Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Марина Великова представя "Ледовете на Антарктика" във Варна

Изложбата "Ледовете на Антарктика" на колегата Марина Великова от Българското национално радио ще бъде представена в 19 часа днес, 2 август, на входа на Морската градина във Варна.  Снимките са направени по време на участието и в 32-рата антарктическа експедиция, ръководена от проф. Христо Пимпирев. Представянето е по повод отбелязването на три..

публикувано на 02.08.24 в 16:40

Етническият българин Алексей Куцарев: Украйна се бори с недостиг на ток и на работници

Липсата на ток, заради руските удари по енергийната система на Украйна и дефицитът на работници са основните проблеми, с които се сблъсква бизнеса там. Имаме над 1000-км фронтова линия, много работници са на фронта и това води до недостиг на кадри, разказва Алексей Куцарев, чието семейство – етнически българи, се занимава със земеделие в..

публикувано на 02.08.24 в 08:05

Rick Casais Miranda (BLANKET HILL): Постепенното израстване е по-добро за една група

Интервю с David Masion и Rick Casais Miranda (BLANKET HILL) BLANKET HILL е хардкор банда от Люксембург. Предстои й първи концерт във Варна. Заедно с BLANKET HILL на сцената ще се качат родните BEHIND BARS и MILLION SUSPECTS. Датата е 9 август. Мястото – „Хале 3”. През 2023 BLANKET HILL стигат и до Япония. Иначе са били на една сцена с TERROR,..

публикувано на 02.08.24 в 07:35
Ивелина Кадири

Ивелина Кадири: ДНК данните са нещо неприкосновено, към което маркетингът трябва да се отнася с уважение

Ивелина Кадири е магистър по икономика и по арт мениджмънт, маркетолог с многостранни интереси и убеденост в интердисциплинарното бъдеще на науката. Има дългогодишен професионален опит в областта на авиацията и енергетиката, а в момента е мениджър регулаторни дейности в българска софтуерна компания, световен лидер в управлението на електрозарядни..

публикувано на 01.08.24 в 08:30
Сияна Георгиева и Симеон Георгиев

Защо да се доверим на интериорен дизайнер при обзавеждането на имот

Един имот придобива по-висока стойност, ако е бил обзаведен от интериорен дизайнер. Това споделят специалисти в областта на интериорния дизайн у нас изхождайки от практиката, която имат. В България, и конкретно във Варна, все повече хора наемат интериорни дизайнери, когато обзавеждат жилището си, хотели, заведения и др. Архитект Сияна..

публикувано на 31.07.24 в 09:55

„Небето - риза нетъкана”- изложба на Александър Габровски

Поредната изложба във варненската галерия A&G Art Meeting в разгара на лятото ще ни изстреля в небесните простори не само заради мотото, а и поради смелото, неочаквано приключение, в което ни въвлича младият творец Александър Габровски. Откриването е днес,  31 юли, от 18:30 ч . на ул. "Любен Каравелов" 8. Изразът „Небето, риза нетъкана” в една..

обновено на 31.07.24 в 09:28

Георги Василев: Волейболът винаги ще е част от живота ми, но днес нямам време за него в живописта

Бившият волейболист и треньор Георги Василев представя до 19 август във Варна своя самостоятелна изложба живопис. 24-те творби са подредени на ул. "Шейново" 3. Това е четвъртата експозиция на автора, който за първи път се изявява творчески във Варна, а не в родния Добрич.  Първата изложба на Георги Василев беше преди година и половина в..

публикувано на 30.07.24 в 09:20