Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Режисьорът Явор Гърдев: Най-трудното нещо в политиката е удържането на морален стандарт

Как театърът съхранява паметта за обществените процеси, важните събития и ключовите дебати във времето, в което се случва? Може ли да реагира незабавно на предизвикателствата на днешни ден, така както могат да го правят киното, телевизията и интернет?

Това бяха някои от въпросите, на които потърсиха отговор участниците в конференцията „Лабиринти на паметта: театър и време“, част от програмата на Международния театрален фестивал „Варненско лято“. Сред панелистите на форума беше и режисьорът Явор Гърдев.

Неговата постановка в Драматично-куклен театър – Плевен „Опашката“ бе изиграна на варненска сцена при изключителен интерес от страна на фестивалната публика.

Спектакълът е по едноименния роман на Захари Карабашлиев. Сценична адаптация и постановка: Явор Гърдев, сценография и костюми - Свила Величкова и Ванина Цандева, музика - Калин Николов. В ролите гледахме: Владимир Карамазов, Надя Керанова, Михаил Билалов, Екатерина Стоянова, Бориса Сарафова, Светлана Янчева, Адриан Филипов, Антъни Пенев, Диана Ханджиева, Александър Кънев, Ованес Торосян, Асен Данков. Спектакълът получи Награда „Аскеер“ 2022 за най-добро представление, а Владимир Карамазов бе отличен с „Икар“2022 за водеща мъжка роля.

Известен писател в разцвета на жизнените и творческите си сили получава предложение от мъглява политическа структура да се включи в борбата за президентския пост. Първоначално то му изглежда нелепо. Лека-полека обаче той започва да разбира, че в моментната политическа конфигурация в страната се отваря сериозна празнина, която той би могъл да запълни, ако се реши да погледне сериозно на предизвикателството. Не закъснява и моментът, когато влиятелни играчи на дълбоката държава започват да се прегрупират в подкрепа на кандидатурата му и заявяват готовност да инвестират сериозни средства в кампанията му. Убеден най-после в реалния си потенциал да спечели, писателят окончателно се поддава на изкушението да влезе в борбата за президентския пост. Междувременно обаче се случва нещо смущаващо, притеснително, странно и необяснимо, което заплашва не само да сложи прът в колелата на политическата му кариера, но и да промени изцяло и необратимо живота и съдбата му.

Явор Гърдев

Светлана Вълкова разговаря с режисьора за въпросите, които поставя „Опашката“ в контекста на темата „Театър и време“:

Не съм изненадана от машинациите и задкулисието в политическата система, показани в „Опашката“, но въпросът, който за мен най-много тежи, е: Защо сравнително честни хора, влизайки в политиката, това чудовище-властта ги поглъща и променя?

Според мен този въпрос е сложен, защото той не зависи само от лични качества и лично поведение. Той зависи много от попадане в контекст, много трябва да внимава човек в какви контексти попада, защото понякога те предопределят какви ще бъдат неговите решения. Тези решения могат да се окажат в пълна противоположност със собствените ти възгледи и да се наложи да направиш фатален компромис. В този смисъл политиката е едно постоянно бойно поле, на което различни сили се конфигурират и реконфигурират, и удържането на морален стандарт в нея е най-трудното нещо. Даже повечето изследователи твърдят, че то е невъзможно. Затова с политика се занимават хора, които са по-гъвкави в морално отношение, ако мога да се изразя меко.

А какъв е шансът тогава за една държава като нашата?

Въпросът не е в самата система и в самата системност, защото различният тип политически системи работят по различен начин в различните национални контексти. И наднационални всъщност. Усещането за това, че особено в България има някаква идеологическа недоизказаност и неяснота, и че не определени политически програми са важното, а те по-скоро са начин да се легитимират определени хора, за да дойдат на власт, обръща малко перспективата и слага каруцата пред коня. В това отношение е много лесно дискурсът да бъде подведен в тази насока и да бъде поддържан в конфликтна зона, което се случва ежедневно на всяко ниво. Тогава фонът се размива, няма ясни понятия, с които се борави, поради което и политическите пристрастия започват да стават по-скоро лични пристрастия, престават да бъдат принципни за определени позиции.

Това, което направихте, политически театър ли е?

Да, мисля, че par excellence, да. Мисля, че и романът „Опашката“ е политически, въпреки че в него има много повече аспекти и сюжети, докато тук е изтеглена една линия, която е свързана с конфликта между личните възгледи и компромисите, които трябва да направиш, за да се включиш в политиката.

В тази линия се движеше и „Драконът“, който поставихте на варненска сцена...

Той обаче беше по-метафоричен, в иносказателна естетика, но наистина тематично е близък.

Как тези спектакли се поставят в контекста на конференцията за лабиринтите на паметта, за театъра и времето?

„Опашката“ например е свидетелство за едно много конкретно време, което даже отмина. Спектакълът беше ситуиран в контекста на предизборната кампания за президент в България, тогава беше направен. Оттогава мина почти година. Тогава попадаше в напълно директен контекст, сега малко по-индиректен, но говори за същата ситуация. В този смисъл неговият контекст не е загубен, просто е загубена злободневността на темата за президентските избори.

Изостава ли в такъв случай театърът от живота, който живеем?

Не, не мисля. Той е такъв аспект на живота, който има собствен живот. Той не е свързан винаги пряко и директно със злобата на деня, той е малко по-бавна медия, осмисля процеси, които са по-дълги. В този смисъл театърът задържа повече памет, отколкото задържа нашето ежедневно политическо съществуване – то отминава и бива забравено много бързо.

Променя ли се в годините Вашата мотивация да правите театър?

Променя се едва ли не с всеки проект. Аз трябва да търся извори на нова мотивация с всяко ново начинание, задвижва ме нещо, което е конкретно вдъхновяващо.

Интервюто може да чуете в звуковия файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Магърдич Халваджиян: Успешните хора не обвиняват другите и признават грешките си

Магърдич Халваджиян е един от най-успешните продуценти у нас. Описва себе си като мечтател. Обича да казва, че „хвърчи в облаците, но в същото време е здраво стъпил на земята“.  В годините разбрах, че мечтите са много хубаво нещо, но трябва да ги подплатиш с много можене и знаене. Чак тогава разбираш, че те се сбъдват, категоричен е той. Този урок..

публикувано на 23.07.24 в 08:00
Мария Славкова

Мария Славкова: РИМ-Варна се нуждае от лаборатория за реставрация

Годината е 1972, когато светът е разтърсен от откритието на най-старото злато в света в древен некропол от халколитната епоха. Мястото е бреговете на Варненското езеро, където са открити 294 гроба, за които е характерно голямо разнообразие на погребални ритуали. Открити са и голям брой керамични съдове, каменни и кремъчни сечива, предмети..

публикувано на 22.07.24 в 07:05

Морски еколог: Високите температури са пагубни за част от живите организми в Черно море

Наблюдаващата се тенденция от последните 8-9 години за изместване на сезоните и удължаване на лятото остава. Високите температури започват още от края на май и вече в началото на юли достигат своя пик, както на атмосферния въздух, така и на морската вода . Тези фактори носят последици за живите организми в Черно море.  Това каза доц. д-р Виолин Райков..

публикувано на 20.07.24 в 16:05

Пламена Иванова: Възрастните губят радостта от живота, когато забравят игрите от детството си

Варненският психолог и психоаналитик във формиране Пламена Иванова-Бучинска събра в една увлекателна книга "70+ игри от нашето детство". Пламена Иванова е създател на Център за терапия, приложни изкуства и обучения във Варна и на Зона за свобдни игри за деца от 7 месеца до 3 години. Опитът и там, заедно с вдъхновението от игрите с малката и..

публикувано на 19.07.24 в 08:30

Geoff Bub (JUNGLE ROT): Страхотно е, че можем да се срещнем и да говорим лице в лице с всички фенове

Интервю с Geoff Bub (JUNGLE ROT) Американската дет метъл банда JUNGLE ROT ще направи първи концерт в нашата мила родна страна на 21.07.2024 година. Поканата е от „Sofia Waste Water System”. Мястото – традиционно за подобни танцови забави - „Grindhouse Skateboard Club” в София. Съпорт бандите са CONCRETE, ПРОКАЗА и UNBAPTISED. Интервюто с..

публикувано на 19.07.24 в 08:05

От актриса до военен кореспондент: пътят на Горица Радева от Велико Търново до Донбас

Тя е актриса. Играла е на няколко български театрални сцени. Работила е като PR на Шуменския театър. Повече от 10 години събира стари театрални афиши и пиеси. Сред тях са оригинални ръкописи на Йордан Йовков, част от кореспонденцията му до Елин Пелин, първото издание на пиесата "В полите на Витоша" на Пейо Яворов.  Последната сцена, на която застава -..

публикувано на 18.07.24 в 08:05

Белослава: Имам един вдъхновяващ живот, който ценя от сърце

На 18 юли в клуб Ментол   посрещаме Белослава с проекта “Welcome to 74th street” . Заедно с нея на сцената ще бъдат музикантите от J P3: Живко Петров - пиано, Димитър Семов - ударни, Димитър Карамфилов - контрабас и Младен Димитров (Mr. Moon) програминг и перкусии. Събитието е с начален час 21 часа . Чуйте цялото интервю с Белослава в..

публикувано на 18.07.24 в 07:05