Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна, продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова.
Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване.
Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към биомеханиката - как човек вкарва в своите индустриални творения елементи от живата природа и сякаш създава от нея една нова природа.
В настоящата изложба Петра Димитрова е още по-смела – чрез картините си авторката протестира срещу консуматорството в съвременното общество и деградацията на духовните ценности. Тя избира боклука като основа на сюжетите си: препълнени контейнери, от които се подават освен хранителни отпадъци, често и изхвърлени детски играчки или книги. Директното човешко присъствие липсва, за сметка на това пък в кадър са нереалистично цветни коне, прасета, гларуси, дори крокодили. Един малък апокалипсис, който ние, хората, сами си създаваме.
Вълнуват ме апокалиптични сюжети със силни контрастни цветове, провокиращи чувство за напрежение у зрителя и сякаш създаващи друга реалност – казва художничката.
Ето какво пише за изложбата Александър Габровски, който представи Петра Димитрова по време на откриването: „Днес боклукът ни обединява като едно колективно несъзнавано - в него се смесват вещите на всички жители на града - всички класи и субкултури, колкото тайно, толкова и публично. Образът на бунището поражда и известна меланхолия с асоциациите си с непотребността и напомнянето за упадъка на човешкото и неговия край - за класическото “memento mori” - “помни, че си смъртен”. В днешния ни свят то е като че ли подменено от друга криворазбрана сентенция, а именно “живей за мига”, без оглед на бъдещето, което е в ръцете на настоящето“.
Творбите на Петра Димитрова задават остри въпроси и търсят реакция, защото, по думите й – изкуството не е само за забавление или украса.
Може да разгледате експозицията до 27 юли.
В последната самостоятелна изложба силно присъствие имат животните. Художничката споделя, че всяко животно носи различно послание в творбите. И ако в една от картините гларусът олицетворява арогантността и нахалството, то в други вкарва романтична нотка и е неразделен символ на морския град. Но артистката не изменя на стила си, усещането за апокалиптичност, което лъха от картините й, е свързващо звено. В предишни нейни платна машините доминират, но придобиват зооморфни характеристики. Това дали машините ще бъдат приятели на човека или ще бъдат чудовища, зависи единствено от тяхната функция и как биват използвани, споделя Димитровa.
Върху какво се съсредоточаваш този път?
В тази самостоятелна изложба всъщност може би най-първоначалната идея предхожда тази с машините, тя се зароди през 2019 година, когато завършвах бакалавър в Художествената академия. Дипломната ми работа беше на тема "Деградация и материализъм". Направих 6 творби, големи платна, които изобразяваха боклуци в хаос в една апокалиптична атмосфера. Тезата ми беше, че боклукът изобразява деградацията на ценностите на обществото и материализма и беше своеобразна моя форма на протест, по-социална тема.
Светлана Вълкова разговаря с Петра Димитрова:
За автора:
Петра Димитрова е родена през 1996 във Варна. От 2015 до 2021 учи живопис в Националната художествена академия в София, бакалавър и магистър. В момента е докторант в специалност „Методика на обучението по изобразително изкуство“. Преди това е завършила НУИ „Добри Христов“ в град Варна.
Награди, участия и изложби: 2023 – Награда на галериите (самостоятелна изложба) от името на Съюз на българските художници от Национална изложба конкурс за живопис и скулптура, Млади български художници; Обща изложба „Млади автори от НХА“ в галерия „Тунела“, Двореца в Балчик; самостоятелна изложба в галерия „Жар птица“, Варна; участие в обща изложба „Пробуждането на града“ на галерия „Ларго“, Варна. 2022 – участие в обща изложба „В Началото IV“ – Млади български художници, СБХ – Шипка 6; участие в биенале „Приятели на морето“, БХГ „Петко Задгорски“, Бургас; участие в общ проект изложба със Симон Пфайфър, „Сектор 4 Маса 33“, галерия Credo Box, Софи; участие в обща изложба на секция „Живопис“ на СБХ „Биографично. Места на преживяното, сенки от миналото, сенки от бъдещето“, СБХ – Шипка 6; самостоятелна изложба „Отражения от пазара“, живопис и монотития, галерия „Сердика“, София. 2021 – участие в обща изложба конкурс на Млади български художници, СБХ – зала „Райко Алексиев“, Софи; Награда за млад автор от „Национална изложба за изобразително изкуство Сливен“; участие във „Водна кула арт резиденция“, издание във Варна; участие в пленер „Млади български художници 2021, Велико Търново“; Награда за млад автор „Национално триенале „Мостове“, гр. Габрово; участие в младежка изложба Go Ahead, Велико Търново. 2020 – участие в изложба „Живопис“ в ГХГ – Пещера. 2019 – Първо място в Националния конкурс за млади автори Expat Global Art; участие в международния младежки фестивал Via Pontica, Балчик – пленер и изложба. 2018 – Изложба живопис, Арт салон на Радио Варна; участие в пленер, Грошвиц, Германия. 2017 – Блиц изложба Points of hesitation, галерия „Гешов“, София. 2016 – участие в пленер „В духа на Майстора“, с. Шишковци. 2015 – дипломна изложба ГХГ „Борис Георгиев“, Варна; участие в обща изложба на галерия underground „Художниците на града“, София.
Жителите по селата също очакват приемането на републиканския бюджет, респективно общински, за да набележат задачите за новата година и плануват разходите си по тях. А дотогава не разчитат само на публичните средства, но и на дарения, спонсори, доброволен труд. „Това ще ми бъде последният мандат. Искам да оставя селото в приличен вид“ – казва по..
Немедицински специалисти нямат право да извършват естетични процедури. Това категорично мнение в предаването "Новият ден" изрази доц. д-р Даниел Янков от Клиниката по пластична хирургия към Военномедицинска академия-Варна, във връзка с пострадалите след поставяне на ботокс, настанени в "Пирогов". Лекарите, които според съществуващото..
Интервю с Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM) Швейцарската симфонична метъл банда AD INFINITUM ще направи първи концерт в България. Групата е част от турнето на ELUVEITIE и INFECTED RAIN. Датата за България е 9 февруари, мястото – софийският клуб „Joy Station“. Организатори са „BGTSC“. В предишно предаване представихме новия албум на групата..
От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за изменение и допълнение на изборното законодателство, голяма част от които са внесени няколко месеца преди изборите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, каза Лилиан Никифорова. Тя добави, че тази практика трябва да бъде прекратена, тъй като по думите ѝ няколко парламента са..
Музиката се създава от творците, не се създава от машина или компютър. Това подчерта в интервю за Радио Варна Георги Христов. Той допълни, че купуването на бийтове и използването им в песните не е изкуство, коментирайки темата за навлизането на изкуствения интелект в музикалната индустрия. "Повечето новосъздадени песни са просто изкуствен интелект...
PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..
Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..