Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АМ "Хемус" е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност. 

Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев. 

Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен. 

Кой е отговорен?

Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той. 

Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:



Констатациите на Института по пътна безопасност: 

 • Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия. 

 • Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи. 

• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене. 

 • Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

 • Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата 

• Има нерешени проблеми с геологията 

• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен 

• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.

 • Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Славкова

Мария Славкова: РИМ-Варна се нуждае от лаборатория за реставрация

Годината е 1972, когато светът е разтърсен от откритието на най-старото злато в света в древен некропол от халколитната епоха. Мястото е бреговете на Варненското езеро, където са открити 294 гроба, за които е характерно голямо разнообразие на погребални ритуали. Открити са и голям брой керамични съдове, каменни и кремъчни сечива, предмети..

публикувано на 22.07.24 в 07:05

Морски еколог: Високите температури са пагубни за част от живите организми в Черно море

Наблюдаващата се тенденция от последните 8-9 години за изместване на сезоните и удължаване на лятото остава. Високите температури започват още от края на май и вече в началото на юли достигат своя пик, както на атмосферния въздух, така и на морската вода . Тези фактори носят последици за живите организми в Черно море.  Това каза доц. д-р Виолин Райков..

публикувано на 20.07.24 в 16:05

Пламена Иванова: Възрастните губят радостта от живота, когато забравят игрите от детството си

Варненският психолог и психоаналитик във формиране Пламена Иванова-Бучинска събра в една увлекателна книга "70+ игри от нашето детство". Пламена Иванова е създател на Център за терапия, приложни изкуства и обучения във Варна и на Зона за свобдни игри за деца от 7 месеца до 3 години. Опитът и там, заедно с вдъхновението от игрите с малката и..

публикувано на 19.07.24 в 08:30

Geoff Bub (JUNGLE ROT): Страхотно е, че можем да се срещнем и да говорим лице в лице с всички фенове

Интервю с Geoff Bub (JUNGLE ROT) Американската дет метъл банда JUNGLE ROT ще направи първи концерт в нашата мила родна страна на 21.07.2024 година. Поканата е от „Sofia Waste Water System”. Мястото – традиционно за подобни танцови забави - „Grindhouse Skateboard Club” в София. Съпорт бандите са CONCRETE, ПРОКАЗА и UNBAPTISED. Интервюто с..

публикувано на 19.07.24 в 08:05

От актриса до военен кореспондент: пътят на Горица Радева от Велико Търново до Донбас

Тя е актриса. Играла е на няколко български театрални сцени. Работила е като PR на Шуменския театър. Повече от 10 години събира стари театрални афиши и пиеси. Сред тях са оригинални ръкописи на Йордан Йовков, част от кореспонденцията му до Елин Пелин, първото издание на пиесата "В полите на Витоша" на Пейо Яворов.  Последната сцена, на която застава -..

публикувано на 18.07.24 в 08:05

Белослава: Имам един вдъхновяващ живот, който ценя от сърце

На 18 юли в клуб Ментол   посрещаме Белослава с проекта “Welcome to 74th street” . Заедно с нея на сцената ще бъдат музикантите от J P3: Живко Петров - пиано, Димитър Семов - ударни, Димитър Карамфилов - контрабас и Младен Димитров (Mr. Moon) програминг и перкусии. Събитието е с начален час 21 часа . Чуйте цялото интервю с Белослава в..

публикувано на 18.07.24 в 07:05

Георги Стоянов: Опитите с извалявания от потенциални облаци е в интерес на земеделието ни

Експериментите са свързани с измененията на климата и недостига на вода в някои райони на станата. Такива вече се правят в съседна Румъния от български учени и метеоролози. В напреднала фаза на опити са САЩ, Канада, Китай и Русия, каза за Радио Варна Георги Стоянов, председател на Български фермерски съюз.  Европа изостава, но в Румъния се..

публикувано на 17.07.24 в 08:15