Няколко десетки негодни за живеене постройки, разломи, а на места и пропаднала пътна настилка, презастрояване, липса на дренажна канализация за подпочвени води, близо 70+ дка, 500 метра дължина, половин дузина обещания...
Така, с няколко думи, може да се опише титулованото за най-опасното свлачище в България – това в местността Трифон Зарезан по панорамния път от Варна за курорта "Златни пясъци". Нареченo e неофициално по името на някогашния едноименен ресторант, от който днес стоят само основите и колоните, покривът и част от украсата по стените.
Е, и спомените за кебапчета и кюфтетата, които се сервираха в него.
Макар земята в района да се движи от 2001, "голямото пробуждане" е през зимата на 2005, точно преди 16 години. Оттогава досега, разликите в активното движение на земните маси, са само в милиметрите. Скорошна промяна в ситуацията не се очаква. Има надежда, че земята някой ден ще спре да се движи или пък над района ще се изсипе "манна небесна" под формата на нов път, а защо не и мечтаното от мнозина укрепване.
Проблемът е, че освен многото пари, които ще са нужни, част от частните собственици не пускат и тежката сондажна техника, която трябва да извърши геоложките проучвания, вкл. и в имотите им, а без изследвания няма как.
През 80-те години на миналия век от свличането на земните маси пострада вилата, която държавата построи в района на Трифон Зарезан като подарък за оперния певец Николай Гяуров. Въпреки, че теренът беше локално укрепен, тя остана необитаема.
На практика, свлачищният терен, чиято най-висока част е на около 35 м. над морското равнище, обхваща частни терени, общинска и изключителна държавна собственост (около 35 дка от свлачището всъщност се намират в морето). Как се действа във Варна в комбинацията на трите вида собственост и при значим обществен интерес варненци наблюдават отдавна и на друго знаково място - т.нар. "Дупка" в центъра на града.
Казусът с укрепването на "Трифон Зарезан" се притопля през година-две или се подхвърля като горещ картоф между държавата и общината във Варна. Големият проблем е откъде ще дойдат парите. Следващият по значимост - колко ще бъдат. Третият - дали ще стигнат...
Междувременно, в омагьосания кръг, с който хората вече отдавна са свикнали, геоложката презумция за съчетанието на натиск и време дава все по-видими резултати.
При всеки по-обилен дъжд, милиметрите свличане "изяждат" сушата. Понякога по половин мм, понякога с по 2-3 мм. Понякога за ден, по-често за година.
От малко над 1 600 свлачища в България, над 60 се намират край Варна - активните са около 18, а общо по черноморското ни крайбрежие са над 300, сочат данни на Института по география при БАН. "Трифон Зарезан" е най-опасното от тях. Дълбочината му е около 50 метра.
През зимата на 1997 г. в съседната местност Кабакум свлачище разруши повече от 100 сгради на площ от 200 дка. Укрепването на "Кабакум", който е на няколкостотин метра южно от "Трифон Зарезан", продължи с години, тъй като трябваше да се изгради изцяло ново пътно трасе на мястото на свляклото се в морето. Двата района се разделят от Международния дом на журналистите.
На стотина метри от там - в горната част на свлачището, мантинели ограничават затвореният вече повече от 15 години панорамен път за Златни пясъци, бележейки мини паркинга за колите на някои от живущите в района. Някога там се намираше паркинга до пропадналия ресторант и автобусната спирка "Спорт палас".
За Лидия Атанасова, която от шест години живее и работи точно там, видима промяна няма. Липсват хората, зимата са само местните. За сметка на това, през летните месеци е като на парад. Туристите са толкова много, че не можеш да се разминеш. А селфитата пред разрушения ресторант са задължителна атракция.
За младежките групи на лагери или тренировки в близката база на "Спорт Палас" - някога база на Национална спортна академия, свлачището е неизменен елемент от престоя. Търсенето им на силни усещания се съчетава с пиене на бира и енергийни напитки или пушене на цигари. Потвърждение за думите ѝ са стотиците захвърлени кенове и бутилки в района под пътя, понякога дори струпани на купчини и, разбира се, скрити в полуразрушените постройки. На места винкелът, който опасва част от терена и изтръгнат със сила.
Надолу (към морето) промяната в свлачището е видима, обяснява живеещият в района от десетина години Тодор Рачев. Иначе и той е чувал в различните години, че "нещо ще се прави". Кога - никой няма идея, но за последно е било "наскоро".
Толкова наскоро, че никой вече не вярва, че ще доживее деня, в който ще стане свидетел на укрепването на терена. За мнозина това дори вече не звучи като научна фантастика. Въпреки това обаче хората продължават да живеят в района, да паркират колите си, да пазаруват. Към местните, които пребивават в района от десетилетия, в последните години са се присъединили и семейства родом от Руската федерация, допълва Лидия Атанасова.
Често се виждат и екипи на една от почистващите фирми във Варна - "ЗМБГ".
Следим постовете в различните групи за Варна в социалните медии и реагираме на снимките. Рядко получаваме и сигнали, обикновено се самосезираме, пояснява техническият ръководител Емил Йорданов.
Че плаж има - има!
Малък, кокетен и красив, той привличаше погледи преди години. Сега стъпалата към него са разрушени, а преодоляването на част от тях се равнява на кратка високоинтензивна кросфит тренировка.
Първите идеи за цялостно укрепване на пътя и свлачището в местността Трифон Зарезан датират от зимата на 2009 г. Тогава в Официалния вестник на ЕС се появи обява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), с която се търсеше компания, която да укрепи терена срещу сумата от 29 млн. лв. Срокът, визиран за проектирането и укрепването беше Коледата на 2012 г.
Преди 5 години на преден план излезе и екзотичното допълнение, според което използвайки морфологията на терена ще се изгради амфитеатър с минипарк, както и изкуствен риф в морето, в който по естествен път да се наслагне пясък и да се образува плаж.
Предвидената стойност е 16 млн. лв.
Според последните обещания, работата ще започне през април. Засега видимо-осезаема част е да се изгради канализация. Тя се очаква да е готова до края на 2022 г.
Докато проектите продължават "да набъбват" идейно и финансово, животът в най-опасното свлачище в България, не спира.
Появяват се и нови постройки, земята продължава да се "сближава с морето“ – средногодишно с поне няколко милиметра, боклуците се трупат на скришни места, младежи търсят екстремни преживявания, местните прескачат разломи и каверни, за да стигнат до домовете си...
„Няма къде другаде да отидем!“, отсича Тодор Рачев.
И заключава с думи, които звучат като опит за самоуспокоение. „Няма повече накъде. Земята ще падне още малко и ще се спре..."
Дали?
До 2 януари се провежда акция, насочена към употребата на алкохол или наркотици от шофьорите и нарушения на пътя. Засилено е полицейското присъствие на всички входове и изходи на Варна във връзка с голямото пътуване по празниците, а целта е обезпечаване на безопасността на пътя. Повече подробности от началника на сектор "Пътна полиция"..
Снощи лек автомобил прегази хора по време на коледен базар в германския град Магдебург, намиращ се в провинция Саксония-Анхалт. До момента се съобщава за загинали двама души – възрастен и малко дете, а 68 са ранени, 15 от които са с тежки наранявания. И премиерът на провинция Саксония-Анхалт потвърди за две жертви, но не изключва броят им да се..
Днес времето ще се определя от преминаващ южно от страната средиземноморски циклон и свързаната с него фронтална система. Ще бъде облачно, сутринта ще е сравнително топло, на места мъгливо. В началото дъжд ще завали във вътрешността на Североизточна България, както и на югоизток, където валежите ще са краткотрайни по характер. Вятърът ще е слаб до..
Бившият управител на Общинското предприятие "Паркинги и синя зона" Младен Иванов съобщи на брифинг днес, че е сезирал прокуратурата за неоторизиран достъп до системата на синята зона. Той допълни, че няма да съобщава повече подробности, защото Окръжната прокуратура е образувала досъдебно производство по случая. Иванов поясни само, че става въпрос за..
Преговорните екипи на ГЕРБ-СДС и "Демократична България" постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система, предаде БНР. След постигане на съгласие по споразумението ще могат..
Малко след 14 часа днес двете ленти за движение на Дунав мост при Русе бяха пуснати за движение. Това стана възможно, след като първият участък от около 400 метра /лентата в естакадната част в посока България/ бе изцяло ремонтиран като част от основната рехабилитация на съоръжението. До момента, от началото на ремонта през лятото, движението в тази..
От 23 декември 2024 до 3 януари 2025 г. заради ученическата коледна ваканция, която започва от днес, няма да се обслужват част от курсовете за автобуси с номера 14 А, 23, 36 и 37, съобщиха от "Градски транспорт"-Варна: № 14 А - 6.35, 12.20 ч. № 23 - 11.15 ч. от ЖП гара и 12.15 ч. от Каменар № 36 - 6.50 ч. от Звездица и 14.30 ч. от..