Балетът "Ромео и Жулиета" по музика на Сергей Прикофиев направи своята премиера във Варна на Основна сцена на Държавната опера.
Хореографията на спектакъла е дело на Сабрина Боско. Сценографска идея: Сергей Бобров, художник: Ася Стоименова. В главните роли са Мартина Префетто и Федерико Мелла.
Сабрина Боско завършва Националното балетно училище в Хавана, Куба и Танцовата академия на "Teatro Nuovo" в Торино. Танцува в "Deutsche Oper Berlin" и оперните театри в Оберхаузен и Волфсбург. След завръщането си в Италия си сътрудничи с Паоло Бортолуци, който я кани в "Deutsche Oper am Rhein" в Дюселдорф. Танцува също в балета на "Фолксопер" Виена
През 2006 година участва в постановка на балета “Ромео и Жулиета”, по покана на прочутата италианска примабалерина Карла Фрачи, става нейна асистентка и балетмайстор на Оперния театър в Рим.
Сабрина Боско поставя танцови спектакли в Германия, Италия, Сърбия, РС Македония, Чехия. Публиката на Опера в Летния театър – Варна 2022 посрещна с възторг нейната постановка „Либертанго“ по музика на Пиацола, а през 2023 година Държавна опера Варна ангажира известната балерина и един от най-изявените танцови педагози на нашето съвремие за премиерни постановки на балета „Ромео и Жулиета“.
Сабрина Боско даде специално интервю за Радио Варна часове преди премиерата на балетния спектакъл "Ромео и Жулиета".
Наблюдавах Ви по време на репетицията. Не спирате да танцувате.
Това е моя малка тайна. В момента съм и хореограф. Не спирам да танцувам. Смятам, че е много важно, че балерината, която се превъплащава в ролята на Жулиета, чувства, че аз съм там. Знае, че освен, че я напътствам и танцувам с нея, аз й помагам в качеството на танца, чувствата и емоциите.
Броила ли сте колко пъти по време на репетициите изпълнявате целия спектакъл като хореограф?
Не ги броя, но за мен е съвсем естествено да съм в постоянно движение. Да подкрепям танцьорите. Защото заедно сме един екип, както в студиото, така и на сцената. Трябва да се усетим един друг, танцьорите видят моето представление, нищо, че е от страни. Надявам се, че те го усещат.
Предизвикателството да поставите балета "Ромео и Жулиета"?
Ромео и Жулиета е наистина голямо заглавие. Както и голяма история. Трудностите произлизат от музиката. Творението на Сергей Прокофиев е красиво, но трудно. Най-трудната част от представлението е да вдъхнем живот на образите. Танцьорите трябва да са напълно автентични. Което е много трудно да се постигне. Интересното е, че в края на представлението Жулиета е напълно изтощена. В последната сцена, когато умира, тя влага толкова много, че все наистина я напуска животът. Все едно това истинският живот. За това и когато всичко приключи, балерината е без сили.
Когато работите по такова известно произведение, накъде са насочени творческите ви търсения?
В този голям балет работя по линията на Сергей Бобров. Заучавам я, вграждам я в стила ми и в чувствата ми, които ме връхлитат, когато танцувам и съм работила с голямата звезда Карла Фрачи. Този опит и тези чувства задължително трябва да присъстват. Също така приветствам целият екип, защото работим по наистина много сложно произведение. Имахме само две седмици, но те се справиха много добре, оформиха наистина добър екип. Работихме много добре заедно. Предизвикаха у мен много силни емоции. И се надявам, че всичко това ще го види и публиката.
Когато работите по подобен голям балет, правите ли сравнения с други негови постановки?
При мен работата е всеобхватна. В главата си създавам представа как трябва да изглежда балета, прибавям я към музиката и в комбинацията на двете добавям танца, стъпките и чувствата. След което работя с танцьорите, които също ме вдъхновяват за някои части от сценичното произведение. Тази обмяна на чувства между мен и балетистите е много важно. Също така съм гледала „Ромео и Жулиета” в много различни версии. Самата аз съм танцувала в представлението. Моите търсения, обаче, са насочени към създаването на моя собствена версия, използвайки опита си. Не желая да копирам други постановки. Влагам най-доброто, което почувствам, че трябва да присъства в представлението. Комбинирам онова, което съм гледала, с чувствата, които като танцьор изпитвам и опита, които съм придобила от Карла Фрачи, като най-добрата балерина в света в балета „Ромео и Жулиета”.
Давате ли шанс на танцьорите да импровизират?
Всички познаваме произведението на Уилям Шекспир. Но като танцьори ние познаваме произведението като балет. Преминаваме през тази система и голямата балетна зала и смятам, че те трябва да бъдат използвани в представлението. Танцьорите спазват моите указания. Когато имам идея, те трябва да я претворят. Но в същото време използвам онова, което импровизацията понякога носи. Използвам също така и спонтанността на танцьорите, когато работят с мен и много ги ценя.
Какви послания искате да достигнат до публиката с това произведение?
В живота любовта има основна роля. Важното е да изживяваме любовта до самия край. Без значение какъв ще е краят. Смятам, че трябва да обичаме до края на света.
Историята на балета „Ромео и Жулиета“ е не по-малко интересна от историята на двамата влюбени от Верона. През 1935 г. Сергей Прокофиев композира музиката и написва либретото, в съавторство с режисьора Сергей Радлов и драматурга Адриан Пиотровски. Версията предвижда щастлив край, за разлика от оригиналната драма на Шекспир. Но сталинистката цензура отхвърля новаторската музика на Рахманинов като „нетанцувална“, поради което първо Лениградският театър „Киров“, а след това и Болшой театър в Москва отказват да поставят балета. Разстрелът на Адриан Пиотровски през 1937 г. допълнително усложнява положението.
Прокофиев преработва музиката в отделни сюити и пиеси за пиано, които се изпълняват през 1936 и 1937 г., а през 1938 г. самият Прокофиев гастролира с тях в различни градове на Европа. Диригентът на оперния театър в Бърно (Чехословакия) присъства на концерта на Прокофиев в Париж, харесва сюитите и иска клавира. На базата на тези сюити балетмайсторът Иво Ваня Псота създава първия едноактен балетен спектакъл „Ромео и Жулиета“, чиято световна премиера в Бърно на 30 декември 1938 г., 3 години след написването на музиката, жъне огромен успех. В ролята на Ромео е самият Иво Псота, Жулиета е Зора Шемберова.
Забранен в Съветския съюз чак до 1940 г., балетът, с трагичен финал, редица допълнения в музикалната партитура от Прокофиев и с нова, различна от оригинала хореографска идея на Леонид Лавровски, най-сетне излиза и на сцената на театър „Киров“. Постановката, с Галина Уланова в партията на Жулиета, получава Сталинска награда.
В Болшой театър балетът „Ромео и Жулиета“, в редакцията на Лавровски от 1946 г., със звездите Галина Уланова и Мая Плисецкая, достига повече от 200 представления. Филмът-балет „Ромео и Жулиета“, с участието на Лавровски, е отличен на филмовия фестивал в Кан през 1954 г. Балетът шества по световните сцени в постановки на хореографи от ранга на Джон Кранко, Кенет Макмилън, Рудолф Нуреев, Джон Ноймайер. Първоначалният замисъл на авторите на балета се реализира едва през 2008 г. в САЩ. Музикалният историк, проф. Саймън Морисън от Принстънския университет, възстановява оригиналното либрето. Балетмайсторът Марк Морис следва основната партитура на Прокофиев, нейния състав, драматургична структура и щастлив финал. Възродената версия на балета от 1935 г. има премиера на Bard Music Festival в Ню Йорк (САЩ).
В България особено популярна е балетната версия на „Ромео и Жулиета“ на Маргарита Арнаудова от 1972 г., а балет „Арабеск“ отбелязва своята 50-годишнина през 2017 г. със същото заглавие, в хореографската редакция на Боряна Сечанова.
Варненската премиера на „Ромео и Жулиета“, състояла се на 28.06.1978 г., е дело на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови, художник Лора Маринова.
През 2015 г., на Първия международен балетен форум, иницииран от Държавна опера Варна, в памет на Мая Плисецкая, балетът „Ромео и Жулиета“, хореографска редакция на Сергей Бобров, един от партньорите на Мая Плисецкая, се играе в рамките на Опера в Летния театър на 29.07.2015 г., с участието на балетни артисти от Красноярския театър за опера и балет и Държавна опера Варна.
На 8.02.2023 г. във Варна предстои следващата премиера на „Ромео и Жулиета“, танцов прочит на Сабрина Боско, сценографска идея Сергей Бобров, художник Ася Стоименова, в главните роли с Мартина Префетто и Федерико Мелла.
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..
Инвеститорът на високата сграда до Окръжна болница няма да присъства на следващото заседание на Експертния съвет по устройство на територията, на който трябва да бъде разгледано предложението за изменение на подробния устройствен план за изграждането й, тъй като по думите му последната среща се е превърнала в политически фарс и митинг. Това заяви..