Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стари и опасни знаци по родните пътища

Масово производители на знаци слагат по-нисък клас светлоотразително фолио, а на знаците пише, че е по-високият клас

Войната по пътищата е проблем, с който държавата и обществото ни се борят от години. Въпреки това, България остава на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и жертвите на пътя. И тази година картината не е по-различна. От началото на 2022-ра, жертвите са с 30 повече в сравнение със същия период на миналата година. Това каза за Радио Варна председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова.

Една от предпоставките за инциденти на пътя са старите и некачествени пътни знаци, каза още експерта. Преди няколко дни Русинова и екипът й проведоха експеримент в новоизграждащ се участък на АМ „Хемус”, с който да докажат влиянието на знаците и маркировката върху поведението и реакциите на шофьорите и дали пътните знаци отговарят на европейските изисквания.

"Пътните знаци имат различни размери в зависимост от скоростта. В населените места, знаците са по-малки, а по магистралите, където скоростта е по-висока, трябва да са по-големи и с по-добра светлоотразителност. Целта е шофьорите да видят отрано пътния знак да имат повече време за реакция. В България обаче имаме един сериозен проблем. Преди повече от 10 години управляващите измениха максималната допустима скорост по магистралите от 120 на 140 километра в час. Тогава никой не си направи труда да провери дали големината на пътните знаци и класовете на светлоотразителност отговарят на тази скорост", коментира Диана Русинова.

Резултатите от проведеното изследване на екипите на Европейския център за транспортни политики показват, че сегашните знаци по магистралите отговарят на изискванията за максимална скорост от 120 километра в час, а не за 140, което създава опасност за шофьорите. 

Диана Русинова не е съгласна с позицията на Агенция "Пътна инфраструктура", че пътните знаци не представляват голяма предпоставка за пътни инциденти.

Друг проблем по думите на експерта е масовата практика на производители на пътни знаци да слагат по-нисък клас светлоотразително фолио.

"Изискването е светлоотразителното фолио на знаците по първокласните пътища да е по-висок клас. За съжаление, на гърба на много от пътните знаци пише, че светлоотразителното фолио е 2-ри клас, но всъщност се оказва, че производителят е поставил по-ниския 1-ви клас, чиято гаранция е 7 години, а не 10. Много такива нарушения има със знаците във Варненска област", коментира Русинова и  допълни, че тази порочна практика е откровена измама, която ощетява данъкоплатците и държавата, но най-вече е опасна за шофьорите.

"Други подобни случаи сме наблюдавали по пътищата край Търговище, Каспичан, Шумен и Нови Пазар", каза още Руснова.

Тя разкри, че във Варна се забелязват и други нелоялни практики.

"Има производител на пътни знаци, който твърди, че използва светлоотразителните фолиа на престижна международна компания. Проверка обаче установи, че тази компания никога не е продавала фолио на въпросния производител", обясни Диана Русинова.

Тя и колегите й от Европейския център за транспортни политики са изпращали многократно сигнали до Министерството на регионалното развитие и благоустойството и до прокуратурата, но без резултат.

Чуйте разговора на Иван Барбов с Диана Русинова:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветан Симеонов, Българска търговско-промишлена палата (БТПП)

Бизнесът алармира за дефицит на висшисти в техническите науки

Остра нужда от кадри с висше образование в областта на техническите науки са заявили близо 80 на сто от представители на бизнеса в България, участвали в анкета на Българската търговско-промишлена палата. 22 на сто от участвалите в проучването са посочили необходимост от висшисти в областта на природните науки, математиката и информатиката, а 19..

публикувано на 08.02.25 в 14:44

Съветът на ректорите предлага медицинските сестри и акушерките да учат 3 вместо 4 години

За промяна на продължителността на обучението за придобиване на образователна степен „бакалавър“ за специалност „медицинска сестра“ и специалност „акушерка“ от 4 на 3 учебни години настояха от Управителния съвет на Съвета на ректорите на висшите училища по време на съвместно заседание с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев днес...

публикувано на 08.02.25 в 12:17
Димитър Ганев

Димитър Ганев, "Тренд": Най-големият проблем за българите са високите цени

32% от българите имат позитивно отношение към кабинета "Желязков", но други 39% са на противоположното мнение и не одобряват новото правителство. Това сочи социологическо проучване на "Тренд", съобщи социологът Димитър Ганев. Икономическата тревожност сред българите остава висока. Проблем номер 1 за населението е повишаването на цените. Според запитаните..

публикувано на 08.02.25 в 12:10

Как да не купим фалшив парфюм за 8 март?

Наближаването на 8 март традиционното засилва търсенето на дамска козметика. Рисковете да попаднем на фалшиви парфюми в този период също нарастват, напомнят от онлайн платформата „Ние, потребителите“.  От там отбелязват, че макар репликите да копират в голяма степен оригиналите по външен вид, дизайн, надписи, цветове, флакон и опаковка, все пак има..

публикувано на 08.02.25 в 12:09
В цяла Гърция имаше масови протести на втората годишнина от жп катастрофата, при която загинаха 57 души

Катя Пеева, БНР: Гърците още не са стигнали до апогея на протестите

Все още не се е стигнало до апогея на протестите в Гърция. Това коментира за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна кореспондентът на БНР в южната ни съседка Катя Пеева. Масовите недоволства са с искане за правосъдие заради виновните за влаковата катастрофа преди две години, защото, "не е виновен само началникът на гарата в Лариса" , подчерта..

публикувано на 08.02.25 в 12:00

"От Киноцентъра до музейната витрина" - носии от филма "Капитан Петко войвода"

По повод 125-годишнината от кончината на Капитан Петко Войвода в музея на Възраждането във Варна е подредена изложбата "От Киноцентъра до музейната витрина". В нея са показани автентични народни носии от фонда на Историческия музей в град Попово. Облеклата са част от колекция, събирана през 70-те и 80-те години на миналия век от екипа на серийния игрален..

публикувано на 08.02.25 в 10:25

Механична плетачна машина

Ръчна машина за плетене на прежда е най-новият експонат в постоянната експозиция на Музея за нова история на Варна. Машината е на фирмата "Дюбие", модел 1930 година. В онези години това механично устройство е било мечта за всяка домакиня, защото с него плетенето се е превръщало в бързо и удобно. "Точно това е едно нововъведение за времето си, което е..

публикувано на 08.02.25 в 09:48