Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Докато стоим у дома какво да направим за себе си?

При по-продължително стоене у дома човек инстинктивно започва повече да се храни. Какво се случва в момент, в който разполагаме с голямо количество храна и сме затворени у дома?   До какво ще доведе истерията по пазаруването и как ще се отрази на здравето ни, както и какви са основните съвети за здравословно хранене, разказа в интервю пред Нина Милошевич, Кирил Танев, познат фитнес инструктор и специалист по хранене




Първото и най-важното е да не се тъпчат и да не прияждат хората, които нямат физическа активност. Проблем е, че при презапасяването дори си купуваха храни, които не са ползвали по-рано .Освен това повечето храна не е здравословна. Така освен постоянното тъпчене, проблем създава и по-големият брой калории.  И ето имаме доста храна у дома, самата храна не е само здравословна и на трето място активността ни е по-ниска. Затова вероятно следващият  бум ще бъде на хора с наднормено тегло, а знаем, че то води до много други проблеми със здравето. Ще разрашим един проблам евентуално, но ще създадем предпоставки за нов.
Значи трябва да си изградим режим на хранене, докато сме у дома. Да направим и опис на това, които имаме като храна в наличност.  Защото всеки има в къщи количества ориз, боб, леща, а те са богати на фибри.
Това, които аз препоръчвам на хората, които търсят съвети от мен , е да си разпределят храненията правилно.  Закуска, обяд, леко следобедно хапване и вечеря. И да се придържат стриктно към тези хранения.  И помежду им да не приемат разни дебни сладки, бесквитки, бонбончета, ядки, плодове. Тове е абсолюдно излишно, тк калориите започват неусетно да се трупат и това ще ни създаде проблем. Другата причина е, че когато постоянно хапваме нещо си играев с инсулина и кръвната захар и това ни кара да ядем още повече. Основоното е храненето да бъде разпределено на равни интервали и да не се преяжда. Това е.
Децата винаги поглеждат към шкафа със забранените храни. Сега е момента да им дадем пример като родители как да не злоупотребяват с вредни храни
      Децата и без това имат проблем с т.нар. "мръсни храни". Още повече когато денят им е доста по-сбоводен. Моят съвет е да се приготвят  домашни десерти за децата . Сега имат хората свободно време, а и ресурси.  Много добър вариант е един диетечен кекс с пълнозърнесто брашно и заместител на захарта като стевия или плодов сироп. Такъв тип храни не отнемат повече от 10-15 минути и не са толкова скъпи.



В тези дни много семейство ще си станат по-близки И трябва да се мисли как да са активни всички заедно у дома

   
Ние се шегуваме у дома, че тази криза ни върна назад към настолните игри като "Не се сърди човече",  карти. И други мисловни и забавни игри също може да бъдат част от ежедневнието ни.




Добре е да зесегнем храненето по възрасти. Ако може да направите едно обобщение за всяка възраст какви храни  са полезни в момонета.
По принцип в България има проблем с неправилното хранене, претрупването с бързи въглехидрати и храни, богати на маснини. Но все по-малко храни, които са полезни за нашето тяло. Имунната система използва белтъчини, т.и. на първо място трябава да се осигурят качествени белтъчини-бяло месо, риба, вискомаслен млечни продукти - това е основата. След това са плодовете и зеленчуците. Те трябва да присъстват във всяко ядене, за да ни дадат фибри и минерали. И  на трето място за полезните мазнини - омега 3 от по-мазни риби и др морски продукти, зехтин, авокадо.  Много хора като чуят ядки си представят шепи с орехи или фъстъци, но за да си доставим необходимия селен например са необходими само два бразилски ореха на ден.  И не е нужно да се редите по опашки пред аптеките, за да си купите селен, а са достатъмни само два бразилски опера, които ще дадат и полезни мазнини на тялото.  Т.е. тъпченето с колбаси за възрастните хора е пагубно. Първо че си смазват имунната система, второ това влияе на кръвната им захар, високо кръвно, предпоставки за инсулт са и тн. Възрастните хора трябва да бъдат най-внимателни с какаво се хранят.  Проблем в България е, че тази информация по-трудно стига до тях, защото по-трудно работят с интернет, по-младите не м обръщат внимание, а и те самите гледат с насмешка на това.
Факт е, че за доброто здраве на пръво място е доброто хранене. От дрогериите и др магазини обаче изчезнаха и различни добавки. 
Това е като да имате кола с разбит двигатели и да наливате най-доброто гориво, масло и добавки различни, тя никога няма да може да се движи, въпреки всичко к олкото и да я стимулирате. Затова първото и най-важно нещо е да поддържате организма си в добро състояне постоянно, а не само в такива ситуации.  Първото нещо е хранат, второто е активност, трето свалянето на стреса и чак на четвърто място идват добавките. Те са важни за организма, но  само подпомагат имунната система. Тя се нуждае от качествени белтъчини, от почивка, от намаляване на вредите, които я смазван  като стрес и лошо хранене. Едното без другото няма как да стане. Хубаво е да се приемат витамини и минерали, но не спорадично и веднъж в годината. Хубаво е целогодишно човек да се храни правилно и да обръща внимание на деицитите, които се получват.


.


Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Журналистиката = истина, истина и само истина

Снежана Тодорова е председател на Управителния съвет на Съюза на българските журналисти.         За Радио Варна тя коментира особеностите в работата на журналистите в условията на извънредно положение и рисковете и различните източници за появата на манипулативни и фалшиви новини и сигнали в медиите и социалните мрежи. Чуйте цялото на..

публикувано на 01.04.20 в 15:05

Уред пречиства въздуха от коронавирус - произвеждат го във Варна

Системата за пречистване на въздуха в закрити и открити помещения е съставена от генератор, който работи със студена плазма и се захранва с електричество. При непрекъснат режим на работа тя може да предпазва от разпространение на коронавирус, твърди инж.Красен Димитров, директор на варненска компания за иновации. Това е една технология..

обновено на 01.04.20 в 11:01

Доброволчеството - смисълът да помагаш

23-годишните варненци Милен Дончев и Николай Кърджиев са ветерани в доброволчеството въпреки възрастта си. Те всяка сутрин, заедно с останалите доброволци към дирекция „Превенции” в Община Варна, раздават маски пред големите магазини на възрастните хора. Смятат, че могат да отделят от времето си, за да помагат на другите и не виждат в това..

публикувано на 01.04.20 в 09:11

Цветни пролетни послания от ЦВЕТЕлина

Има хора, които са родени, за да живеят цветно.  Има хора с цветни души! Като Цветелина, или Цвети, както я знаят всички. Тя едва ли може да носи друго име.  Във времето на социална изолация на никого не е лесно, особено на екстровертните личности, тези, които са свикнали да живеят интензивно. С много срещи и с много контакти. В..

публикувано на 31.03.20 в 10:40

Страхът е полезен, паниката - не!

Всяка криза е едновременно изпитание и възможност. Това, което в момента изглежда страшно, всъщност е шанс за човечеството да се върне към ценности, които е загърбило. Така мисли и един от видните български психиатри – проф. д-р Георги Ончев, ръководител на Катедрата по психиатрия и медицинска психология при Медицински университет – София и главен..

публикувано на 30.03.20 в 19:00

Прилив на романтика, без отлив на сватби

Сватбата е един от най-важните моменти в живота ни! Може да е клише това изречение, но е и безспорен факт.  Всяка жена мечтае да се види като принцеса, облечена в бяла рокля. Дори и тази, която твърди обратното.  Всяка иска да бъде най-красива и неотразима. И всяка е блестяща в този момент! Паметен за биографията, за семейството и за..

публикувано на 30.03.20 в 15:25

Рисуването като домашна терапия

Тя се казва Светлана Кoтис.  Харесва светлината в изобразителното изкуство от Ренесанса. Голям почитател е на творчеството на Леонардо да Винчи - универсалния гений на Тоскана. Обожава цялостната му ренесансова личност, неговите принципи и техники. Затова и нарича ателието си именно Art Studio Leonardo.  Студиото предлага уроци и ателиета в групи..

публикувано на 30.03.20 в 11:00