Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна. Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл".
Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е завладяващо както с майсторската си, дори магична живопис, така и с триизмерното, дори сюрреално усещане на пространството и обектите, които убедително създава.
Хранов ни поставя в теоретично фантазно пространство чрез сложни живописни тонове, релефни напластявания и линии, показващи скрити, кодирани посоки, носeщи белезите на времето и историята. Намесвайки метафората, авторът ни напомня, че нашето съзнание като един дирижабъл по пътя си събира много спомени, осъществени и неосъществени мечти, въжделения, вълнения.
Мото на експозицията са думите на писателя Александър Секулов: "В моята представа добрата творба е като дирижабъл, който не губи въздух, винаги лети, не спихва, има формула извън времето."
Светлана Вълкова разговаря с Атанас Хранов:
Какво трябва да ни говори заглавието „Дирижабъл“? Защо избрахте такова летателно средство?
Защото ние сме дирижаблите. Дирижабълът по принцип се движи с хелий или с топъл въздух, а ние се реем, пълнейки нашия личен дирижабъл с всичко това, което ни се случва, живеейки. Хубаво и лошо, добри и лоши решения, щастливи и нещастни моменти - реем се между минало и настояще, пълнейки нашия дирижабъл. И всъщност това, което съм нарисувал, са фрагменти от моя личен дирижабъл.
Какво има в него?
В голямата, основна картина има едно детско краченце, което е всъщност на сина ми Никола. Там, двамата с майка му образуваме нещо като дирижабъл, в който да пътува, и той се вози долу в кошчето. Това е много условно, разбира се. Разказвам картина, което не е много правилно - но е нещото, което ме е водило, докато съм го рисувал.
Има също и женските портрети, които са били моите любови през живота ми. Така стигам до извода, че клишето „първата любов е най-важна и ръжда не хваща“ май не е вярно. Най-важна е настоящата любов.
А какво ще кажете за последната любов?
Умишлено избягвам думата „последна“. Най-лесно е да го кажеш, защото „последната“ е много крайно и фатално - знае ли човек? Животът е дълъг, коя е последната... но всъщност знаем коя е първата.
Какви техники смесвате тук?
Това е нещо, което ме е водило през целия ми път. Така или иначе съм завършил дърворезба и стигнах до абсолютната плоскост на платното, която умишлено не нарушавам. Правя такива пластични решения. Имам дълбоки релефи, върху които рисувам, но най-важното нещо за мен, защото е лично постижение, е тази абсолютна плоскост на платното, която разбивам по всякакъв начин, така че да придам този обем, който го има в дълбоките релефи.
Казвате, че пълните този дирижабъл с всякакви неща - с важни за Вас спомени. Но все пак, за да се издигне той, трябва да е лек. Какво правим с всичко това, което събираме в него?
Опитваме се да го пълним с по-леки неща, а по-тежките ги оставяме зад нас. Има една много хубава индианска притча: „В човека живеят два вълка – един добър и един лош – оцелява този, който храниш повече“. Така че нека да храним добрия вълк и да лети дирижабъла по-нагоре към по-светли места.
Кое е първото нещо, което бихте искали да изхвърлите от този дирижабъл, ако се наложи?
Себе си... Много често така наречената „характеропатия“ - тя е характерна за всеки. Има нещо, което ти пречи, което не можеш да преодолееш - аз не правя изключение.
Бавно ли се получават Вашите картини? Дълго ли ги осмисляте или ги правите от раз?
Процесът е следният - няма нищо сложно, защото вече съм го преживял кой знае колко пъти. Преди да направя първата картина, минават между два и три месеца. Аз му казвам „да подгрявам четките“. По някаква си причина нищо не ми се получава през това време, все едно че работя с някакви чужди материали - макар че тези материали ги ползвам вече знам ли колко години. И след това изведнъж нещо се отваря и почват да стават бързо и неусетно.
И дирижабълът полита?
Да, и дирижабълът полита.
Цялото интервю с художника може да чуете тук:Атанас Хранов работи в областта на пластичните изкуства и живописта, смесвайки жанровете. Характерни материали за него са дървото, ръчната хартия, бронза, среброто и полимерната мазилка върху метална конструкция. Има над 60 самостоятелни изложби, участва в множество общи инициативи. Осъществявал е съвместни проекти с писателя Александър Секулов и с поета Веселин Сариев. Негови творби са притежание на Националната художествена галерия в София, на много музеи в страната, както и на частни колекции в България и чужбина. Живее и работи в родния си град Пловдив.
Да бъде възстановено възнаграждението за придобит трудов стаж и професионален опит, по-известно с понятието "клас прослужено време", за държавните служители, настояват от КТ "Подкрепа". Вече има организация за събиране на подписка във всички синдикални структури. Това каза Васил Василев, председател на регионалната синдикална организация КТ "Подкрепа"..
2025 година е по-специална за българите, пътуващи до Китай. В края на миналата година стана ясно, че през тази ще можем да посещаваме най-многолюдната страна в света, без да ни е необходима виза. Предизвикателствата да организираме визитата си там обаче не са никак малко. Отдавна сме свикнали да си помагаме с какви ли не мобилни приложения, а сред..
Младите кинематографисти от киношкола „Братя Люмиер“ при ЦПЛР – Общински детски комплекс канят варненци на открит урок в отдел „Изкуство“ на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“. Той ще се проведе днес, 13 януари, от 17 часа. Поводът е рождената дата на българското кино. На 13 януари 1915 г. се е състояла премиерата на първия български филм..
Земеделците и фермерите в ЕС са силно обезпокоени от търговското споразумение ЕС-Меркосур, договор за свободна търговия между Европа и икономически блок включващ няколко държави от Южна Америка. Това каза за предаването „Позиция“ евродепутатът от партия „Възраждане“ Станислав Стоянов. По думите му, подписаното тихомълком от председателя на ЕК..
До 16 януари е отворена за обществено обсъждане и консултации Наредбата за специализациите на медицинските специалисти. В България от години се говори за недостатъчен брой специалисти ( това са лекарите със специалност – педиатри, неонатолози, хирурзи, ортопеди и пр. и пр. ), както и за недостатъчен брой лекари. Дефицитът на лекари се..
Интервю с Влад Уласевич (JINJER) JINJER отдавна надскочиха локаната сцена. С барабаниста на групата Влад Уласевич се чухме по повод предстоящия диск на украинската банда „Duél“, който ще стане факт в началото на февруари. Предварително бях уведомен да не задавам въпроси за войната. За това и темата не е засегната в интервюто. За него Влад..
В София сякаш се разведели, изгря някакво слънце, преговорният процес за съставяне на кабинет се размрази. Беше рано да обявим преждевременно преговорите за приключили, в тези пазарлъци често се блъфира, а ГЕРБ са царе в това, коментира политологът Милен Желев в предаването на Радио Варна "Post Factum". Той си послужи с "метеорологична" метафора, за..