Най-лесно може да се установи дали скоростта с която е влязъл влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го е съобщил, заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация. Защо не го правят, не знам.
По жп пътищата на страната всеки ден пътуват хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции, които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.
Част от цистерните превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.
Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и още процедури, както и опасността от ново произшествие.
Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.
Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.
Връзката е малко по-далечна, но в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...
И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове.
Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината. Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.
Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска.
Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни. Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това.
Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.
Ако изборите са днес ГЕРБ-СДС би ги спечелил убедително, с двойна преднина пред вторите ПП-ДБ, сочат данните на агенция "Алфа Рисърч" за електоралните нагласи. Изследването е проведено е в периода 15 - 20 януари 2025 г. сред 1000 пълнолетни граждани от цялата страна. На второ място след ГЕРБ, които имат 26.0%, се нарежда ПП-ДБ с 13.4%...
Синдикатите няма да отстъпят от това да има политика по доходите в бюджет 2025. Това коментира Петър Мишев, икономически анализатор на КНСБ след като стана ясно, че финансовото състояние на страната ни е тревожно. Подчерта, че нито заплатите, нито пенсиите трябва да бъдат замразявани. По думите му от началото на тази година има индикации..
В седмицата за профилактика на рака на маточната шийка България е домакин първата регионална конференция под надслов „Споделена визия за Югоизточна Европа: Заедно за елиминиране на раковите заболявания, причинени от HPV“. Основна цел на форума е споделяне на най-добри практики между страните: как по-ефективно да се сформират..
През последните 15 години тенденцията за чистота на въздуха в Пловдив е добра. Измерванията на двете станции „Каменица“ и „Тракия“ сочат, че замърсяването намалява – заяви в интервю за Радио Пловдив проф. Димитър Атанасов от НИМХ. Той работи по проекта „Европейска инициатива“, в който Пловдив е пилотен град за изследванията. Професорът..
Нова вълна от имейли с бомбени заплахи в цялата страна, включително и в Пловдив. Подобни сигнали за взривни устройства в учебните заведения имаше преди повече от година. Според Златогор Минчев от Института по информационни и телекомуникационни технологии към БАН с тава дума за терористични заплахи. По думите му дали е било опит за удължаване на..