Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Важна цел пред обществените медии е да казват истината

БНР Новини

Недостатъчното финансиране, дигиталното развитие и ангажирането на младата аудитория са предизвикателствата, пред които са изправени всички обществени медии в Югоизточна Европа, стана ясно по време на форума, организиран от БНР. Директори на балканските медии коментираха пред Радио България актуалните проблеми в медийната среда:

Ролята на обществените медии, както е известно, е да служат на гражданите. Затова е недопустима всяка външна намеса в редакционната политика, без значение откъде идва натискът – от управляващите или от опозицията. Обществените медии трябва да спазват еднаква дистанция и от едните, и от другите, е категоричното мнение на Андриана Кадия, генерален директор на Радио телевизия Черна Гора.

Снимка

Целта е да дискутираме темата за по-добро сътрудничество в този регион, в който ЕРТ е развила една пионерска дейност
, изтъкна пред Радио България Василис Костопулос, управляващ директор на Гръцкото радио и телевизия (ЕРТ). Аз съм приятел на България и приятел на БНР, каза той и продължи:

С БНР ни свързват прекрасни отношения и често имаме едни и същи позиции по европейските въпроси. Сътрудничим си и с други съседски страни, но с България имаме традиционно приятелство. Преди около 12 години организирахме една инициатива, с която целяхме да се сближат обществените медии на държавите от Югоизточна Европа и Балканите, от Черно до Йонийско море. Държавите от този регион се сблъскват с общи проблеми и затова създадохме, и с помощта на БНР, една координационна комисия, която да подготви някои програми. Те, разбира се, имат нужда от финансиране, но въпреки че става дума за не най-богатите страни в Европа, успяхме да организираме доста конференции като тези във Варна, Гърция, Хърватия, Киев и Одеса. Искаме това усилие да даде резултати.

Снимка

Кои са основните предизвикателства, с които се сблъскват обществените медии днес?

Основният проблем е, че живеем в общество, в което се наблюдава голяма конкуренция, не винаги честна, между обществените и частните медии, казва Василис Костопулос. В тази среда обществените медии се опитват да функционират, защитавайки по най-добрия възможен начин ценностите си – качествено информиране, качествено забавление и качествени програми. И най-вече обществените медии защитават истината.

Езиковите редакции в едно радио спомагат вместо врагове страните да станат приятели, уточнява заместник- генералният директор на Турското радио и телевизия (ТРТ) Тунджай Юрекли. Ето какво е мястото на българската редакция в медията, която той представлява:

Снимка
Чрез Интернет излъчваме на 41 езика и се стараем да изведем на преден план добрите отношения. В тази връзка един от елементите на добрите ни отношения е българската редакция на ТРТ. Аз съм щастлив, защото знам, че колегите от българската редакция работят с голяма отдаденост и полагат всички усилия за заздравяване на тези контакти. А езиковото многообразие ни дава възможност за развитие на културната солидарност,
за преодоляване на някои проблеми

Със своите 6 национални програми и 9 регионални станции, 4 оркестъра и 2 хора, както и с Радио Румъния интернешънъл с програми на 12 езика Румънското национално радио осъществява своята важна обществена мисия да информира и образова. Неговият генерален мениджър Георгица Северин уточни:

Нашата роля е да информираме правилно. Мисля, че журналистите в обществените медии (а това е важно и за всички журналисти) не бива да налагат своето мнение на слушателите и читателите. Когато има събитие, ние сме призвани да изложим всички подробности. Ако има политически въпрос, ние трябва да покрием всички гледни точки. Мисля, че нашите слушатели са достатъчно интелигентни, за да си направят заключенията сами. Ролята ни не е да манипулираме, тя е да информираме.

Снимка

Проблемите, с които се сблъскват обществените медии в дигиталната ера, са доста сходни.

Георгица Северин изтъква на първо място застаряващата аудитория поради факта, че младите хора избират дигиталните канали и социалните медии. Това поражда проблема, че новите генерации не могат да се възползват от коректива на обществената медия, която предлага автентична и балансирана информация. Друг проблем на Румънското радио, а и на всички подобни медии в Европа, е финансирането. Неговият годишен бюджет възлиза на 80 млн. евро, като за медията работят 2000 щатни служители и 700 нещатни сътрудници. Недостатъчното финансиране на обществените медии е проблем, който ще се задълбочава в дългосрочен план.

Трябва да сме наясно, че бъдещето е на мултимедията, мобилността и бързия достъп до информация, казва Георгица Северин. Обществените медии ще прераснат в нещо повече от радио и телевизия – в организация на друго ниво, с цялото богатство на комуникационни канали и платформи.

В този контекст как могат да си сътрудничат балканските обществени медии?

Чрез двустранни споразумения и, защо не, чрез организация на балканските медии, но това е въпрос на по-далечно бъдеще. Работейки за радиото, най-важната част от нашия обмен е музиката – тя е най-съществения елемент на радиофоничната култура.

Снимки: Ани Петрова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Свързани новини

БНР организира среща на Обществените медии на Югоизточна Европа

Паралелно със срещата „ЕС – Западни Балкани“ в България се проведе и среща на ръководителите на обществени медии от 12 държави в Югоизточна Европа. Поканата бе отправена от БНР и подкрепена от Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). За..

публикувано на 18.05.18 в 14:56