Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Страстта към корабомоделизма: от детство до зрялост

| обновено на 20.08.20 в 11:42

От 1946 година в България корабомоделизмът се развива организирано от Народния морски съюз.

 Първите ръководители на новата спортна дисциплина са флотските офицери Протаси Пампулов и Стефан Цанев.

Първата морскомоделна лаборатория (ЦММЛ) е създадена през 1954 г. в гр. Варна с ръководител Владимир Кондов.

През 1957 година е учредена Републиканска секция по корабомоделизъм (РСКМ), а по-късно през 1972 година — „Българска федерация по корабомоделизъм“ (БФК).

Първото републиканско състезание по корабомоделизъм се провежда на 16 септември 1951 година на езерото в Борисовата градина в София.

 Първото международно състезание, в което участват български корабомоделисти, е в гр. Шверин (ГДР) през 1955 година.Българската федерация по корабомоделизъм е приета за член на Европейската корабомоделна федерация НАВИГА през 1964 година.

Първото участие в Европейско първенство на български състезатели по корабомоделен спорт е в гр. Катовице — Полша от 17 до 22 август 1965 година.През 1977 г. Европейската корабомоделна федерация НАВИГА прераства в Световна спортна организация по корабомоделизъм и корабомоделен спорт, на която БФКС е член-основател.От 23 до 31 август 1979 г. в Дуисбург (ФРГ) се провежда първото Световно първенство за моторни корабни модели, в което участват и български състезатели.

Модели-макети на самолети, танкове, автомобили, кораби, къщи, сгради, фигури и др., изработени от различни материали – пластмаса, дърво, картон, други представят в Археологическия музей участниците в Модел клуб "Варна". 

Тази година е 10-тото издание на изложбата.

Конкурсната част ще бъде на 29-и и 30-и август, като най-добрите модели в съответните категории ще бъдат наградени с грамоти и медали. 

В останалите дни от периода, експозицията отново остава само като изложба с вход свободен и ще продължи до 30 август включително. 


Чуйте какво сподели Иво Чернев, който е корабен инженер и корабен моделист в разговор с репортера ни Ваня Славова:


- Как започнахте да правите тези изящни произведения?
- Като моделист започнах много отдавна, в четвърти клас през миналия век. Имаше известно време, когато прекъснах. Но през последните 15-20 години отново съм с детските болести, от които не съм се излекувал още.
- Лесно ли се придобиват умения при корабомоделизма?
- Уменията се придобиват с течение на времето и с желанието, защото в момента литература има много: било в електронен или пък в хартиен вид. Въпросът е просто човек да има желание, да прегледа и да опита. От първия път е възможно да не стане, но от втория, третия или петия път понякога нещата се получават.
- На мен ми се струва много фина работа. С какви инструменти си помагате?
- Една част от инструментите са стандартните: свредла, ножовки със ситни зъби, друга част са инструменти, които са за връзване на такелажа на ветроходните кораби сами си ги правим. Те са по-особени и специфични, но изпълняват нашите желания и нужди.
- Кажете от какви материали са направени тези макети на кораби?
- Аз се занимавам масово с дървени ветроходи, затова основно е дървесина: има круша, има габър, има бреза, махагони на места; малко отлети детайли, малко фрезовани. И една голяма част от дървените детайли минават през ръката: с изпиляване на половината пръсти, нокти и така нататък.

- Сега всички тези макети стоят разположени тук в тази прекрасна изложба, иначе къде ги съхранявате?
- Съхранявам ги вкъщи. Аз затова се смея, че моите модели са от така наречения апартаментен тип, да могат да се съберат в един обикновен панелен апартамент. Всеки от тях си има кутия, която го защитава. Иначе ги пренасям с едно голямо комби по състезанията.
- В началото на разговора споменахте, че сте имали период на прекъсване на тази дейност. Какво Ви накара да започнете отново да се занимавате с корабомоделизъм?
- Какво ме накара? В известна степен е виновна и жена ми. Тя ме принуди да се върна към детските хобита, за да направя нещо като спомен за вкъщи. И така започнаха моделите един след друг да се умножават...
- Всъщност жените са едновременно виновни и музи!
- Да. С тях лошо, но и без тях лошо.
- Има ли модел, който сте посветили на своята съпруга?
- Да, но тя си го прибра и не дава да се изнася от вкъщи. Моделът е испански галеон от 16-и век. Преди време той беше на изложба във Военноморския музей и също има награда. Но към момента е съкровище у дома и не дават да го нося по изложби.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15