Интервю с Lee Altus (EXODUS, HEATHEN, екс-DIE KRUPPS)
EXODUS са едни от пионерите на американския траш. Групата се събира през 1979 година, но дебютът й – емблематичният рифов наръчник” Bonded by Blood” закъснява толкова много, че групата изпуска възможността да се нареди до най-големите. За някои траш маниаци мястото им е точно в Голямата четворка, но продажбите на албуми показват нещо съвсем различно. Обаче EXODUS продължават да са тежки, агресивни и траш, въпреки неколкократните раздели и събирания. И така, независимо от всичко, 42 години по-късно EXODUS, преживели какво ли не, и какво ли да, продължават да раздават траш ритници. Последният албум на бандата „Persona Non Grata” излезе през миналата година. За това и свързахме с китариста Lee Altus за едно скоростно интервю за „От другата страна”.
Интервюто с Lee Altus (EXODUS, HEATHEN, екс-DIE KRUPPS) е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна на 30.05.2022 година.
От другата страна - Привет, Lee, как се ражда един албум на EXODUS?
Lee Altus - При нас идеите винаги са на линия. Постоянно имаме нещо върху, което да работим. Понякога започваме с определени идеи и в последствие се оказва, че те никога не стигат до албума. Понякога обаче стигат до него. Зависи от много неща.
От другата страна - Gary Holt продължава ли да е основният композитор или вече цялата банда се включва в процеса?
Lee Altus - Винаги е Gary. Той е човекът, който през тежките моменти е успял да задържи бандата заедно, през моментите, в които наркотиците са вземали връх. През цялата кариера на EXODUS, той е спойващият елемент, който задържа всичко заедно. Днес, разбира се, всички допринасят повече за всеки албум, но в миналото всичко лежеше на неговите плещи. Gary създаваше албумите, след което предоставяше песните на останалите и влизахме за записи. Днес е по-различно. Всички сме чисти и просто нещата са други. Атмосферата в бандата е друга. Всеки предлага идеи. Аз самият пиша основно за HEATHEN. Разбира се, Gary иска да участвам все повече в EXODUS, за да му помагам с музиката, защото през годините е дал страшно много от себе си. Сега с останалите допринасяме повече при създаването на един албум.
От другата страна - Концертите на EXODUS винаги са били доста буйни.
Lee Altus - Типични концерти на бандата. Нормалното приятелско насилие, забавление и хаос. Купон, пиене. Концертите на EXODUS са типични концерти на EXODUS. Интересното е, че всяка вечер останалите банди предпочитат да дойдат при нас и да купонясват с нас. Без значение дали свирим на фестивал или не. На Обикновено всеки се пита каква е тази аларма, която се носи от нашето помещение. А ние просто сме в най-шумната и луда стая. Отговорът е прост – EXODUS си правят купона.
От другата страна - И как изглежда едно парти на групата?
Lee Altus - Лудница. По-добре е да питаш другите банди. Наистина с много групи сме правили купони и те наистина са били впечатлени. В миналото, обаче, са били още по-луди, защото е имало наркотици. Сега не употребяваме и основно пием, и се забавляваме, но изглежда лудница. Дори късно през нощта промоутърите настояват да се изметем, колкото е възможно по-бързо.
От другата страна - През последните години се наблюдава едно възраждане на траша. Как виждаш тази нова вълна?
Lee Altus - Интересно е какво и как се случва. Хубаво е да се види, че младото поколение оценява постигнатото от старите групи. По време на грънджа изглеждаше, че стилът е заминал. Обаче днешните хлапета опровергават това. Хубаво е, че ги има. Преди години бяхме на турне със SUICIDAL ANGELS. Те са една от най-добрите млади траш банди. WARBRINGER са друга добра група и се развиват добре. Когато се появи подобна вълна, всеки иска да е част от нея. Винаги има добри групи. Винаги има и лоши групи. В началото е трудно да се отличат тези, които стават, но с времето лошите отпадат. Добрите оцеляват и преминават проверката на времето. Другите просто не стигат далече.
От другата страна - Как приемаш факта, че повечето банди от Bay Area са все още активни и все по-успешни?
Lee Altus - Не е толкова учудващо, защото от там тръгна много талант. Което през годините доказа, защо всички тези банди са все още действащи и издържаха проверката на времето. Причината е, че става въпрос за музика, която е от висока класа. И в края на краищата само това има значение. И за това тези групи все още издават и свирят - една от причините младите банди да искат да звучат като старите.
От другата страна - Ти си част от новата ера в EXODUS, но връщаш ли се в миналото на групата дори от любопитство?
Lee Altus - Ако попиташ някого, който идва от Bay Area за мен, той ще ти каже, че бях най-големият фен на EXODUS още във времената, преди излизането на „Bonded by Blood”. Бяхме като едно семейство. Навсякъде движехме заедно. Ще ти представя нещата по следния начин. Когато навремето чух Ritchie Blackmore и DEEP PURPLE, реших, че искам да свиря на китара. Тогава чух JUDAS PRIEST и веднага реших, че искам да свиря метъл. И когато видях EXODUS, веднага си казах, че точно това е метълът, който искам да свиря. Аз съм огромен фен на „Bonded by Blood”, както много други. За състава, в който сме в момента, много хора казват, че не е истинският EXODUS, но ние няма и как да бъдем същите като групата от 1985 година. Хората не осъзнават, че онзи албум е излязъл в точното време и се е появил на точното място. Ако този албум беше записан днес, неговото влияние нямаше да е същото, каквото е било тогава. Същото се отнася за „Kill 'Em All”, „Reign in Blood” или „Show No Mercy”.
От другата страна - Но Вие презаписахте „Bonded by Blood”.
Lee Altus - Направихме го по-скоро като трибют към Paul Baloff. Изсвирен от този състав, албумът се получи по-мрачен. Ние все още свирим повече от песните на живо. Реакциите наистина бяха двуполюсни. Феновете на „Bonded by Blood” не го приеха. Има обаче много хлапета, които не харесват оригинала, защото не са били родени, когато той е издаден. Не им харесва продукцията от 80-те. И едва, когато чуха новите версии на песните в „Let There Be Blood”, влязоха в идеята. Презаписът предизвика доста спорове, което пък пасва на групата, защото EXODUS винаги са били противоречиви. Което всъщност означава, че дискът е перфектен, защото се вписва много добре в природата ни.
От другата страна - С всички промени в музикалния бизнес, как щяха да се справят EXODUS, ако започваха сега?
Lee Altus - Труден въпрос. Постоянно наблюдавам младите банди и сред тях има страхотни изпълнители. Трудно е обаче да отговаря. Как изглеждат днес EXODUS? Ние продължаваме да се борим и да ритаме, да се конкурираме с младите.
От другата страна - Какъв е профилът на един фен на EXODUS?
Lee Altus - На концертите ни идват, както фенове от миналото, така и много младежи. Все едно бащите водят синовете си. Така изглежда публиката на бандата. По някакъв начин това те кара да се чувстваш стар, но от друга страна наистина оценяваш, че феновете на нашата възраст идват с техните деца, с дъщерите и синовете си, които стават фенове на бандата. Това те кара да се чувстваш стар, но по хубавия начин.
От другата страна - Какво си купи с първия чек?
Lee Altus - Охо, това беше толкова отдавна и не си спомням. С първия наистина голям чек направих вноска за къщата си. Други предпочитаха да изхарчат парите си за наркотици, жени и бързи коли. Излязох късметлия, че не се забърках с тези неща и успях да си купя къща.
От другата страна - Обръщаме към HEATHEN. Групата се завърна през 2010 със страхотния „The Evolution of Chaos”. Защо чакахте толкова много?
Lee Altus - Защото сме HEATHEN. HEATHEN винаги съм ги чувствал като нежелания изтърсак на траш метъла. Проблемите ни съпътстваха постоянно от самото начало. Събрахме групата заедно с останалите имена от сцената на Bay Area. Тръгнахме заедно с EXODUS, METALLICA, TESTAMENT, DEATH ANGEL, но ни отне много повече време, за да сключим договор за издаването на албум, за да потръгнат нещата. Когато влязохме да записваме дебюта, също ни трябваше страшно много време. Дори EXODUS имаха подобни проблеми с „Bonded by Blood”. Трябваха им три години, за да го издадат. Хората не осъзнават, че EXODUS са група дори по-стара от METALLICA. И „Bonded by Blood” трябваше да излезе с „Kill 'Em All”. Иначе с HEATHEN винаги сме се борили и сме драпали, за да поемем глътка въздух, опитвайки се да свършим нещо. „Breaking the Silence” се оказа страхотен успех, но се появиха проблемите с лейбъла. Намесиха се адвокати и вторият ни албум „Victims of Deception” закъсня с три години. Когато той се появи, всички говореха колко е добър, обаче удари грънджът. Така „Roadrunner Records” ни изхвърлиха, както направиха с много други и ни замениха с модерните тогава банди. А да се доберем до нов договор тогава беше невъзможно. Можеш да си представиш, как всички се разочаровахме и демотивирахме. И тогава логично HEATHEN се разпаднаха. Едва през 2002, когато участвахме в благотворителната кампания в помощ на Chuck Billy от TESTAMENT, се събрахме за първи път след раздялата и свирихме заедно. Това трябваше да бъде само едно шоу. Тогава обаче се поогледахме, стори ни се забавно и решихме да опитаме отново, за да видим какво ще се получи. В един момент от немското списание „Rock Hard” се свързаха с нас и ни предложиха да направим още един концерт на „Wacken Open Air”. След фестивала седнахме и решихме да опитаме с още един албум. Пак да видим какво ще стане. Тогава записахме демо. И типично за HEATHEN, записът беше направен през 2005 и едва през 2010 година успяхме да издадем албума. Историята на групата е пълна с подобни събития. Наистина за всичко на нас ни трябва страшно много време, но от друга страна албумите говорят сами за себе си в края на краищата. Отнема ни много време, за да ги създадем и запишем, но в края можем да се гордеем с тях.
От другата страна - Как се чувствате отново под прожекторите след такава голяма пауза?
Lee Altus - Страхотно е. Феновете ни харесват. Аз съм с EXODUS, но за останалите от HEATHEN, които си седяха вкъщи преди това, е страхотно преживяване. Те са много по-щастливи, че отново могат да се върнат на пътя.
От другата страна - Идеи за следващ албум?
Lee Altus - Най-вероятно новият албум на HEATHEN ще излезе през 2025. Имаме някои неща. Те обаче няма да ни стигнат. Както отбелязах, при нас винаги има нещо, което забавя процеса. Постоянно променяме материала, за да се опитаме да го направим по-добър. И все пак работим по следващо издание. С EXODUS албумите ни се засичат. Обикновено съм този, който постоянно снове между двете групи.
От другата страна - Правил си едновременно концерти и с двете групи?
Lee Altus - Да, правил съм. На едно от турнетата стана точно това. Две дати в Гърция, четири в Италия, три в Испания, една в Португалия и две във Франция.
От другата страна - И как се чувстваше след концертите?
Lee Altus - Уморен. Много уморен. А и възрастта си казва думата.
От другата страна - Коя е твоята Голяма четворка на траша?
Lee Altus - Към METALLICA, MEGADETH, SLAYER и ANTHRAX бих добавил и EXODUS. Приемам ANTHRAX по-скоро за пауър метъл банда. Те дори не бяха траш в началото. По-късно – да. За мен те са в друг стил. Същото е и за MEGADETH. METALLICA и SLAYER обаче определено са траш. И EXODUS би трябвало да са до тях вместо ANTHRAX и MEGADETH. А те от своя страна да се борят за последното място в Четворката. Гласувам за MEGADETH. Не бих добавил TESTAMENT, защото те се появиха по-късно. Все пак говорим за Голямата четворка, а това са първите банди от Bay Area – EXODUS и METALLICA. MEGADETH влизат вътре, защото тръгват от METALLICA. И разбира се SLAYER. Не отричам заслугите на DEATH ANGEL, OVERKILL и TESTAMENT, но те се появиха по-късно. Ако обхванем по-голям период от време, бих добавил и HEATHEN към Четворката.
От другата страна - Това разделение на Голямата четворка и останалите не е ли малко дразнещо?
Lee Altus - Тези четири групи са най-добрите. Но за мен Голямата четворка винаги е била някаква шега. Защото няма Голяма четворка. Има една много голяма банда и останалите три. Не мога да разбера идеята на тази Голяма четворка. METALLICA сами се откъснаха преди доста време. Те не са най-голямата траш банда, те не са най-голямата метъл банда, те са най-голямата банда в света. Те са там най-отгоре. И когато погледнеш надолу, трябва доста да се взираш, за да стигнеш до SLAYER, ANTHRAX и MEGADETH, а под тях да не говорим. За мен трите групи продължават да са в траш ъндърграунда. METALLICA отдавна оставиха всички далече зад себе си.
От другата страна – И последно – как се озова в DIE KRUPPS?
Lee Altus - Малко по-рано нали стана дума за грънджа, а той нали уби траша. По това време всички в HEATHEN доста се бяхме разочаровали. Останалите от групата решиха да се откажа, но аз исках да свиря. Тогава се бях запалил по индъстриъла. Грънджът въобще не го харесвах, не беше за мен. Точно тогава индъстриълът избухна. На мен ми допадна агресивността му и че беше различен от грънджа. Чух MINISTRY и отрих DIE KRUPPS от Германия. Хрумна ми да комбинирам техния стил с траша на Bay Area. Надявах се да се получи нещо различно. Оказа се, че певецът на DIE KRUPPS Jürgen Engler е голям фен на траша от Bay Area. Свързах се с екипа на „Rock Hard” с идея да ми помогнат да открия подобни артисти. Две седмици по-късно вокалистът на DIE KRUPPS ми се обади по телефона и ме покани в Германия. Предстояли им няколко концерта и решили да се кача с тях на сцена, за да пробват какво ще излезе. Така отидох за двуседмично турне, останах осем месеца и заедно записахме новия албум на бандата. През 90-те останах с тях и оцелях от гръндж вълната.
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..