Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Риголето" на Опера-Варна с премиера тази вечер

„РИГОЛЕТО“

20 юли, 21.00, Премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021

Опера в три действия от Джузепе Верди
Либрето Франческо Мария Пиаве
По драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява"

Диригент - Григор Паликаров
Режисьор - Сребрина Соколова
Сценография и костюми - Нела Стоянова
Хореография - Светлана Тоншева
3D MAPPING - Тодор Тодоров
Диригент на хора - Цветан Крумов

В ролите:

ХЕРЦОГЪТ НА МАНТУА – Валерий Георгиев

Поради заболяване на Валерий Георгиев, ролята на Херцога на Мантуа в "Риголето" ще изпълни солистът на Бургаската опера Даниел Дамянов, когото аплодирахме в "Карузо Гала" за старта на Опера в Летния театър - Варна 2021.

РИГОЛЕТО – Пламен Димитров
ДЖИЛДА - Ирина Жекова
СПАРАФУЧИЛЕ - Евгений Станимиров
МАДАЛЕНА - Михаела Берова
ДЖОВАНА - Вяра Железова
МОНТЕРОНЕ - Людмил Петров
МАРУЛО - Иво Йорданов
БОРСА- Христо Ганевски
ГРАФ ЧЕПРАНО - Петър Петров
ГРАФИНЯ ЧЕПРАНО - Розалия Желязкова
ПАЖ - Лъчезара Георгиева
ОФИЦЕР - Илко Захариев

Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна.

Концертмайстори Красимир Щерев, Анна Фурнаджиева.

Помощник-режисьор Елиана Атанасова, Димитър Левичаров, Вероника Минкова.

Корепетитори: Жанета Бенун, Веселина Маринова, Димитър Фурнаджиев, Соси Чифчиян, Руслан Павлов.

Суфльор Димитър Фурнаджиев


РЕЖИСЬОРКАТА СРЕБРИНА СОКОЛОВА пред Виолета Тончева за своя прочит на „Риголето“ от Джузепе Верди; за маската и знаците, които тя носи, за смисъла на мапинга и агентите на съдбата, които за пръв път се появяват в новата постановка на Държавна опера Варна. Премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ на 20 юли 2021.

Първата самостоятелна оперна постановка за Сребрина Соколова е „Риголето“ - операта, която мнозина, дори самият Верди, смятат за най-хубавата му творба. Висок старт за теб.

Благодарна съм на г-жа Даниела Димова и на Варненската опера за този наистина висок старт. Опера с невероятна музика, прекрасна драматургия, благодатна от гледна точка на режисурата, в „Риголето“ няма случайни неща. Да си спомним и онзи известен коментар на вердиевите съвременници след премиерата на „Аида“: „Да, хубава е „Аида“, но не е като „Риголето“.

След прекрасната версия на дългогодишния ни главен режисьор Кузман Попов, новата постановка носи духа на нашата съвременност. Още в началото, когато започнах да работя по „Риголето“, реших, че основната тема, която ще засегна, е за маската. Маската, която всеки един си слага пред обществото и която го прави част от това общество, но доколко тази маска е част от самите нас... Знак ли е за нашата отрицателна същност, дали ни променя или може би дори ни изражда... И ако сме се примирили с маската, ако сме я приели, макар и да не е толкова близка до същността ни, какви са последствията... Всичко това искаме да разкажем с нашия „Риголето“. Защото „Риголето“ е не само заглавието, а историята на Риголето, който е приел да бъде шут. Под маската на шута той ежедневно става свидетел на неща, които той самият отрича. Риголето има други ценности и ревниво ги пази. Тази идея е дадена чрез действието, мизансцена, сценографията, костюмите, мапинга – навсякъде проличава  двойствеността на героя. Противоречието води в крайна сметка до огромната трагедия на Риголето, който става причина за убийството на дъщеря си. С нашия прочит ние не съдим никого, не казваме, че Риголето е прав или че греши, просто разказваме историята и оставяме всеки сам да направи своите изводи.

Ти отдавна проявяваш афинитет към съвременните визуални средства в сценичните изкуства и нищо чудно, че „Риголето“ 2021 ще бъде първата постановка с видео мапинг в най-новата история на Варненската опера.

Видео мапингът отдавна се използва в мюзикъла, във Варненската опера започнахме тази практика още с „Граф Монте Кристо“ преди години. В оперния жанр, макар и съвсем различен от мюзикъла, също може да се акцентира върху важните моменти чрез визуализация. Общата ни идея с мапинг специалиста Тодор Тодоров е с помощта на тази дигитална технология целият декор да оживее и да бъде в синхрон с динамично развиващото се действие. Ще видим една обстановка, но тя ще се променя съобразно случващото се на сцената и във взаимоотношенията между героите. Така, със съвременни изразни средства, ще се опитаме да въздействаме още веднъж върху сетивата на зрителя.  

По този повод Тодор Тодоров те посочи сред малцината режисьори, които познават възможностите на видео мапинга. Наред с Боян Иванов, с когото той често си партнира, включително за юбилейния спектакъл „100!“ на ДТ „Стоян Бъчваров“.

Тодор Тодоров направи чудесен видеомапинг и за нашия „Риголето“. Двамата наистина се разбираме с малко думи. Проблемът е в това, че режисьорът и мапинг специалистът може да имат различна предварителна представа за това как трябва да изглежда постановката. Но с Тодор установихме още от самото начало, че гледаме в една и съща посока. Тук е важно да се подчертае, че в оперния жанр мапингът не бива да доминира над сценографията и костюмографията, които изконно принадлежат на живото сценично изкуство.  

Мапингът, наред с големите си възможности като технология, може би настоява да бъде мислен вече и като изкуство...

Мапинг специалистът е художник, който рисува върху декора. Точно това е идеята - да се подчертае, а не да се рисува декора. Ние не сме на кино, важно да се направи и това разграничение. С мапинг обстановката непрекъснато се променя и дори в някои случаи публиката да не разбере какво точно се променя, тя ще го усети. Предвидили сме в „Риголето“ такива места, в които с мапинг се подсказва зараждането на голям проблем.

Какви други оригинални решения ще поднесе „Риголето“?

Нашата постановка е решена в епохата – сценографията, костюмите, всичко. Но в същото време тя предлага и нещо съвсем ново. Въвеждаме двама агенти на съдбата.

Нови персонажи?

Не, през ум дори не ми е минавало да пренаписваме Верди, става дума за една нова трактовка. В целия сюжет съдбата пренасочва действията на героите, а и в модерното мислене ние се намираме в една матрица. Нашите двама агенти на съдбата, които са непрекъснато около всички герои, следят ключови моменти в тяхното развитие и пренареждат съдбата им във времето и пространството. Надявам се, публиката да прочете този мой замисъл, в унисон с темата за предобределеността на съдбата, която занимава Верди в цялото му творчество.

Сценографката Нела Стоянова, която остави своя почерк в  „Любовта никога не умира“, „Уестсайдска история“ и „Турандот“, се оказа и твоят избор, защо?

„Риголето“ е четвърта постановка за Нела Стоянова във Варна. Още при „Любовта никога не умира“, когато бях асистентка на проф. Светозар Донев...

... и изпълняваше ролята на Мег...

Да, още тогава усетихме някаква близост във вижданията си, особено при костюмите. Споделяхме с удоволствие тази симбиоза помежду ни и си обещахме, при възможност отново да работим заедно. Този момент дойде, когато разбрах, че ще поставям „Риголето“. Нела Стоянова беше моят категоричен избор, така че изчаках търпеливо два месеца, докато тя успее да преначертае и съобрази графика си спрямо нашия. Оттам нататък започнаха редовните ни видеоразговори, в които независимо от ограниченията, наложени от пандемията, заедно стигнахме до сценографските и костюмографски решения за „Риголето“. Пищна първа картина, за да тръгнем от блясъка и разгула на висшето общество и да стигнем накрая до схлупената колиба, в която Риголето намира трупа на дъщеря си. Следвахме тази градация. Беше много приятно да установяваме сходните си гледни точки по всеки един въпрос и съм благодарна, че нещата се случиха по този начин. С екип, който се разбира, дори и без думи, може да преодолееш всякакви трудности.

Тези дни стана ясно, че поради здравословни причини Кирил Манолов няма да пее на премиерата, както беше предвидено, но пък ще можем отново да аплодираме Пламен Димитров като Риголето, една от коронните роли в неговия репертоар.

Джилда и Харцогът на Мантуа са коронни роли също за Ирина Жекова и Валерий Георгиев. Пламен Димитров е пял дълго време в постановката на Кузман Попов, но сега веднага улови различните нюанси и акценти в мизансцена на новата постановка. Когато един певец владее вокално партията си, той е свободен да я надгражда с артистичната си интерпретация. В този смисъл за мен беше удоволствие да работя с Пламен, Ирина и Валерий – знаещи и можещи артисти, които познават изцяло партиите си. Не искам да пропусна и Евгений Станимиров като Спарафучиле, една роля, която приляга на неговия натюрел. Всички те работят в детайл и това е съществено, защото дори да изпееш правилно арията си, това ще бъде концерт. А за да заблести истински една ария, тя трябва да бъде изваяна в детайл. Детайлите инспирират и изграждат образа. Прекрасните солисти на Варненската опера ще поднесат точно такава премиера.  На тях и на целия екип моето голямо благодаря за професионализма, творческото вдъхновение и всеотдайността, с които създаваме нашия нов „Риголето“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ник Кейв с втора дата в Античния театър

Една дата не стига. Обявеният за 19 август концерт на Ник Кейв се оказа недостатъчен – билетите свършиха за 20 минути, а интересът оправда всички очаквания. Жаждата за тази интимна среща с гениалния артист остава неудържима. Затова Кейв и Колин Грийнууд ще се качат на сцената на Античния театър за втора вечер – 20 август 2025. Още една възможност да..

публикувано на 01.02.25 в 10:12

THE SMASHING PUMPKINS и SKUNK ANANSIE като част от "Hills of Rock 2025"

THE SMASHING PUMPKINS и SKUNK ANANSIE на сцената на "Hills of Rock 2025". Култовата 90-тарска вълна залива Гребната база в Пловдив това лято. THE SMASHING PUMPKINS идват за първи път в България. Те са една от онези банди, чрез които алтернативният рок не просто съществува, а оформя култура. С меланхоличния си, но мощен алт-рок, кристално чисти китари,..

публикувано на 01.02.25 в 10:10

С „Ботушът” варненският театър ще почете 80-ата годишнина от репресиите на Народния съд

„Ботушът” е пиеса, пресъздаваща една от хилядите истории след преврата през 1944 година. Авторът Лило Петров е от поколението, което не е учило за този период от историята в училище.  "Ние в същото време живеем в тази незатворена рана на онова време и от страна на моето поколение има интерес и една голяма тайна и неразбиране на тези..

публикувано на 31.01.25 в 07:17

"Очите на Арабия" - новият спектакъл за възрастни на ДКТ-Варна

Спектакълът по едноименната творба на Николай Райнов е режисьорски дебют на актьора Стоян Стоянов, който се дипломира като магистър по "Режисура в сценичните изкуства" в НАТФИЗ "Кр. Сарафов".  Премиерата ще бъде на 31-ви януари в 19.00 ч. на сцената на Държавен куклен театър-Варна . Произведението, наричано „сънна балада“ е издадено през..

публикувано на 29.01.25 в 16:10

Ник Кейв соло и отблизо в Античния театър на 19 август

Годината е 2025, а България за първи път има честта да приветства един от най-значимите артисти на нашето време. След повече от четири десетилетия впечатляваща музикална кариера, Ник Кейв ще превърне Античния театър в Пловдив в сцена на първата си интимна среща с българска публика на 19 август 2025. Музикантът, артист, композитор, поет и писател от..

публикувано на 27.01.25 в 14:36

EXTREME, STATIC-X и WHILE SHE SLEEPS на "Hills Of Rock 2025"

EXTREME, STATIC-X и WHILE SHE SLEEPS стават част от "Hills Of Rock 2025". Общо oсем нови имена се включват в тридневния рок фестивал в Пловдив, който ще бъде от 25 до 27 юли 2025 на Гребната база в Пловдив. Към вече обявените световни гиганти GOJIRA И SEPULTURA се присъединяват още осем банди: EXTREME, STATIC-X, WHILE SHE SLEEPS, LANDMVRKS, RISE OF THE..

публикувано на 23.01.25 в 15:02

Изложба „Земята и хората“ открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич

Изложба „Земята и хората“ открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция.  От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..

публикувано на 23.01.25 в 10:10