Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката е музика и няма нужда от обяснения

Под майсторската палка на маестро Грегъри Бухалтер от Метрополитън опера три поредни вечери варненската публика се срещна с духа на приказната Флоренция от 1298 година чрез оперите на Пучини - "Сестра Анджелика" и "Джани Скики". Диригент на оркестъра е маестро Грегъри Бухалтер от Метрополитън опера, който за втори път работи в България.

За мен независимо, че говорим на много и различни езици - руски, български, английски, има нещо по-голямо, един общ език и това е езикът на музиката – най-великия език от всички езици. Аз не трябва да говоря, аз трябва да показвам. Понякога като шут, друг път с музиката – но комуникираме. Тогава и езиците почти не са необходими. Е, наложи ми се да науча някой български думи, за да се оправям, за да окуражавам музикантите, също така се научих да броя, което ми е много полезно при репетициите. Но от друга страна ние се разбираме на друго ниво – в ума и се усещаме някъде в душата. Така работи музиката. И всички в оркестъра го знаем. Това е най-важното в случая. Защото когато свирим заедно, не е необходимо да изричаме нито една дума - правим нещо, което усещаме. Разбира се, че стилът на изпълнение в Америка се отличава от този, който се практикува тук, както и в европейските страни. Преди няколко години бях поканен да дирижирам „Евгений Онегин“ на Чайковски в Москва. За мен беше голяма чест да поставя руско произведение в Русия. Нещо невероятно е. Няколко пъти съм дирижирал тази опера в Америка и все пак попитах домакините ми, защо искат американски диригент, след като имат толкова много добри диригенти. А те ми отговориха, че руските музиканти се отнасят и изпълняват руската музика по точно определен начин, а те търсят друг поглед. Почувствах се горд и в същото време леко уплашен, защото като американец, който се опитва да постави руска опера в Русия, нещата са по-различни. Направих го по моя начин, който със сигурност се различава от техния. Но още веднъж ще повторя, че музиката е музика. Няма значение дали си от САЩ, Русия или България – всички ние говорим на този език. Ето, в момента изпълняваме две опери на Пучини, който е италиански композитор, но не сме италианци. Напълно съм наясно, че имаме различен опит в изпълнението на тези произведения, който сме натрупали през годините. Има и нещо интересно - винаги отделям внимание на историята на съответния композитор и какво е преживял, защото това също оказва влияние върху изпълненито на музиката. За да ни помогне неговата история да усетим музиката му някъде от вътре, което е най-важното. Дирижирал съм оркестри навсякъде по света, попадал съм на различни култури, работя в Метрополитън опера – буквално международна организация с изпълнители от всеки край на света. Въпреки всичко това - музиката си остава музика.

Но визията към музиката в различните части на света е различна...

И това прави работата ми страхотна. Ако всичко се повтаряше по един и същ начин всеки ден, щеше да се отегча. Но когато поставяме опери на Пучини, които съм дирижирал в Метрополитън, да, там имаме изпълнители от други страни като Пласидо Доминго например е пял в „Джани Скики“, имаме изпълнители от всяка оперна школа, използвам този натрупан опит. И отново ще кажа - музиката е музика. Всички ние работим заедно. И в същото време аз се обогатявам от Вашия начин за разбирането на музиката и нейното изпълнение, което е различно от американския. Също така трябва да съм гъвкав, защото не мога да поставям ултиматоми, да тропам с крак и да налагам моя начин. Може би ми се иска всичко да става така, както аз го разбирам, но знам, че идвам в друга страна, осъзнавам, че трябва да правя някакви компромиси и промени със себе си. Вижте, ако дирижирам Щраус във Виена, което е голяма чест, защото това е тяхната музика, като американец не бих могъл да нареждам на виенските оркестри как да изпълняват тяхната музика. Те знаят най-добре. Налага ми се да се поразтърся и да науча как го правят. Защото валсовете, които изпълняват, са представени по различен начин от нашия в Америка. Трупам опит, за да разбера техния начин.

Принасяте ли нещо в работата си в Метрополитън опера след срещата с чуждите музиканти и оркестри?

Не знам точно какво, но усещам, че наистина има по-различни нюанси. Навсякъде взаимотношенията между диригента и музикантите са различни. Характерите са различни. Преживяванията винаги са различни. Може би отнасям със себе си начинът по който свирят, магията която привнасят в изпълненията,

Къде срещате предизвикателството при поставянето на оперите на Пучини „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“?

Оперите „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“ са част от Оперен триптих, създаден от Джакомо Пучини. Първата, която не изпълняваме, е за изневяра и убийство. Тя е много мрачна. Втората, която е всъщност първа в нашето изпълнение, е за един вид изкуплението. Тя е за жена, която е отритната от обществото, защото има дете, а не е омъжена. А това при католическата религия е срам и голям грях. Тя е затворена в манастир. Докато е там, я посещава леля й, която е много подла и й казва, че детето, което е родила, е мъртво. Бебето е отнето от майка му, защото тя не е омъжена, като й казват, че то не е живо. Тогава тя изпълнява тази разкошна ария, за това как детето си е отишло от този свят без майчина прегръдка и целувка, съвсем само. Само като си помисля за изпълнението и очите ми се насълзяват. Арията е толкова емоционална, музиката – завладяваща. На края жената има видение, как детенцето й се появява пред нея. Има лека фантастика в операта. Но може би детето не е мъртво и наистина това е знак, че е живо. Финалът може да се интерпретира по много начини. И независимо, че историята е тъжна, краят е оптимистичен. Третата опера от триптиха на Пучини е комедия. Той е гений, успял да комбинира тези три напълно различни произведения. Предизвикателството в случая е да се изпълняват едновременно сериозна и комедийна опера. Всъщност не е точно предизвикателство, защото музиката е музика. Винаги е имало музика, която предизвиква щастие и в същото време произведения, които носят печал. Имаме силна музика, имаме музика, носеща емоции. Като музиканти с голям опит всички сме наясно как да изпълняваме коренно различни стилове. Оркестърът може едновременно да свири една след друга „Сестра Анджелика” и „Джани Скики”, които са две много различни опери, заради опита, който има, при изпълняването на толкова различни стилове и жанрове музика.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Настоящото служебно правителство е изключително изгодно за ГЕРБ и ДПС

„Първата разпоредба, която е отменена от Конституционния съд, е член 23 от основния закон. Той постановява, че културата, образованието и науката са национални ценности. Това решение ми се струва доста куриозно, но може да бъде прието и като метафора за цялостното поведение на съда“. Това каза в предаването „Позиция“ на Радио Варна политологът..

публикувано на 27.07.24 в 14:04

Галина Станишева след успеха във Виена: Хорът ни единствен се представяше с различна програма на концертите

Варненският детски хор „Добри Христов“ към Общинския детски комплекс спечели първата награда и златния медал в 13-ото издание на Световния фестивал за мир в австрийската столица Виена.  Варненски хор спечели голямата награда на конкурс във Виена (ВИДЕО) В тазгодишното издание участваха 42 хорови формации от 16 държави - хорове  от Китай,..

публикувано на 26.07.24 в 12:25

Peter Tägtgren (PAIN, HYPOCRISY): Твърде лесно е просто да се предадеш

Интервю с Peter Tägtgren (PAIN, HYPOCRISY) Няма смисъл да обясняваме кой е Peter Tägtgren. Композитор, музикант, продуцент, лидер на индъстриъл бандата PAIN и дет зверовете HYPOCRISY. Истински работохолик. Това е напълно достатъчно за неговото представяне. Поводите за интервюто с Peter Tägtgren или както мило му казват българските фенове –..

публикувано на 26.07.24 в 11:07

Patrick Mameli (PESTILENCE): Рутината е проблем!

Интервю с Patrick Mameli (PESTILENCE) За първи път дет легендите от Нидерландия PESTILENCE ще свирят в България на 27 юли като част от „Sofia Metal Fest 2024” по покана на „BGTSC”. Водената от Patrick Mameli група ще излезе на сцената на „Арена София” преди TESTAMENT и BEHEMOTH. Преди тях феновете ще видят DJ Eric Hutchence и MALTWORM. В..

обновено на 26.07.24 в 09:33

Варненският лекоатлет Християн Касабов: Психиката в този спорт е изключително важна

За да надбягаш съперниците си в леката атлетика, трябва да имаш здрава психика, която е най-важното нещо в този спорт. Това коментира в интервю за Радио Варна лекоатлетът Християн Касабов. Успешният варненски лекоатлет преди броени дни спечели б ронзовия медал в дисциплината 110 метра с препятствия на Европейското първенство по лека атлетика за юноши..

публикувано на 25.07.24 в 10:05
Делян Илиев, Елена Цанкова и Димитър Георгиев

Благотворително почистване на Морската градина събира пари за солна стая за деца в нужда

„Смет за добро“ - благотворително събитие „Равен старт за всеки“, организират варненският Клуб Ротаракт съвместно с представители на частни фирми и община Варна. Проявата включва почистване на Морската градина и събиране на средства за Центъра за специална образователна подкрепа, съобщиха за Радио Варна Елена Цанкова и Делян Илиев   – двама от..

публикувано на 24.07.24 в 09:10

Магърдич Халваджиян: Успешните хора не обвиняват другите и признават грешките си

Магърдич Халваджиян е един от най-успешните продуценти у нас. Описва себе си като мечтател. Обича да казва, че „хвърчи в облаците, но в същото време е здраво стъпил на земята“.  В годините разбрах, че мечтите са много хубаво нещо, но трябва да ги подплатиш с много можене и знаене. Чак тогава разбираш, че те се сбъдват, категоричен е той. Този урок..

публикувано на 23.07.24 в 08:00