Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Христина Николова: АМ "Черно море" е ключова, изключително важна за нашата страна

Проф. Христина Николова
Снимка: УНСС

Особено активно се заговори за алтернативните транспортни пътища през последните години. Това стана успоредно след непосредственото влизане на европейските инвестиции в инфраструктурата. Това каза за Радио Варна проф. Христина Николова – ръководител на Катедра „Икономика на транспорта и енергетиката” в УНСС. Според нея точно в този момент се осъзна необходимостта от финансиране на други обекти на инфраструктурата, които не са част от т.нар. основна трансевропейска транспортна мрежа, за която България получва тези финансирания. През последните години се заговори и за връзките Север-Юг през нашата страна, допълни проф. Николова. Тя участва в Конференцията „Трансформацията на Европа – стратегическият компас на света”, която се проведе два дни край Варна.
 Необходима е бърза реакция по отношение на Черноморския регион, по отношение на промяната на концепциите и веригите на доставка. Промяна на взаимоотношенията и във връзка с войната в Украйна, и във връзка с ковид пандемията с различни държави в световен мащаб. Необходима е концепция за релокация на инвестициите, за да може новите реалности да бъдат отразени в политиката на България за развитие на транспорта и икономическите взаимоотношения, международната политика и геополитика включително.
По време на конференцията стана ясно, че съседна Румъния е в пъти по-напред от нас по отношение на алтернативните транспортни пътища. На какво се дължи това?
Ако говорим за транспортната инфраструктура, коментирахме пристанище Констанца, сравнено с нашите пристанища Варна и Бургас.  Фактът, че успяха малко по-бързо в сравнение с нашите усилия да реконструират, да обновят своето пристанище, да осигурят малко по-добра техника, включително по-ниски инфраструктурни такси за достъп в самото пристанище, някак по-бързо им се получи. Докато при нашите пристанища тези процеси някак изостанаха леко във времето и това всъщност поражда проблеми, тъй като ние говорим и за сравнително близки локации. Между тези пристанища се поражда конкуренция. В Констанца имат известно конкурентно предимство, успяват да се възползват от него, от гледна точка на по-добра инфраструктурна осигуреност и това ги прави по-привлекателни от нашите две пристанища. Разбираемо, Варна и Бургас са по-близо до Босфора, по-малко е разстоянието, което трябва да се измине до тях, но за съжаление, чисто техническите съоръжения не са на необходимото качествено ниво.
Да поговорим и за сухоземните пътища. Предполагам, че имате наблюдения от развитието на пътната мрежа в друга съседна на България страна, Сърбия. Там бе изградена магистрала, която свързва страните от Европа, за кратък период от време, а у нас не можем да изградим 10 км от АМ "Черно море", която има ключово значение, за да свърже Юг-а със Север-а. Къде се греши?
Може би, когато говорим за Сърбия, трябва да припомним, че там има и български фирми, които участват в изграждането на тези магистрали. Може би, това, че Сърбия не са член на ЕС, възползват се само от някои предприсъединителни възможности, нямат чак такива финансирания, успява да мобилизира повече внимание и усилие върху тези национални проекти. Те са техни национални приоритети. Докато при нас във връзка с концентрацията на вниманието върху оперативните програми, които получават финансиране от Европейските структурни фондове  и проектната работа, основно по тези проекти, по които ще се получи европейско финансиране, отне фокуса на вниманието, специално от АМ "Черно море". Лично мое мнение е, че това е причината - липса на достатъчна проектна готовност, липса на концентрация на внимание и разбира се, финансов ресурс. Тя не е част от трансевропейската транспортна мрежа, практически за нея не се очаква такъв тип финансиране. Там трябва да има концентрация на внимание и финансов ресурс от бюджета, за да бъде изграден този магистрален пръстен за България. АМ "Черно море" е ключова, изключително важна. За съжаление забавихме във времето нейното изграждане, което ни коства известни икономически загуби, ако щете дори достъп до нашите пристанища.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Политологът и журналист Живко Иванов: Системните партии намериха решение на политическата криза у нас

Решението на политическата криза у нас беше намерено от политическите партии, но това, че те сполучиха с това си действие, не означава, че пътят пред тях ще бъде лесен. Това коментира за предаването "Пост Фактум" политологът и журналист в Радио Стара Загора Живко Иванов.  България има редовен кабинет, депутатите избраха Росен Желязков за..

публикувано на 16.01.25 в 19:05
Александър Кашъмов

Александър Кашъмов: С поисканите от Сарафов промени има риск от повишаване на непрозрачността

Да бъде отменен достъпът до информация за разследвания и проверки, касаещи прокуратурата. Това е поискал от Върховния административен съд (ВАС) изпълняващият функцията главен прокурор и единствен кандидат за длъжността „главен прокурор“ Борислав Сарафов. За това алармира екипът на Програма „Достъп до информация“ , като изразяват надежда, че „ всички..

публикувано на 16.01.25 в 09:40
Ивайло Илиев

Политологът Ивайло Илиев: Хоризонтът на управление на този кабинет може и да не е толкова кратък

Със сигурност предлаганият кабинет "Желязков" ще започне с крайно ниско доверие. Поради липса на политическа алтернатива обаче, хоризонтът на управление може и да не бъде толкова кратък. Това коментира в предаването на Радио Варна Post Factum политологът Ивайло Илиев. Според него сметките могат да се объркат, ако партия "Величие" влезе в парламента. В..

публикувано на 16.01.25 в 08:05

КТ "Подкрепа" започна подписка за връщане на клас "прослужено време" на държавните служители

Да бъде възстановено възнаграждението за придобит трудов стаж и професионален опит, по-известно с понятието "клас прослужено време", за държавните служители, настояват от КТ "Подкрепа". Вече има организация за събиране на подписка във всички синдикални структури. Това каза Васил Василев, председател на регионалната синдикална организация КТ "Подкрепа"..

публикувано на 15.01.25 в 08:30

Христина Набошни: 2025-а е много подходяща за посещение на Китай

2025 година е по-специална за българите, пътуващи до Китай. В края на миналата година стана ясно, че през тази ще можем да посещаваме най-многолюдната страна в света, без да ни е необходима виза. Предизвикателствата да организираме визитата си там обаче не са никак малко.  Отдавна сме свикнали да си помагаме с какви ли не мобилни приложения, а сред..

публикувано на 14.01.25 в 07:30

„Неизчезващите“ - открит урок на киношкола „Братя Люмиер“ във Варна

Младите кинематографисти от киношкола „Братя Люмиер“ при ЦПЛР – Общински детски комплекс канят варненци на открит урок в отдел „Изкуство“ на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“. Той ще се проведе днес, 13 януари, от 17 часа. Поводът е рождената дата на българското кино.  На 13 януари 1915 г. се е състояла премиерата на първия български филм..

публикувано на 13.01.25 в 08:25
Станислав Стоянов, депутат от

Евродепутатът Станислав Стоянов: Шенгенското пространство е инструмент от друго време и създаден при други нужди и реалности

Земеделците и фермерите в ЕС са силно обезпокоени от търговското споразумение ЕС-Меркосур, договор за свободна търговия между Европа и икономически блок включващ няколко държави от Южна Америка. Това каза за предаването „Позиция“ евродепутатът от партия „Възраждане“ Станислав Стоянов. По думите му, подписаното тихомълком от председателя на ЕК..

публикувано на 11.01.25 в 13:45