Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За мъките на народа „Засвири, дядо, жалната...“

| обновено на 30.06.20 в 11:00
Минко Костадинов
Снимка: Радио Варна

Време за четене: 7 мин.
Безспорно окупирането на Южна Добруджа от Румъния след Междусъюзническата война е един от най-тежките моменти в българската история от първата половина на 20 век. Наричан „добруджански въпрос“, всъщност това е основен национален въпрос, засягащ пряко съдбите на хиляди българи, подложени на принудителна промяна на гражданската им принадлежност. Спасението за тях идва с Крайовския договор от 1940 година, когато Южна Добруджа е върната в пределите на България. Подхождам накратко към темата, не защото подценявам този изключително драматичен момент за българското население, а защото искам да Ви предложа погледа на песенния трубадур, описал това време в една от най-изпълняваните (и в последно време!) добруджански песни.

Празнично хоро с войската по случай освобождението на Южна Добруджа, септември 1940г.

Тази песен днес се изпълнява от малки и големи с особено вълнение. Емоция, която трудно се овладява и от публиката. Песен, която отваря семейната рана на много добруджански фамилии, преживели окупацията и носещи в паметта си стотиците истории „за тежкото време под румънско“.

За да ни преведе през песенната история и да се опитаме да стигнем до извора, потърсих доц. д. н. Венцислав Димов от Институтa за изследване на изкуствата на БАН. Благодарение на неговата ценна теренна работа днес ние може да проследим пътя на песента „Засвири, дядо, жалната“.

Песента е била доста популярна през 30-те години на миналия век. Моите първи записи, в които я документирах, бяха в Генерал Тошево, Добрич и с. Ведрина. Певицата, която по най-звучен, хубав, сладък начин ми е изпя, тогава беше по-малко известна, въпреки че беше вече професионална певица, по-късно стана една от звездите на българската народна музика – Галина Дурмушлийска. Тя е първата, която я възроди, записвайки я в Българското национално радио. Още тогава, когато я слушах от жените, които ми я пяха, от пръв поглед си личеше, че това не е точно народна песен. Разбрах, че има нещо авторско, нещо, така да се каже, около фолклора, парафолклорно, нещо градско. Първият и стих веднага отвежда към паралелите с Ботевото творчество: „Я надуй, дядо, гайдата, засвири, дядо, жалната, жалната, добруджанската. Да чуе навред народа как жали и плаче там роба...“

Доц. д. н. Венцислав ДимивПървата фолклористка, която я записва на терен, е великата Райна Кацарова, основоположничката на модерната българска музикология. И това се случва по време на Петия събор във Варна през август 1939 г. Певицата, която я пее за първи път, е 16-годишната тогава Данка Христова от с. Абланово, Русенско. Това е едно от селата около границата, в които е имало преселени добруджанци, за да избегнат тегобата на робството.

Тази песен обаче се оказа, че има своите по-стари варианти, по-стари писмени регистрации. Аз открих по-късно името на един много известен добруджански певец, който възраждам сега от забрава – Атанас Цвятков Стоилов. Още по онова време го наричат „добруджанският певец Стоилов“. Обикаля Добруджа, обикаля България, където живеят емигранти, пее, за да им повдигне духа, разказва съдбата на народа, пише в тогавашната преса, изобщо много интересна фигура. Той е от с. Антимово, Тутраканско. И според теренните записи на Генчо Керемедчиев, работил на терен през 1950 г., когато е бил още жив Атанас Цв. Стоилов, песента е негова авторска. Историята е много интересна. През 1927 г. ходил на „екскурзия“ в Румъния. Бидейки бежанец той получава трудно паспорт, за да премине границата, но успява все пак. И посетил родното си село Антимово. Там се срещнал с един старец – дядо Цоньо, 80-годишен. И той три часа му разказвал за теглилата, за грабителската политика на румънската държава, за злочестия народ, който страдал, както от бирници, войници, така и от арманите, които са колонизатори - цинцари или арамани, по добруджански са ги наричали македонци. Разказал му е и случки от отделните села. Като вероятно е ползвал за информация и тогавашната преса. Защото в добруджанската емигрантска преса са описвали много такива случки. Атанас Цвятков Стоилов вкарва в песента имената на селата Кайряка, Кайбулар, Арабаджилар, Конак и много други, като описва и конкретни герои с техните страдания. На мъките на народа е била посветена тази песен. Генчо Керемедчиев го е питал защо има ботеви стихове, а той казва: „Не съм ги имал никога предвид“, сиреч, те някакси подсъзнателно му дошли. И след като се освободила Добруджа през 40-та година, Стоилов се върнал в родното си село Антимово и чул, че тази песен сутрин рано е пеели на нивата. Един орач, който орал с воловете, я пеел. Той се зарадвал, защото разбрал, че неговата авторска песен вече е станала народна.

Песента я имам записана и на грамофонна плоча от Атанас Авджиев. Намирал съм няколко нейни варианти в песнопойки, например в песнопойката на Янко Абаджиев от добруджанския квартал на Шумен. А последният запис, който направих, беше през2010 г. на събора на добруджанци в с. Дъбовик, родното село на Дора Габе, там я чух от Пена Василева Духнева.

Песента е много жизнена и това е пряк резултат от факта, че ние все още има какво да научим за своята памет, все има още какво да предадем като традиция на другите поколения. Независимо че на някого тази песен му звучи като ония панаирджийски песни от песнопойките. Като изпята от онези стари панаирджийски певци под чадъра с хармониума. Може би това им навява идея не само за нещо старомодно, но и за нещо свързано с масовата култура, с нечистотата. Всъщност категориите „чисто“ и „смесено“ стават все по-условни. И аз мисля, че тя, песента, е имала много важна роля и в селската култура, и в градската, и в политиката, ако щете дори. И затова не просто е оцеляла до наши дни, а е толкова жизнена и толкова популярна.

Разказът на Венцислав Димов, както и варианти на песента, чуйте в звуковите файлове. 



В публикацията е използвана снимка от сайта www.lostbulgaria.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Във Варна започва Десетият кинофестивал за късометражни филми "Карантината"

Днес, 6 август, започва Десетия международен кинофестивал за късометражни филми "Карантината". Събитието се открива от 20 часа  пред едноименното рибарско селище на плаж "Аспарухово".  Музикалните сетове започват от 20 часа, а прожекциите - час по-късно.  Фестивалът продължава до 10 август, а входът за него е свободен.  Организаторите..

публикувано на 06.08.24 в 14:30

Джаз до морето тази събота и неделя в Езерец

За шеста поредна година тази събота в село Езерец ще се проведе станалият вече традиционен фестивал на джаз музиката, известен сред хората под името ДжезЕрец. Музикалното събитие се организира от пианистката Павлета Проданова, чието вдъхновение е съчетанието от прекрасна музика с уникалната дива природа на Северното Черноморие. Джаз до морето ще зарадва..

публикувано на 06.08.24 в 11:15

До 15 август приемат заявки за участие в конкурса "Надежди, таланти, майстори" в Добрич

До 15 август е крайният срок за подаване на заявки за участие в XXVII Международен младежки музикален конкурс ,,Надежди, таланти, майстори“. Той ще се проведе в дните от 6 до 10 септември в Добрич. Почетен председател на журито и вдъхновител на конкурса за класическа музика е проф. Виктор Чучков. В Международния младежки музикален конкурс категориите..

публикувано на 06.08.24 в 10:45

Във Варна представят историята на българската рейв култура

История на българската рейв култура представят във Варна на 9 и 10 август. Между 16 и 22.30 часа в петък и събота посетителите ще могат да се запознаят с последния проект на визуалния артист Владислав Илиев, а мястото е културното пространство  ReBonkers на  ул. "Барутен Погреб" 4.  Фотокнигата  “Български Рейв Архив” е естествено продължение на..

публикувано на 05.08.24 в 16:21

Завърши четвъртото издание на конкурса за таланти "Бъди звезда"

На 25-ти 28-ми юли 2024г. в град Варна се проведе Четвъртото издание на конкурса за талантливи деца в сферата на изкуството "Бъди звезда" . В рамките на състезателната програма приблизително 500 млади таланти от цялата страна се изявиха в Концертното студио на Радио Варна и залата на Юнашки салон. Чрез явно гласуване бяха оценени..

публикувано на 05.08.24 в 15:30

Къде е тайната на "Последният милион"?

След цикъла романи „Самодивски сезони“ – „ Орисано“, „Откраднато“, „Обречено“, „Опазено“ -  съвременен поглед към митологията на българския фолкор и фентъзито, Искра Урумова, дългогодишен тв журналист представя новия си роман - "Последният милион". Искра Урумова: Всички имаме нужда от чудеса Откраднете си магия с Искра Урумова Искра..

публикувано на 05.08.24 в 11:37

Изложба във Военноморския музей представя морските традиции, суеверия и ритуали

Във Военноморския музей във Варна на 9 август, петък, от 11 часа, ще бъде открита изложбата „Морски ритуали и традиции“.  Експозицията обхваща  различни периоди от морската история на човечеството и проследява най-интересните моряшки вярвания, обредни практики и суеверия. С богатство от експонати, графичен материал и специално разработено приложение..

публикувано на 05.08.24 в 09:54