Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Яна Спасова: Много шофьори в големите градове са агресивни, стресирани и правят грешки на пътя

Агресията е често срещана на пътя...

Половината от водачите у нас са били санкционирани през последните 12 месеца. В същото време много от тях са агресивни и в същото време не достатъчно подготвени. Това са само някои от изводите в доклада по проекта „Индекс за пътна безопасност”. Резултатите от проучването са базирани на отговорите на 32 хиляди души. Проучването се провежда в интернет и до сега в него са участвали над 58 хиляди човека. Допитването продължава да е активно на адрес https://www.sdindex.bg.

Можем ли добре да шофираме или само си мислим така? Каква е самооценката ни на водачи? Защо сме агресивни на пътя? Отговорите на тези и други въпроси потърсихме от Яна Спасова – автор на доклада по проекта „Индекс за безопасно шофиране“.

Какъв е основният извод, който можем да направим от този доклад?

Основният извод е, че шофьорите се считат за безопасни на пътя, но все още продължават да допускат някои основни грешки, докато шофират.

Това, като че ли, е типично поведение на българския шофьор – той се счита за безгрешен и, ако стане нещо обикновено другите са виновни...

Да, така изглежда. Това се вижда и от данните. Всъщност 96 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили определят себеси като нискорискови, а 58% казват, че по-скоро високорискови са другите на пътя.

Признават ли хората, че са участвали в конфликтни ситуации и са проявявали агресия?

Ние не измерваме агресията толкова директно, а чрез питане „Колко често им се случва?“, но да, част от шофьорите признават, че им се случва да изпаднат в такива високорискови ситуации, предизвикани от тяхно агресивно поведение. Това остава валидно, в различна степен, за 40 процента от водачите, което ние смятаме за един доста висок процент. Иначе много агресивните шофьори са около 5 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили и 16 процента от водачите на камиони и автобуси.

Колко от водачите са претърпели някакв инцидент на пътя?

От водачите на леки коли около 15% са участвали в някакъв инцидент. За високорисковите водачи делът е много по-голям – около 26 на сто. Това показва, че колкото по-рисково шофираме, естествено, ще участваме и в повече инциденти.

Ако можем да обобщим, което е сложно... Но все пак кажете каква е психологията на бъгарския шофьор, според вас?

Ако мога с едно изречение да го кажа - в момента по българските пътища сме горе-долу като състезание. Трябва да бъдем по-толелрантни един към друг и по-партньорски да се държим към останалите водачи.

Дали част от инцидентите не са предизвикани от това, че много хора са стресирани – те сядат изнервени зад волана?

Абсолютно! Ниската концентрация, която идва от това, че мислим за други неща и сме претоварени е основен проблем за голяма част от водачите. Почти половината от водачите на леки автомобили споделят грешки, които са в следствие на ниска концентрация, а на 22% тези грешки им се случавт много често. Това е особено валидно в големите градове като София, но и във Варна, разбира се... В тези градове хората са натоварени и работят много часове. Нашето проучване показва, че колкото по-голяма е седмичната заетост, толко по-рисково е шофирането.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Соня Йончева: Душата ми се отвори, щом пристигнах в България

Соня Йончева в една от най-въздействащите опери на Пучини – „Мадам Бътерфлай“, е кулминационен момент в програмата на Опера в Летния театър – Варна 2024. След главната роля на Мими в „Бохеми“ на 6 август, във второто заглавие с нейно участие на 10 август оперната дива, под диригентството на Найден Тодоров, ще изпълни ролята на Чо-Чо-Сан за първи път в..

публикувано на 09.08.24 в 08:00

Константин Вълчев от WWF: Борбата с пожарите е като война

България е най-силно засегнатата от горски пожари страна-членка на ЕС от началото на 2024 г. Това сочат данни на Европейската информационна система за горски пожари н ад 38 хил. хектара или 380 хил. дка българска земя вече са били изпепелени от огъня през тази година. Това е над два пъти повече от площта, пострадала от горски пожари в страната за..

публикувано на 08.08.24 в 09:00

Капка Панайотова: 20 години, отдадени на гребането

През далечната 1976 година на Олимпийските игри в Монреал две варненки в четворката с кърмчия в академичното гребане донесоха сребърен медал за България. Сред тях е и рулевият Капка Панайотова, която още си спомня с огромно вълнение за случилото се. Знае, че са били на крачка от златото, но е щастлива и от второто място.  Медалът и днес стои на специално..

публикувано на 07.08.24 в 07:00
Провадия-Солницата

Започна 20-ият археологически сезон на „Провадия-Солницата“

В началото на месеца започна 20-ият археологически сезон за Праисторическия солодобивен и градски център Провадия-Солницата. С неговото начало обектът отваря врати и за посещения на туристи. Посещения ще се организират всеки ден, без неделя, като на всеки кръгъл час може да влиза група до 50 души. Посетителите се водят от екскурзовод, който ги..

публикувано на 06.08.24 в 09:30

Rick Casais Miranda (BLANKET HILL): Постепенното израстване е по-добро за една група

Интервю с David Masion и Rick Casais Miranda (BLANKET HILL) BLANKET HILL е хардкор банда от Люксембург. Предстои й първи концерт във Варна. Заедно с BLANKET HILL на сцената ще се качат родните BEHIND BARS и MILLION SUSPECTS. Датата е 9 август. Мястото – „Хале 3”. През 2023 BLANKET HILL стигат и до Япония. Иначе са били на една сцена с TERROR,..

публикувано на 05.08.24 в 09:00

Марина Великова представя "Ледовете на Антарктика" във Варна

Изложбата "Ледовете на Антарктика" на колегата Марина Великова от Българското национално радио е подредена на входа на Морската градина във Варна.  Снимките са направени по време на участието и в 32-рата антарктическа експедиция, ръководена от проф. Христо Пимпирев. Представянето е по повод отбелязването на три години от влизането на..

публикувано на 04.08.24 в 07:40

Етническият българин Алексей Куцарев: Украйна се бори с недостиг на ток и на работници

Липсата на ток заради руските удари по енергийната система на Украйна и дефицитът на работници са основните проблеми, с които се сблъсква бизнесът там. Имаме над 1000 км фронтова линия, много работници са на фронта и това води до недостиг на кадри, разказва Алексей Куцарев, чието семейство – етнически българи, се занимава със земеделие в..

публикувано на 02.08.24 в 08:05