Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

По корупционната магистрала се движат партиите на статуквото

Тома Белев
Снимка: БГНЕС

Корупционна магистрала и бърза "зелена" писта за големи инвестиционни проекти, които ще се оценяват в двойно по-кратки срокове или ще се приемат чрез мълчаливо съгласие. Целта – да се улеснят фирми от партийните обръчи в усвояването на средства. Това е едната гледна точка към определяните като скандални промени в Закона за насърчаване на инвестициите, с които се преобръща Законът за околната среда по отношение на екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда. Според другата гледна точка – на авторите на законовите промени, те слагат край на т. нар.  екологичен рекет върху обектите от национално значение.  

Според екологичния експерт Тома Белев, бивш зам.-министър на околната среда и водите и съпредседател на "Зелено движение" депутатите от ДПС и ГЕРБ са внесли тези промени, нарушавайки правилника на Народното събрание. По думите му по тях няма становища на ресорните министерства. 

Той посъветва вносителите, които твърдят, че по тези закони имало някакъв "зелен рекет", да отворят отчетите на съдебната система и да видят, че Законът за опазване на околната среда Законът за биологичното разнообразие, които се използват за оценки, даже не са посочени поименно в 30-те закона, по които има най-много дела. 

"Те твърдят, че национални обекти са обжалвани, всъщност е точно обратното. Например магистрала Люлин, която се срути и която беше построена и открита през 2011 година, всъщност е обжалвана и виждаме какво се случи. Там все още не е завършено отчуждителното производство, строителството е некачествено и нашите магистрали започват да издържат 10-11 години. Всъщност опитът на гражданите да защитят собствените си данъци, защото за това става дума, опитът да не позволи гражданите да се ограбва държавното имущество, защото това беше най-скандалното в целия законопроект как без търг и конкурс един инвеститор се появява в едно държавно горско стопанство и казва "искам да купя 5000 декара от вашите гори на цени, които са по данъчна оценка, които са по 10-11 пъти по-ниски от реалните пазарни цени" и накрая да ги изсече и да построи една фотоволтаична централа, това бяха опасностите и те все още съществуват, защото Народното събрание не е приело ветото на президента", коментира Белев. И допълни: 

"Идеята, че държавата трябва да има особени права, различни от тези на гражданите или бизнеса, тя сама по себе си е перверзна. Защото всъщност гражданите създаваме държавата и ако говорим за права, като граждани ние трябва да имаме най-много права". 

Според Тома Белев това явно не се харесва на две политическите сили, които са "залепени" за всички големи обществените поръчки и са силно заинтересовани те да могат да се случват, за да могат да се взимат комисионните. 

"Това е цялата идея. Имаме някои хора, които просто са абонирани за всяка обществена поръчка в строителството, а те със сигурност са свързани и с ГЕРБ и с ДПС", подчерта екологичният експерт.

По думите му това се прави, докато може и има едно временно правителство, което е доста близко до ГЕРБ и ДПС, да могат да бъдат ограбени държавните имоти на големите предприятия, на големите държавни гори за жълти стотинки. Защото действително няма законово основание, на което едно предприятие да откаже да продаде един имот. 

Според Белев тезата на вносителите на тези промени в законите, че те са заради умишленото блокиране на големи проекти от екоорганизации, е нереална.  

"Това се  прави, за да може да се гарантира в кратък срок, докато действа едно служебно правителство, да се сключи договор и да се получат комисионните. Това е цялата схема, да се получат комисионните", подчерта Тома Белев.

Според него по корупционната магистрала се движат т.нар. партии на статуквото. "Ние видяхме какво се случи с първата магистрала, построена от ГЕРБ магистрала "Люлин". Тя се случи и е в ужасно състояние. Всеки знае какво е състоянието на "Тракия" и "Марица". Това е целта. Те искат да продължат с практиката да получават комисионни от строителството", категоричен бе екоекспертът

Чуйте още в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Заплатите в България настигат ръста на цените

Заплатите в България настигат ръста на цените, но това се дължи на факта, че догонваме инфлацията, а не защото българите са обеднели или са забогатели.  Това коментира икономистът Стоян Панчев от Експертния клуб за икономика и политика след като НСИ излязоха с анализ, според който у нас се наблюдава рекордно повишение на заплатите. Само за..

публикувано на 16.05.24 в 17:05

Децата трябва да се възпитават от цялото общество

Психологът Иван Игов коментира в предаването "Ден след ден" поведението на близнаците Борислав и Валентин Динкови, обвинени, че са съучастници в убийството на Димитър Малинов от Цалапица.  "Тук не може да става дума за психопатно отклонение или социопатно поведение. Просто те са момчета, израснали в среда, в която насилието и дори човешкият живот..

публикувано на 16.05.24 в 15:04

Ваксината срещу коклюш е една от най-изследваните и е безопасна

Ваксините ли са единствения начин за спиране на увеличението на случаите на заболели от коклюш ? Темата в програма "Точно днес" коментираме с д-р Аспарух Илиев , ръководител на лабораторията в Берн и експерт по безопасност на ваксините. Д-р Илиев каза, че увеличението на случаите на коклюш е феномен, който наблюдаваме днес в цяла Европа.  "Има..

публикувано на 16.05.24 в 10:10

Университетите не могат сами да покрият по-високите заплати

Работещите във висшите учебни заведения заплашиха с ефективен протест на 20 май и символични действия на  празничния 24-ти. От служебното правителство заявиха, че ще предоставят 39 милиона лева за увеличение на възнагражденията на академичния състав.  "Властимащите реагираха много бързо и дадоха индикации, че са готови на диалог и конкретни..

публикувано на 16.05.24 в 08:52

Проблемите сред железничарите ексалират много бързо

В протестна готовоност са железничарите в страната.   Проблемът не е в БДЖ, а в Национална компания "Железопътна инфрастуктура",  уточни в интервю за Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев . Той отбеляза, че основните проблеми са изоставането в заплащането и липсата на кадри, които не са от днес, но сега са..

публикувано на 15.05.24 в 15:45