Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Досега трябваше да съобщят скоростта на влака в Хитрино

| обновено на 13.12.16 в 11:57

Най-лесно  може да се установи  дали скоростта  с която е влязъл  влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го  е съобщил,  заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация.  Защо не го правят, не знам.

По жп пътищата на страната всеки ден пътуват  хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това  е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции,  които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.

Част от цистерните  превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.

Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и  още процедури, както и опасността от ново произшествие.

Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.

Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но  могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.

Връзката е малко по-далечна, но  в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...

И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове. 

Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи  и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината.  Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.

Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска. 

Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни.  Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това. 


Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

До 8 години затвор очакват лекарите с измамната схема

Между 2 и 8 години наказание предвижда законът за двамата лекари Веселин Станчев и Найден Пъджев, арестувани за документна измама с фиктивни процедури за физиотерапия, с които са източвани пари от Здравната каса в Пловдив.   Разследването е започнало след сигнал от пациентка, която видяла в медицинското си досие, че има рехабилитационни процедури, които..

обновено на 11.07.24 в 13:35

ДПС без Делян Пеевски искат организации в Пловдив и Смолян

Решението ни е ДПС без Делян Пеевски – това обявиха в декларации членовете на Областният съвет на ДПС в Смолян и Младежката им организация. По- късно същата декларация бе подкрепена и от ръководствата на Движението в пловдивските общини "Марица", "Родопи", Асеновград, Сопот,  Карлово, Калояново,  Куклен и Кричим.  Въм фейсбук-групата „Аз подкрепям..

публикувано на 11.07.24 в 12:24

Жители на Доспат излязоха на протест пред парламента

До сградата на Народното събрание се проведе протест, с който  граждани поискаха оставката на кмета на Доспат Елин Радев. Протестиращите не са само от Доспат, а и от други градове. Кметът, който е трети мандат, оказва политически натиск върху тези, които не го подкрепят, заявиха протестиращите. Никой не ни чува в Доспат и заради това..

обновено на 11.07.24 в 11:12

Възобновиха чистенето на река Марица, изграждат подходи

Почистването на река Марица е възобновено след като по препоръка на еколозите беше спряно за близо два месеца,  съобщи за Радио Пловдив лесовъдът и отговорник на обекта от фирмата изпълнител Николай Талигаджиев. Той уточни, че от днес започва изграждането на подходи за влизане на техниката,  която да премахне растителноста около островите в..

обновено на 11.07.24 в 11:12
Иво Инджов

Конфликтът в ДПС се задълбочава

Началото на края в ДПС започна преди около седмица, когато станаха ясни разделителните линии между Доган и Пеевски и техните два лагера. Това коментира политологът Иво Инджов в програма "Точно днес" на Радио Пловдив.  Според него в момента конфликтът се задълбочава и върви към окончателна развръзка, чиито контури ще бъдат очертани до края на..

публикувано на 11.07.24 в 10:49