Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Емил Билярски от MESZECSINKA: "Когато си на върха, единственото, което ти остава, е да скочиш в дълбокото"

MESZECSINKA е онзи подсъзнателен свят, който можеш да достигнеш или с помощта на нещо по-твърдо или с помощта на музиката. Вторият вариант е за предпочитане, защото води до психеделични измерения и светове, разказва приказки и споделя теории за онова, което е отвъд реалността. А и музиката е универсален език, колкото и клиширано да звучи. А в MESZECSINKA клишета не могат да бъдат открити. Винаги различни, винаги стъпка пред останалите, стигащи там, където повечето се отказват да стъпят.

MESZECSINKA е проект, създаден в Унгария от Емил Билярски. В композициите на квартета се преплитат различни шарени фолклорни влияния, изпълнени от вокалистката Аннамари Ола. През тази година MESZECSINKA издадоха "Stand Into The Deep", който ще бъде представен във Варна на 20 септември и в Балчик на 21 септември. В него музикалните приказки са на унгарски. Музиката е безгранична и космополитна.

Ако вдъхновението не е налице, има ли моменти, към които се връщаш, за да го провокираш?

Абсолютно! Провокацията на вдъхновението е необходима, защото светът, в който живеем, който сами сме си го направили такъв или някакви външни сили ни натискат - което е без значение, защото само ние самите можем да се хванем за косата и да се измъкнем то него. Този свят и този вид живот, който живеем, иска да бъдем роботи, да повтаряме едни и същи дейности по един и същ начин, по който сме ги правили вчера. Да повтаряме неща, които вече са направени преди нас. Вдъхновението е нещо противоположно на това. То те кара да бъдеш винаги нов. И за да предизвикваш вдъхновението, защото никой не може да го включи с натискане на копче. Но може да се предизвиква с дейности, в които просто излизаш от пътя, от привичката. Можеш да го направиш като посетиш място, където по-рано не си бил. Трябва да излезеш от зоната си на комфорт. Изразът е популярен, но, всеки може да го разбере. Трябва да излезеш от привичката, за да дадеш възможност на вдъхновението да се прояви.

За това ли скочихте в дълбокото?

Скочихме в дълбокото, защото вдъхновението ни прати там. Скокът в дълбокото е част от текст от песен в албума. Текстовете са писани от Аннамари. Интересен момент е, че преди тя пееше на много езици и в различните народни песни на различните народи. Тя казваше, че в песен на български е откривала нещо от нейния характер, което й е харесвало и го е проявявала като пее на български. Същото е и с испанското фламенко, циганските песни също. Но стигна до ниво, когато вече не й е необходимо чрез чужди музики, макар и пречупени през нейния характер да се проявява и пише текстове само на унгарски. Последните ни два албума са само на унгарски, а последният само с наши песни. Интересното е, че с последните два албума все повече имаме турнета из Европа. А обикновено казват, че трябва да пееш на английски, за да правиш концерти в чужбина. Т.е. това показва, че не езика е важен, а колко дълбоко задълбаваш в себе си. Защото на определена дълбочина на израза без да разбират думите, хората са наясно за какво става дума.

Предполагам, че по този начин изглеждат и концертите на MESZECSINKA?

Концертите - да. Концертите са силни. Преди време се върнахме от концерт в Куртово Конаре. Никога не съм мислил, че в едно село, което никога преди това не съм чувал, може да се получи толкова хубаво събиране на хора и толкова интересни неща да се случват там. Свирихме заедно с Гергана Димитрова. Тя е солистка на Мистерията на българските гласове и е една от най-добрите български народни певици днес. И когато Аннамари и Гергана пеят заедно, се получава нещо божествено, а ние -  музикантите зад тях, се опитваме да ги поддържаме. Наистина унгарските народни песни се срещат с българските и после се получава нещо, което не е народно, а се случва точно там и на място. Един вид - импровизация. По-голямата част от публиката беше местно население, което никога не се е срещало с подобна музика. Освен това имаше международни майсторски класове за младежи от много страни, които също не бяха виждали и не бяха срещали подобна музика. Т.е. свирихме на хора, които не са наши почитатели и пред хора, които не слушат такъв тип музика, а на съвсем нова публика и получихме доста сериозен отклик, на хората им хареса много. Което пак означава, че когато не свириш в определен стил, а дълбаеш дълбоко в себе си, то това докосва другия човек, независимо кой е той.

Съвсем скоро ще бъдете във Варна...

Нашата музика става все по-интензивна. Според мен сме вече малко далече от етното, но все пак има от него. При всички случаи музиката е психеделична. Не е конкретна, а влияе към по-абстрактни части на човешката психика. На всички предлагам да ни чуят. Който знае как да напише името MESZECSINKA на унгарски, защото това ни е интересното - името е българско, но се изписва на унгарски, може да ни намери и да ни чуе музиката. Има една класация, която е най-сериозната за уърлд музика в Европа, албумът ни там е на пето място. Там се класират всички албуми в това направление и да си на пето място, означава, че реакциите за музиката ни са доста сериозни. "Stand Into The Deep" ще го представим във Варна на 20 септември. Много се надявам да дойде публика...

Още от Емил Билярски можете да чуете в звуковия файл.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Мариус Куркински: Всеки ден трябва да изпитваме благодарност

Талантливият актьор и режисьор Мариус Куркински с размишления за времето, за живота, за театъра, за вярата и за Бог в интервю на Даниела Стойнова. Мариус споделя, че с всяка изминала година се чувства все по-добре у дома във Варна сред най-близките си хора. В навечерието на рождения си ден, актьорът отново се срещна с варненската публика и..

публикувано на 20.10.20 в 11:25

Христо Русев: Васко Василев ме научи навсякъде да съм на 100 %

„Васко Василев зад сцена“ е новата фото книга с автор младия фотограф Христо Русев. В 240 страници са обединени черно-бели снимки на световноизвестния ни цигулар от негови участия из четири държави - Англия, Испания, Япония и България. На 14 октомври музикантът навършва 50 години. Според него работата с Русев по томчето е едно от..

публикувано на 13.10.20 в 11:41

Дрехите с българска шевица предпазват и дават енергия

Българската шевица е изкуство, а в него е скрит шепотът на душата. Ако човек успее да вникне дълбоко в същността му, ще види много повече от разноцветни конци и геометрични фигури. И няма как да е иначе. Всяко истинско и съкровено изкуство минава далеч зад материалното и улавя космическите нишки на живота, за да свърже с тях в тънък възел добро,..

обновено на 12.10.20 в 13:44

Мария Петрова: МЗ не казва какъв е процента на достоверност на PCR тестовете

Всички данни, които се предоставят на обществото във връзка с коронавируса, трябва да бъдат аргументирани и обосновани. Това коментира в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ специалистът по медицинско право адвокат Мария Петрова. Тя е изпратила запитване до Министреството на здравеопазването по Закона за достъп до обществена информация...

публикувано на 10.10.20 в 12:50

Журналистика без маски: Политическият натиск се увеличава

Kато „развитие в застой“ може да се опише медийната среда в България през 2020 г. Това показва петото проучване за усещането за свобода на словото в страната ни, направено от Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ).  Ирина Недева , председател на АЕЖ, отчита, че  се регистрира сериозно увеличаване на културата на..

публикувано на 09.10.20 в 15:29

За хубавото на лошото – със стих и китара

Музикално-поетичен спектакъл в две части: „За хубавото на лошото“ и „Тъмното свети“ събра почитателите на изящната словесност и музиката на турне из цяла България.  Авторките – Павлина Йосева и Надежда Цанкова се срещат в Испания и след дълъг престой в земята на Сервантес се завръщат в родината. Поетесата Павлина Йосева е родена в Шумен...

публикувано на 08.10.20 в 10:06

Теди Москов на 60: Ако човек се задържи някъде, той пуска корени и мухлясва

"Откакто се помня сме страна на лъжци" , казва режисьорът Теди Москов . Спектакълът "Професия лъжец" му донесе наградата "Икар" в категорията "Най-добър спектакъл" и "Аскеер" за режисурата му през 2014 година . "При всички български власти се говори едно, а се прави друго. Научният термин за това поведение е..

публикувано на 07.10.20 в 06:58