"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
Поради липса на административен капацитет община Варна няма да може да се възползва от средствата отпуснати за общините и в бюджета за 2025-та година. Така смята варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев, според когото екипа на кмета Благомир Коцев няма способността да прави предложения към държавния бюджет касаещ както националните..
Декларация с искане за категорична позиция на България в подкрепа на Украйна и срещу руския терор създадоха вчера български интелектуалци. Сред тях е българската писателка и преводач Здравка Евтимова. Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна "Моите подбуди да подпиша тази..
20 години те са заедно в живота и на сцената. Е, в живота са заедно малко повече, но 20-те години в живота и на сцената са факт. Театрални актьори са. Познават ги и малки, и големи. Превъплъщават се в приказни герои, говорят с кукли и предават таланта си на малките. Това са Евгения Василева и Боян Стоянов, които за децата и техните родители във..
Интервю с Ben Ward (ORANGE GOBLIN) На 9 мат в София за втори път по покана на „Wrong Fest“ ще свирят британците ORANGE GOBLIN. Съпорт са белгийските думаджии WYATT E. През миналата година ORANGE GOBLIN издадоха албума „Science, Not Fiction“ и решиха, че навръх 30-годишнината си ще сложат край на бандата. Но преди това вокалистът на..
За 31-ви път сдружението „Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес” връчи годишните награди “Златна мартеница”. Отличията бяха в 6 категории. Със „Златна мартеница“ за успешно стартиращо малко предприятие бе отличена компанията на варненката Ивелина Любомирова. Основана през 2020 година, фирмата й произвежда продукти,..
Нашето правителство трябва да има по-смела позиция по темата с войната в Украйна, която и да е свързана с тревогата за бъдещето и въпроса къде ще се озове нашата държава. По нашите географски ширини снишаването и ослушването владее умовете. Това мнение изрази университетският преподавател доц. д-р Юрий Проданов, който се включи в подписка, подкрепена от..
"Naive" е третият албум в дискографията на варненската певица Даниела Белчева . В края на 2024 г. той излезе и във формат на грамофонна плоча, чийто тираж вече е изчерпан. През декември Дани и музикантите, с които работи: Милен Кукошаров (пиано), Михаил Иванов (контрабас) и Димитър Семов (барабани), представиха албума в Париж с концерт,..