Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Христина Николова: АМ "Черно море" е ключова, изключително важна за нашата страна

Проф. Христина Николова
Снимка: УНСС

Особено активно се заговори за алтернативните транспортни пътища през последните години. Това стана успоредно след непосредственото влизане на европейските инвестиции в инфраструктурата. Това каза за Радио Варна проф. Христина Николова – ръководител на Катедра „Икономика на транспорта и енергетиката” в УНСС. Според нея точно в този момент се осъзна необходимостта от финансиране на други обекти на инфраструктурата, които не са част от т.нар. основна трансевропейска транспортна мрежа, за която България получва тези финансирания. През последните години се заговори и за връзките Север-Юг през нашата страна, допълни проф. Николова. Тя участва в Конференцията „Трансформацията на Европа – стратегическият компас на света”, която се проведе два дни край Варна.
 Необходима е бърза реакция по отношение на Черноморския регион, по отношение на промяната на концепциите и веригите на доставка. Промяна на взаимоотношенията и във връзка с войната в Украйна, и във връзка с ковид пандемията с различни държави в световен мащаб. Необходима е концепция за релокация на инвестициите, за да може новите реалности да бъдат отразени в политиката на България за развитие на транспорта и икономическите взаимоотношения, международната политика и геополитика включително.
По време на конференцията стана ясно, че съседна Румъния е в пъти по-напред от нас по отношение на алтернативните транспортни пътища. На какво се дължи това?
Ако говорим за транспортната инфраструктура, коментирахме пристанище Констанца, сравнено с нашите пристанища Варна и Бургас.  Фактът, че успяха малко по-бързо в сравнение с нашите усилия да реконструират, да обновят своето пристанище, да осигурят малко по-добра техника, включително по-ниски инфраструктурни такси за достъп в самото пристанище, някак по-бързо им се получи. Докато при нашите пристанища тези процеси някак изостанаха леко във времето и това всъщност поражда проблеми, тъй като ние говорим и за сравнително близки локации. Между тези пристанища се поражда конкуренция. В Констанца имат известно конкурентно предимство, успяват да се възползват от него, от гледна точка на по-добра инфраструктурна осигуреност и това ги прави по-привлекателни от нашите две пристанища. Разбираемо, Варна и Бургас са по-близо до Босфора, по-малко е разстоянието, което трябва да се измине до тях, но за съжаление, чисто техническите съоръжения не са на необходимото качествено ниво.
Да поговорим и за сухоземните пътища. Предполагам, че имате наблюдения от развитието на пътната мрежа в друга съседна на България страна, Сърбия. Там бе изградена магистрала, която свързва страните от Европа, за кратък период от време, а у нас не можем да изградим 10 км от АМ "Черно море", която има ключово значение, за да свърже Юг-а със Север-а. Къде се греши?
Може би, когато говорим за Сърбия, трябва да припомним, че там има и български фирми, които участват в изграждането на тези магистрали. Може би, това, че Сърбия не са член на ЕС, възползват се само от някои предприсъединителни възможности, нямат чак такива финансирания, успява да мобилизира повече внимание и усилие върху тези национални проекти. Те са техни национални приоритети. Докато при нас във връзка с концентрацията на вниманието върху оперативните програми, които получават финансиране от Европейските структурни фондове  и проектната работа, основно по тези проекти, по които ще се получи европейско финансиране, отне фокуса на вниманието, специално от АМ "Черно море". Лично мое мнение е, че това е причината - липса на достатъчна проектна готовност, липса на концентрация на внимание и разбира се, финансов ресурс. Тя не е част от трансевропейската транспортна мрежа, практически за нея не се очаква такъв тип финансиране. Там трябва да има концентрация на внимание и финансов ресурс от бюджета, за да бъде изграден този магистрален пръстен за България. АМ "Черно море" е ключова, изключително важна. За съжаление забавихме във времето нейното изграждане, което ни коства известни икономически загуби, ако щете дори достъп до нашите пристанища.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Авторите на документалния филм "Чистота или смърт" и техните герои се срещат с варненската публика

Документалният филм „Чистота или смърт“, разказващ за зависимостите от алкохол, наркотици и хазарт, ще има премиера във Варна този петък, 13 декември, от 19:00 часа в зала „Европа“ на Фестивалния и конгресен център. Шест герои застават с лицата си пред камера, за да споделят своите лични истории. Документалната лента имаше премиера и..

публикувано на 13.12.24 в 06:45

Политолог: В рамките на тази седмица ще се реши дали ще има правителство

В рамките на тази седмицата ще се разбере дали ще бъде съставено правителство или не. Политическите партии вече водят неформален диалог. Това каза политологът Атанас Радев. Според него индикация за това е поведението на председателя на Народното събрание Наталия Киселова и заявките и по отношение на това какво трябва да свърши парламентът в идните..

публикувано на 12.12.24 в 09:48

В света на фотоарта през погледа на Дмитрий Пузирев – красота и хармония между женското тяло и архитектурата

С проекционна изложба на фотоарт„GIRLOgrapfy&many more“ зимните вечери на балчиклии разнообрази графичният дизайнер и фотограф Дмитрий Пузирев този месец в рамките на културния афиш на артцентър Чаршията.  Прекрасното шоу, за което публиката сърдечно му благодари, включи няколко серии видеопроекции на дигитални колажи и творчески фотопроекти на автора,..

публикувано на 12.12.24 в 07:05
Отстраняване на проблем в машина за гласуване.

Експерт: Чрез съпоставката между бюлетините от машините и данните от флаш паметите могат да бъдат хванати манипулациите

Единствено съпоставката между преброяването на бюлетините от машинното гласуване и данните от флаш паметта може да разкрие какви манипулации са правени с гласовете на изборите. Това мнение изрази Петър Пенчев, собственик на компютърна фирма, наета за отстраняване на проблемите с устройствата за гласуване. По думите му съществува реална възможност, чрез..

публикувано на 11.12.24 в 07:10

Oliver s. Tyr (FAUN): Важно е да възстановим връзката си с природата

Интервю с Oliver s. Tyr (FAUN) Немските езичници FAUN направиха първи концерт в България на 8 декември в софийския клуб „Joy Station”. Стилът на групата е определян като паган метъл, фолк рок, даркуейв, а също и средновековна музика с келтски и скандинавски мотиви, изпълнени на старинни инструменти. Концертът е част от „East & Central Europe..

публикувано на 10.12.24 в 08:40

Alex Taylor (MALEVOLENCE): Не насърчаваме насилието, но създаваме касапници

Интервю с Alex Taylor (MALEVOLENCE) 2 дни, 2 сцени, 20 групи. Така изглежда тази година, организирания от „141“ фестивал „Hardcore X-mass”. Датите са 13 и 14 декември. Мястото – двете зали на софийския клуб „Mixtape 5“. За повече инфо и подробности посетете страницата на фестивала във Facebook, но дни преди събитието не останаха..

публикувано на 10.12.24 в 08:10
Наталия Чешмеджиева

Наталия Чешмеджиева: Да бъде обществено радио - това е съдбата на Радио Варна през всички 90 години

Преди 90 години Радио Варна е създадено от радиолюбителите - през 1934 г. варненският елит казва: "Искаме да сме в крак с времето! Искаме да имаме радио - събираме се, финансираме това и го правим". Преди 90 години на днешния ден обществеността си прави радио, и такава е съдбата му и до днес - през цялото време да бъде общественото радио на Варна..

публикувано на 09.12.24 в 08:40