, светлината е мека, топла и снимките стават по-ефектни, особено ако искаме да снимаме архитектура или пейзажи. Професионалните фотографи избират ранното ставане или малко преди залез, това е доброто време.
Кога една снимка разказва, има история? Какво й е необходимо, за да се получи тази магия?
Когато е уловен т.нар. решаващ миг. Този термин е измислен от великия Анри Картие-Бресон. Той винаги говори за снимките си в този аспект, че в тях винаги е уловен решаващия миг, тоест най-важното което е от дадената ситуация или от дадената сцена. Тогава снимката е жива, истинска и ефектна.
Тоест, когато сме с компания някъде и искаме да запазим спомен от личния си празник, да не правим прекалено режисирани снимки от типа "стройте се-усмивка", а да има по-раздвижена ситуация?
Да, да не се карат хората да позират за снимка, а да използваме тези непринудени моменти и да снимаме, когато хората са по отпуснати и по-непринудени, тогава стават и по-ефектните кадри.
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..