Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да помислим за правата на тези, които никой не може да защити

Тревогата на обществото е основателна, доколкото то усеща нещо, което се конструира сега и което е нещо от план,  много по-мащабен от това, което   една Конвенция предполага. Ако трябва да се изразя на езика на строителите, Конвенцията е една носеща греда, колона, която може да бъде разглеждана под микроскоп. Това заяви богословът доц. д-р Мариян Стоядинов.  

По думите му обаче микроскопското разглеждане не ни дава отговор за това, какви са  връзките, останалите елементи, които са част от конструкцията, за които тя е носеща. В този смисъл  чувствителността на всички, които се обявяват против нея, е абсолютно оправдана

Като институция и като начин, по който отделните личности я мислим, Църквата е част от „имунната ни система“. И когато нещо в нашия организъм не върви добре, имаме два възможни избора – или да кажем „няма проблем“ или да кажем „трябва да се лекуваме“. Ако нещо в нашия организъм не е добре и Църквата ни казва, че трябва да се лекуваме, това ще бъде разумният избор на всеки здравомислещ човек. Ако пренебрегнем симптомите на болестта обаче с надеждата, че  не е важно и че ще отмине, това означава, че не лекуваме раната, а слагаме някакви удобни превръзки, които да ни помагат да не се дразним, когато си гледаме раната.  В този смисъл Църквата реагира абсолютно адекватно на този проблем, защото той засяга сърцевината на това, което наричаме „домашна“ Църква -  семейството, там където се генерират всички проблеми, които са визирани в т.н. Истанбулската конвенция – домашното насилие.

Но има нещо, за което в момента в България никой не говори – най-тежката форма на домашно насилие.  В България то е абсолютно легално и се случва всеки ден – поне 70 деца ще бъдат лишени от живот сега, докато ние говорим – в техния предродилен стадий на развитие, в ембрионалната им форма на развитие. Ако това не е домашно насилие, форма на насилие над човека, какво друго би могло да бъде?

Нормално би било дебатът за насилието да се случва през цялото време, докато мислим за насилието. Направих си труда да прочета  Закона за домашното насилие, гласуван през 2005 г. В него се казва, че  негов обект са лицата, застрашени от всички форми на насилие, включително и децата, които не са директно подложени на насилие, но стават свидетели на насилие вкъщи. Сега за първи път ние  сме се хванали за Конвенцията и документа, изработен през 2012 г., сякаш за първи път откриваме темата за насилието и всеки, който се обявява против, е набеждаван или за протагонист на домашното насилие или за лобист на някакви геополитически интереси. Дебатът е трябвало да се случи преди тази Конвенция да бъде подписана, внасяна за гласуване и ненормалното е, че се случва сега – между подписването и ратифицирането, заяви доц. Стоядинов.

Говоря от позицията на баща на четири деца. Институциите са тези, които трябва да се вслушват в личните позиции, които са част от плурализма и да ги отсяват разумно. Струва ми се, че в становището на Светия Синод има твърде много неща, заради които би трябвало да се замисли всеки, който предстои да се ангажира с проблема оттук нататък.

Проблемът на Конвенцията е, че тя имплантира нещо в нашия организъм. Опитва се да узурпира права на родителите, като по дефиниция някак се счита, че мъжът в семейството упражнява диктат над жената   и тя именно има нужда от защита, а не лицето. "Лицето" може да бъде и детето, и жената, и мъжът.  Внася се някакъв сексистки елемент в документ, който трябва да защити именно от секстистки практики и се неглижира семейството, лицето. Така се казва "Ние ще узурпираме правото на семейството да възпитава това дете, защото то видите ли, е вменило  в него  стереотипи, които по-късно ще доведат до домашно насилие.

Чуйте повече от звуковия фал: 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Заблудите с предизборни дъвки вече не действат

"Проучването на Галъп колкото и да е професионално, е твърде прибързано. Трусовете в момента в две, три или четири партии са такива, че не може реално да бъде отчетена каква ще бъде картината след изборите. Не е ясно, точно поради тези сътресения, как ще се явят партиите". Това заяви журналистът Иван Тропанкев. По думите му, не само  ДПС има..

публикувано на 16.08.24 в 10:56

В село Кръстатица вече има параклис "Успение Богородично"

В родопското село Кръстатица на 17 август ще бъде осветен новопостроеният параклис "Успение Богородично". Той е издигнат по инициатива на местни жители и със средства от дарители. Досега в Кръстатица, която се намира на 40 км. от град Смолян и курорта "Пампорово", а и на 5 км. от балнеоложкия център село Баните, не е имало църква или параклис...

публикувано на 16.08.24 в 09:49

Чуждите туристи - повече, но не колкото са нашите навън

„Необходимостта от ребрандиране на туристическите продукти на България в контекста на климатичните промени е налице и тя ще става все по-остра с всеки изминал сезон. Причините за това, от една страна, е традиционното презастрояване, което води до негативни резултати, въпреки че базата се разширява, а от друга – необходимо е да се намерят онези..

публикувано на 16.08.24 в 09:28

Следващият парламент ще е още по-фрагментиран

Активността на прокуратурата и последвалите проверки на знакови бизнеси у нас коментира в програма "Точно днес" политологът д-р Теодор Славев от Българския институт за правни инициативи. А също как ДПС ще се яви на вота през октомври, до какво ще доведе проверката на хората на Доган от прокурори и комисия "Антикорупция". Предвид поканата към бившия..

публикувано на 15.08.24 в 11:23

Бачковският манастир отбелязва своя храмов празник

Храмов празник отбелязва днес Бачковският манастир "Успение на Пресвета Богородица".  Литургията започва от рано тази сутрин и ще продължи в съслужение на всички монаси до 12 часа. Игуменът епископ Сионий тази година е в Троянския манастир.  Стотици поклонници от различни краища на България и чужбина са вече в Бачковския манастир, за да..

обновено на 15.08.24 в 08:43