Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Аnimoto или идва ли времето на коботите

Около три години отнема разработката и започването на производството на първия колоборативен робот - Аnimoto.

Ако вече си задавате въпроса какво представляват този тип роботи, обяснението с две думи е, че това спомогателен робот - роботизирана ръка, която може да пренася до тегло до 5 кг на метър разстояние. Иначе казано, колаборативен робот, защото може да работи заедно с хора, обяснява един от неговите създатели - Георги Арабаджиев.

Неговата компания е и една от онези общо 52 български иновативни фирми, които участват в инициативата Иновациите среща училището и с която се запознаха и част от варненските ученици в Първа Езикова гимназия.

Приложението на кобота е предимно индустриално, но имаме запитвания вкл. и от стоматолози, казва още Арабаджиев, който заедно със съдружника си Георги Георгиев стои зад компанията, която ги произвежда - „Гига Аутомата“.

Робот оператор, който да заснема стоматологичните интервенции напълно автономно, е един от примерите за желание на клиент.  

Към роботизираната ръка могат да бъдат монтирани накрайници според нуждите на производството, посочи Арабаджиев, като функциите, които могат да бъдат изпълнявани са разнообразни.

Действията,  които могат да бъдат извършвани са например вдигане и поставяне, сглобяване на изделие, поставяне на платка и изобщо всякакви мероприятия, които са повтаряеми и улесняват прозиводството.

По думите му, основното предимство на Анимото е цената му, която е най-ниската в Европа. Освен това цялата електроника за него се произвежда в България. Запитвания вече не липсват, предимно от български фирми, но очакванията са интересът към колаборативните роботи да нарасне драстично в следващите месеци и години. Прогнози на анализатори сочат, че пазарът на роботизираните ръце ще достигне 11 млрд. долара до 2030 г.

Роботите няма да изядат хляба на хората, а напротив те подобряват качеството на работата и подпомагат дейността на работника, когато се изисква изморителен труд, категоричен е Арабджиев.

Цялото интервю с Георги Арабаджиев може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков..

публикувано на 20.04.24 в 15:03