Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Урбанист от Дания: Веломрежата във Варна на места не е добре свързана

Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градовеЗа неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна: 

Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.

Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?

Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш. 

Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?

Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.

Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?

Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях.  На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.

Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?

Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.

Коя сграда или място ви впечатли във Варна?

Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.


По публикацията работи: Мариела Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Благомир Коцев

Благомир Коцев: Проблемът със синята зона е атака срещу Община Варна

"Проблемът със синята зона е атака срещу община Варна и е породена от грешки, пропуски и умишлени действия от предходната администрация. Тя не е провела навреме обществена поръчка. Договорът с фирмата, която поддържа зоната изтичаше 16 дни след като започна мандата на новата кметска администрация. Това беше една заложна мина, с цел, когато..

публикувано на 21.12.24 в 14:24

Белослава: По-добре да се харесваме, животът ни ще е по-лек

“Харесвам те” е заглавието на новата песен в репертоара на Белослава. Записва я в дует с Бобо, с който си партнират и в песента “Нямаме време”. Тя е включена в албума “Слушай ме” на изпълнителката от 2005г. 18 години по-късно двамата се събират отново. На 21 декември "Харесвам те" ще прозвучи на живо за първи път. На 21 декември във Военния клуб в..

публикувано на 20.12.24 в 23:52

Келтора - музикалният мост между Ирландия и България

Музикално пътешествие през близки и далечни земи – това обещават концертите „Музиката на България и Ирландия в едно“. Ирландско-българското дуо „Келтора“ в състав Томас Кийтинг и Лора Паносян ще представи музикална програма, съставена от авторски аранжименти на популярни и обичани български народни мелодии, вплетени с жизнерадостните ритми и приказно..

публикувано на 19.12.24 в 08:20

Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES): Да живее рокендролът

Интервю с Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES) Басистът Marco Mendoza е бил част от групи като BLUE MURDER, THIN LIZZY, WHITESNAKE, BLACK STAR RIDERS, THE DEAD DAISIES, JOURNEY. Работил е с Ted Nugent, Bill Ward, John Sykes, Tommy Shaw, Tim "Ripper" Owens и кой ли още не, и кой ли още да. На 22 и 23 декември..

публикувано на 18.12.24 в 09:26

Изложба на Кирил Стефанов и Даниел Колев

На 15 декември, неделя, в пространството за изкуство „Ателието“, двама млади автори представиха съвместна изложба живопис, рисунка и фотография. Това са Кирил Стефанов и Даниел Колев. Двамата са приятели от години. За съвместната им проява са избрали името „Изложба“. Нищо повече и нищо по-малко, както твърди Кирил Стефанов. "Той показва фотографии от..

публикувано на 18.12.24 в 08:00

След успеха на "Гунди": Силна година за българските киносалони

Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна  председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той   е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..

публикувано на 17.12.24 в 10:28
Иван Костов

Иван Костов: Ако проектобюджетът за 2025 година бъде приет, ни очаква втора Виденова зима

Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..

публикувано на 16.12.24 в 18:45